최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.36 no.1, 2016년, pp.113 - 123
김은하 (새터초등학교) , 권혁순 (청주교육대학교)
The purpose of this study is to understand the elementary student's growth and its implications from the students' experience participating in the science fair by phenomenological study. The results are as follows. First, the students have various experiences. They acquire scientific knowledge and i...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
초등 과학 교육에서 중요시 하는 탐구를 어떤 방법으로 강조하고 있는가? | 과학 교육에서 탐구는 매우 중요한 교육 요소로서 지난 수십 년동안 꾸준히 강조되어 왔다. 2007개정 교육과정 이후 초등 과학 교과서에는 탐구 기능 요소들을 제시하여 지도하도록 하고 있으며, 자유 탐구를 매년 6시간 이상씩 수행하도록 하고 있다. 또한 매년 과학의 달 즈음에는 각종 과학 관련 경진대회가 개최되어 학생들의 탐구 수행 능력을 평가하고 그 결과에 따라 시상하기도 한다. 현재 학교 현장에서 이루어지고 있는 과학 관련 경진 대회 중에서 가장 오래된 전국 규모의 행사로서 과학전람회가 있다. | |
과학전람회의 역사는 어떻게 되는가? | 현재 학교 현장에서 이루어지고 있는 과학 관련 경진 대회 중에서 가장 오래된 전국 규모의 행사로서 과학전람회가 있다. 과학전람회는 1946년 학생들을 대상으로 개최한 ‘우리과학전람회’로 출발하여 1949년 이후부터 학생 및 일반인이 참여하는 ‘전국과학전람회’로 개최되어(Editorial Board of Journal of Science Museum, 1995), 현재까지 60회 이상 명맥을 이어오고 있다. | |
과학전람회를 통해 학생들이 얻을 수 있는 능력은 무엇인가? | 과학전람회는 학생들로 하여금 자연 현상이나 과학적 원리에 대하여 오랜 시간 동안 깊이 있는 탐구를 수행할 수 있는 기회를 제공하며, 교사에게는 과학에 관한 연구와 학생들의 탐구 과정을 지도할 수 있는 기회를 부여해 왔다. 학생들은 과학전람회를 통해 문제 발견, 탐구, 문제 해결의 과정을 거치면서 과학적 탐구 능력을 키울 수 있다. 평소 수업시간에 시간적, 환경적 제약으로 인해 수행할 수 없었던 심도있는 탐구를 할 수 있고, 탐구한 내용을 정리하여 발표를 효과적으로 하는 능력까지 기를 수 있다. |
Ahn, K. & Park, I. (2009). Effect of participation in science fairs on perception, science related attitudes and science inquiry process skill of elementary school children. Journal of Korean Elementary Science Education, 28(3), 304-312.
Bae, B. (2014). Influence of science contests on the change of elementary students' science learning motivation (Unpublished master's thesis). Daegu National University of Education, Republic of Korea.
Creswell, J. W. (2013a). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Sage publications.
Creswell, J. W. (2013b). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, 3rd Ed.
Editorial Board of Journal of Science Museum (1995). Journal of science museum. Seonmyung-Munhwa Sa.
Giorgi, A. (1985). Phenomenology and psychological research. Duquesne University Press.
Jeong, J. (2008). Analysis of elementary students' perceptions about science laboratory class (Unpublished master's thesis). Korea National University of Education, Republic of Korea.
Joh, B. (2011). A phenomenological study on client lived-experiences of counselor self-disclosure (Unpublished doctoral dissertation). Sookmyung Women's University, Republic of Korea.
Kim, B. Yeo, S. & Kim, Y. (2009). The effect of interactive science journal writing through feedback on scientific process skills of elementary students. The Bulletin of Science Education, 22(1), 85-93.
Kim, D. (1996). A study on teaching science exhibition applying science inquiry process (Unpublished master's thesis). Korea University, Republic of Korea.
Kim, Y. (2013). Qualitative research methods 2: Methods. Academy Press, Seoul.
Lee, D. (2008a). Phenomenological approach to experience learning for students (Unpublished doctoral dissertation). Dankook University, Republic of Korea.
Lee, H. (2011). Phenomenological study on the teachers' experience supervising science fair (Unpublished master's thesis). Cheongju National University of Education, Republic of Korea.
Lee, J. (2008b). The analysis on question types described for the subject and exploration content in elementary student's works awarded at the national science exhibition (Unpublished master's thesis). Daegu National University of Education, Republic of Korea.
Ra, K. & Kim, H. (1986). An analytical study of the exhibits of biology in national science exhibitions. Biology Education, 14(1), 25-43.
Schuman, D. (1982). Policy analysis, education, and everyday life: An empirical reevaluation of higher education in America. Lexington, MA: Heath.
Seidman, I. (1998). Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press.
Son, Y. (2000). A study on the scientific attitudes of students participating in the science fairs (Unpublished master's thesis). Pusan National University of Education, Republic of Korea.
Song, K. (2000). A study to improve the issues derived from analysis of science contest: Concerned with students scientific invention contest and science exhibition (Unpublished master's thesis). Chonnam National University, Republic of Korea.
Yoon, J. (2002). Factors of students' career choice related to science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 22(4), 906-921.
Youn, S. (2001). The influence of participation in science exhibitions on scientific attitude and inquiry ability of elementary school students (Unpublished master's thesis). Korea National University of Education, Republic of Korea.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.