최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.28 no.3 = no.81, 2016년, pp.760 - 768
This study was aimed at analyzing married woman learners' types of learning desire, factors of conflict and satisfaction of learning. The subjects were 165 married women who were in attendance at general graduate schools located in Busan city and Gyeongnam province. The results were as follows. Firs...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
활동지향형 학습자들에게 성인교육기관은 어떤 장소인가? | 활동지향형 학습자들은 특정목표를 획득하거나 어떤 과목을 배우기보다는 활동 그 자체와 사회적 상호작용을 목적으로 한다(Park & Lee, 2011). 활동지향형 학습자들에게 성인교육기관은 사람들이 서로 만나고 우정을 갖는 개방된 장소이며, 사회적으로 인정된 장소이다. 또한 그들에게는 학습참여가 고독을 피하기 위한 수단이다(Im, 2006). | |
성인의 정의는 무엇인가? | 성인은 개인적 차원에서는 자신의 삶에 대해 기본적인 책임을 질 수 있는 만 18세 이상의 사람, 사회적인 차원에서는 사회적 역할수용과 책임 수행능력을 갖춘 사람, 조직적인 차원에서는 가치를 창출하는 생산자 기능을 수행하는 사람이다(Kwon & Cho, 2001). 성인학습자의 특성을 체계적으로 구분하여 연구하게 된 것은 1970년부터이다. | |
학습지향형 학습자는 지식습득 그 자체에 관심을 갖는 이유는 무엇인가? | 학습지향형 학습자들은 배움과 지식 그 자체를 추구한다. 학습자들은 학습을 통하여 새로운 것을 알고, 인격적으로 성장하려는 근본적인 소망을 지니고 있다. 그와 같은 활동은 지속적이고, 학습활동마다 지니고 있는 의미들의 총체는 곧 학습자의 참여 동기가 된다(Lee, 2003). 따라서 학습지향형 학습자는 지식습득 그 자체에 관심을 갖는다. |
Alsant, A. I(2001). Adult learner's perception of their life development in relation to their current experience in an educational program. ph. D. diss. University of Consin-Madison.
Carp, A., Peterson, R. & Roelfs, P.(1974). Adult learning interests and experiences. In K. P. Cross., J. R. Valley., & Associates (Eds.), Planning non-traditional programs: an analysis of the issues for post secondary education. San Francisco: Jossey-Bass.
Chang, J. E & Boo, G. C.(2003). Hidden Choice: Paid Work and Child Care for Married Female Workers, Woman Research, 65, 149-179.
Choi, U. S.(1986). Analysis of educational participation characteristics by the adult educational programs in Korea, A Doctor's thesis. Ewha Womans University
Cross, K. P.(1981). Adult as learners: increasing participations and facilitating learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Gwak, S. G.(1998). Woman and Education, Seoul: Pakyoungsa
Houle, C. O.(1961). The inquiring mind. Madison, WI: University of Wisconsin Press.
Im, S. H.(2006). The effect on School Adaptation of Self-concept, Learning Motive & Learning Aptitude. A Doctor's thesis. Kwandong University.
Jung, I. S & Choi, U. S.(2001). Culture Case Analysis on Lifelong Education Participation element of Woman Adult learner, Woman Social Education, 6, 177-203.
Kim, A. Y.(2004). A study on learning outcome perceived by adult learners in university continuing education institutions. A Doctor's thesis. Dankook University.
Kim, Y. H.(2002). The Effects of service quality factors in university education on the students' satisfaction and subsequent behaviors. A master's thesis. Chosun University.
Kim, Y. G.(1993). A Study on Particition Promotion of Adult Education, A master's thesis. Dankook University.
Knowles, M. S.(1989). The modern practice of adult education. Chicago: Follett Publishing Company
Koo, M. S & Hong, S. U.(2005). Married Women's Return to the Workforce : Findings from the Participants in a Reemployment Training Program, Korean Home Management Association, 23(3), 153-167.
Kwon, D. S. & Cho, A. M.(2001). Adult learning & counseling, Seoul: Kyoyookbook
Lee, J. H.(2010). Analysis of the structural relationships among self-determination motivation to learn, metacognition, self-directed learning ability, learning flow, and school achievement, Korean Journal of Educational Research, 48(2), 67-92.
Lee, S. W.(2002). An Analysis of Influencing Factors on Adult Learners' Persistence in University Attached lifelong Education Institutions. A Doctor's thesis, Ewha Womans University.
Lee, S. W.(2003). Comparing Learners' with Institutions' Factors that Influence on Persistence in University Lifelong Education, 9(1), 117-147.
Merriam, S. B., Caffarella, R. S. & Baumgartner, L. M.(2007). Learning in adulthood: a comprehensive guide (3rd eds.). San Francisco: Jossey-Bass.
Morstain, B. R. & Smart, J. C.(1976). Factor analysis at large: Acritical review of the motivation al orientation literature. Adult Education,27(1),83-98.
Park, C. D. & Lee, H. S.(2011). A Study of the Effects of Formal CoP Participatory Motivations on Adult Learners' Performances: Focusing on the K Bank Organization, Korean Journal of Lifelong Education, 17(3), 83-107.
Shin, M. S.(2002). Universities of Colleges as Institutions of Lifelong Learning for Adult Women in Korea-Possibilities and Limitations, Journal of Lifelong Education, 8(1), 121-151.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.