최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.4, 2016년, pp.547 - 555
김정선 (춘해보건대학교 간호학과) , 김한나 (수원여자대학교 간호학과)
This study examined the characteristics of a character education program for university students by reviewing the Korean studies and incorporating the results. The research method was an integrated literature review, and for the study, 13 articles were selected by searching with key words, such as '...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학생들이 대학생활 적응에 어려움을 겪는 이유는? | 이처럼 인성교육이 등한시 되는 성적 위주의 교육 풍토에서 성장한 대학생들은 대학생활 적응에 어려움을 겪어 대학에서의 중도탈락 발생과 나아가 졸업 후 직장생활에 적응하지 못하는 악순환을 초래하고 있다[5]. 따라서 대학은 학생에게 단순한 사실적 정보와 전공 지식만을 전달하기 보다는 미래를 살아갈 수 있는 지혜와 문제해결 능력, 개개인이 갖고 있는 재능이나 꿈, 희망을 이룰 수 있는 자신감을 가지도록 인성을 강화하는 적극적인 교육활동이 요구되고 있다[6]. | |
중고등학생보다 대학생의 학교생활에 대한 스트레스 인지율이 가장 높은 것이 의미하는 바는 무엇인가? | 8%보다 높게 나타났다는 결과가 이를 뒷받침한다[3]. 이는 중․고등학교에서 과다한 학습활동과 입시 스트레스를 경험한 후 대학에 입학하였으나 여전히 학업과 취업에 대해 스트레스를 경험하고 있음을 시사하며, 자격증, 스펙, 학점 관리 등에 집중하면서 초․중․고등학교에서와 마찬가지로 교육본연의 목적인 인성 발달에 필요한 소양과 가치, 공동체 의식 등에 대한 관심은 대학 교육에서도 등한시 되는 것이 현실이다[4]. | |
대학생 시기란? | 20세 전후의 대학생 시기는 부모로부터의 심리적 독립과 더불어 사회로 나아갈 준비를 하는 초기 성인기에 해당하며, 이 시기는 이전의 신체적 변화의 시기와는 비교할 수 없을 정도의 심리적․정서적 변화를 겪는 과도기이다[1]. 더불어 이들은 대학 입학 이후 확연하게 달라진 생활환경으로 인해 학업문제, 진로 및 취업, 복잡해진 인간관계 등에 대하여 고민하게 되고, 이러한 고민들은잠재적 스트레스의 원인으로 작용한다[2]. |
S. N. Son., B. Im. "Developing a 'Lebenstherapie' as students healing program and its application to university character education", Korean Journal of General Education, Vol. 9, No. 2, pp. 117-144, 2015.
W. H. Moon., K. S. Chung., M. J. Kim. "Mental health, stress, coping ability, and coping strategies among college students", Korean Journal of Health Education Promotion, Vol. 29, No. 3, pp. 103-114, 2012.
"2015 statistics on the youth", Statistics Korea, 2015.
S. W. Park. "Humanities, liberal arts education, redefining the relationship for the poetics of character education", Congress Forum Academic Seminar, 2015.
Y. A. Lee. "A study on the developing character education program for prevention form dropouts", The Korean Journal of East West Science, Vol. 9, No. 1, pp. 95-104, 2006.
J. H. Lee., M. S. Choi., H. H. Park. "The effect of character education programs for university students", The Korean Journal of the Human Development, Vol. 16, No. 2, pp. 205-220, 2009.
M. S. Cho. "Character education for university students applying to reality therapy: focused on the project learning", Korean Journal of Reality Therapy, Vol. 2, No. 1, pp. 58-75, 2013.
Korea Misistry of Government Legislation Homepage, http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq167462&efYd20150721#0000.
Y. D. Cho. "South economic and social sustainable development and character education: build a dynamic network of companies, markets and character education", Congress Forum Academic Seminar, 2015.
J. H. Nam, J. H. Kang. "A Study on creativity and Character Education for University Students through a Docent Program: Focusing on ASYAAFF SAM program", Art Education Review, Vol. 54, pp. 136-166, 2015.
Whittemore, R., & Knafl, K. "The integrative review: Updated methodology", Journal of Advanced Nursing, Vol. 52, No. 5, pp. 546-551, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03621.x
P. Glasziou , J. P. Vandenbroucke , I. Chalmers. "Assessing the quality of research", Vol. 328,pp. 39-41, 2004.
J. B. Cha. "The Establishment of direction for the personality development education in the university and Opinions on their activations - focusing on the open curricula related to the personality development in S University", Journal of the Daedong(Graet Unity) Philosophical Association, Vol. 72, pp.23-45, 2015.
J. A. Jeon. "A Case Study on Character Education Curricula of Four Universities in Seoul How Do Universities Teach Their Students for Character Development", Journal of Human Studies, Vol. 1, No. 9, pp. 5-31, 2005.
H. S. Seo., E. S. Kong. "The effect of personality education group counseling program on the self-esteem, self-expression, and sociability of university students", Journal of Korean Society for Youth Protection and Guidance, Vol. 15, pp. 53-70, 2009.
H. J. Im. "Verifying the structural relationship among creativity and integrity, metacoginition, masteryapproach goal, communication skills, and autonomous educational climate at the college level", Ehwa Women's University:Seoul;, doctoral dissertation, 2015.
Allport, G. W. Personality, A Psychological Interpretation. Holt, New York, 54, 1980.
Y. K. Seo., M. H. Koh. "A case study on character education applying project based learning", The Korean Journal of the Learning Sciences, Vol. 7, No. 1, pp. 49-77, 2013.
Compton, W. C. Introduction to positive psychology, Belmont, CA: Thomson Wadsworth, 2005.
S. Y. Ko, H. Y. G. Beak. "A Study on Design of Ontologies for Wounded Heart Healing", Journal of Digital Convergence Vol. 10, No. 11, pp. 641-649, 2012.
S. N. Son. "A didactical reflection on character education in university", Korean Journal of General Education, Vol. 8, No. 2, pp. 11-41, 2014.
M. H. Ko., M. J. Kwon. "Effectiveness of a character education program developed for junior college students", The Korean Journal of the Learning Sciences, Vol. 9, No. 1, pp. 1-20, 2015.
S. Y. Kim. "The effects of reading therapy-based social integration personality program on college students: self-esteem and social sense of distance", Journal of Special Education & Rehabilitation Science, Vol. 51, No. 1, pp. 1-23. 2012.
Korean Ministry of Education Homepage, http://www.moe.go.kr/web/100020/ko/board/view.do?bbsId141&boardSeq59315(May 15, 2015).
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.