최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상보건과학회지 = The Journal of Korean clinical health science, v.4 no.2, 2016년, pp.571 - 581
Purpose. This study was to identify the relationship between self-directed learning and nursing student's satisfaction of clinical practice. Methods. This study was designed to measure the level of satisfaction according to the contents, guidance, environment, time, and the evaluation of clinical pr...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호학생들의 임상실습만족도에 영향을 미치는 요인은? | 간호학생들의 임상실습만족도에 영향을 미치는 요인으로 임상실습시 능력부족, 무능함과 불확실성, 환자와의 관계에서 정서적으로 마음 상하는 것, 통제력 부족, 지도교수와 동료와의 관계에서의 스트레스 등이 있다고 하였다2). 이와 같이 관련되는 요인들이 많이 조사되었으나, 실제적으로 실습의 주체가 되어 임상실습을 성공적으로 수행하는데 원동력이 되는 자기 주도적 학습능력의 요인 대한 연구는 부족하다. | |
자기 주도적 학습능력은 무엇인가? | 자기 주도적 학습능력은 급변하는 지식정보화 사회에서 성공적인 학습자가 갖추어야 할 가장 필수적인 능력으로 학습자가 학습상황에서 자기 스스로 혹은 학습조력자와 상호작용을 통해 학습의 계획, 실행, 평가과정을 주도하고 관리하는 학습을 말한다1). 이와 같이 성인학습에서의 자기주도적 학습능력의 개념과 달리 대학교육에서의 학생들은 교수의 안내와 도움을 충분히 받는다는 전제하에 자기 주도적 학습능력을 길러야 한다. | |
간호학생들이 자기 주도적 학습능력이 가장 요구되는 과정은? | 간호학생들은 임상환경에서 해결해야 할 문제나 학습해야 할 과제를 가졌을 때 먼저 그에 대한 자기 자신의 지식과 능력을 이해하고 자신을 통제하면서 과제를 수행하여야 한다. 이 과정에서 가장 요구되는 능력이 자기 주도적 학습능력이다. |
Lee SJ, Chang YK, Lee HN, et al. A study on the development of life-skills : Communication, problem solving, and self-directed learning. Seoul; Korean Educational Development Institute, 2003.
Joo HS. Conceptualization of self-regulated learning and educational implications. The Journal of Curriculum Studies, 2003;21(1):203-221.
Kim IS, Lee JH. Analysis for preparing self-directed learning of college students. Educational Theory and Implement, 2003;13(2):129-154.
Long HB. Self-Directed Learning : Challenges and Opportunities, 1995.
Ann MA. The study of preparing self-directed learning of adult learners. Unpublished master's thesis, Aju University, 2008.
Han SJ. A study on relationship between empowerment and satisfaction of clinical practice in nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 2000;6(1):132-146.
Spear GE, Mocker DW. The organizing circumstance : Environment determinate in self-directed learning. Adult education quarterly, 1984;35:1-10.
Seo WH. Nursing college student' nursing professional self-concept and their satisfaction with clinical nursing practicum. Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, 2007.
Lee JD. The study of preceptor-guided nursing students' critical thinking propensity, clinical competency and satisfaction for clinical practice. Unpublished master's thesis, Chonnam National University, 2006.
Kim YH. Relationship of self-efficacy, self-directedness and practice satisfaction to clinical practice education in nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamental of Nursing, 2009;16(3):307-315.
Jung JS. Relationship of self-directedness and practice satisfaction to clinical practice in nursing students: the mediating effect of clinical competence. Journal of Korean Academy of Fundamental of Nursing, 2012; 18(1):53-61.
Bae KS, Song AR, Kim YH, et al. Relationship among satisfaction level with PBL-based clinical practice education, autonomy and achievement motivation : the Maternal-child clinical practice. Journal of East-West Nursing Research, 2007;13(2):92-106.
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.