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TOPSIS방법을 이용한 교육서비스품질 우선순위 선정에 관한 연구
A study on selection of educational service quality's priority with TOPSIS method 원문보기

대한안전경영과학회지 = Journal of the Korea safety management & science, v.18 no.4, 2016년, pp.195 - 209  

김민경 (명지대학교 산업경영공학과) ,  강경식 (명지대학교 산업경영공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This research determined priority of quality improvement of public institution's education service by using ASC for importance and applying Topsis, a multi-standard decision-making method simplifying various attributes and scales of evaluation items and deciding the comparative priority for satisfac...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 교육서비스품질 속성에 대하여 개선 우선순위 선정을 위해 교육 수강자를 대상으로 설문조사 하였다.
  • 본 연구에서 중요도는 ASC를 이용하고 만족도는 평가 항목들의 속성과 척도가 다양할 경우 이를 단순화하여 비교 우위를 결정하는 다기준 의사결정 기법인 TOPSIS를 적용하여 교육서비스 품질에 대한 품질속성의 전략적 개선 우선순위를 선정하고자 한다.
  • 본 연구에서는 교육서비스 품질을 평가하는데 그 목적이 있다.
  • 본 연구에서는 대표적인 다기준 의사결정방법인 TOPSIS(Technique of Order Preference by SImilarty to Ideal Soution)를 이용하여 품질특성의 중요도를 결정하고 교육서비스품질에 대한 전략적 개선 우선순위 산출하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
Kano가 제시한 품질속성 모형의 장점은?  Kano가 제시한 품질속성 모형은 개념적으로 명확하고 제품/ 서비스 설계단계에 활용가능성이 높고 쉽게 적용할 수 있는 장점이 있어 널리 이용되고 있다.
Kano모델의 한계점을 보완하기 위해 Timko는 어떤 방법을 이용하였는가?  Kano모델은 최빈값을 시용하여 품질속성을 분류하여 품질속성 안에서 해당 품질속성의 성격이 강한 것과 상대적으로 약한 것의 차이를 무시하는 한계점을 갖고 있다. 이에 Timko는 Kano의 설문결과를 이용하여 고객만족 계수를 계산하였고 만족계수와 불만족계수의 관계를 통하여 고객의 만족과 불만족의 영향정도를 산출하였다. 그러나 고객만족계수의 방식도 품질속성을 분류할 수 있을 뿐 고객의 요구품질에서 보다 무엇을 우선적으로 개선해야 하는 부분을 제시하지 못하는 한계점을 갖고 있었으며.
현대 사회는 어떻게 불리어지고 있는가? 현대 사회는 서비스 사회 또는 서비스 경제라고 불리어지고 있다. 제조업이라 하더라도 서비스 개념 없이는 성공할 수 없게 되었으며 대부분의 기업은 서비스 위주의 경영을 추구함으로써 고객 관계를 중시하는 경영으로 패러다임이 급속히 변화하고 있다.
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참고문헌 (16)

  1. Kim U-in, (2008), 'An analysis of the relationship among the educational service quality, organizational factors, educational satisfaction and preference of general high schools', Master's thesis of educational graduate school, Yonsei Uniiv. 

  2. Sim Su-jin, (2009), 'An analysis on the relationship between organizational level of educational service quality and school educational satisfaction that middle school students recognize', Master's thesis of educational graduate school, Yonsei Univ. 

  3. Jung Ki-soo, (2011), 'An analysis on decisive factors of studying satisfaction of adult leaners by educational service quality and studying motivation', 'Study on lifelong education. BHRD', 7(1) : 1-22. 

  4. Chae Yun-soo(1999). 'A positive study on measurement of educational service quality :focusing on commercial high schools', Doctoral thesis of graduate school, Dongkook Univ. 

  5. Duke, C. R., & Persia, M. A.(1996), "Performance-Importance Analysis of Escorted Tour Evaluations", Journal of Travel and Tourism Marketing, 3 : 207-223. 

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  7. Heung- Yeop Jang, HaeGeun Song, Young T. Park, (2012), "Determining the Importance Values Qualit y Attributes Using ASC", J Korean Soc Quality Manag, 40(4):589-598. 

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  9. Parauram, A., & V. A. Zeithaml, & L. L. Berry(1985), "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research", Journal of Marketing, 49 : 41-50. 

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  11. Sung-Uk Lim,Young-Taek Park,, (2010), " Potential Customer Satisfaction Improvement Index based on Kano Model ", Journal of the Korean society for quality management , 38(2):248-261. 

  12. Taioun Kim,(2012), " Analysis of Characteristics of Smart Phone Using Modified Kano Model", Journal of the Society of Korea Industrial and Systems Engineering, 35(1):55-65. 

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  16. Zeithaml,V.A.(1988), "Consumer Perception of Price, Quality and Value: A Model and Systemsis of Evidence,", Journal of Marketing, 52(5):16-23. 

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