최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기The journal of the institute of internet, broadcasting and communication : JIIBC, v.16 no.4, 2016년, pp.189 - 196
정애경 (인천재능대학교 유아교육과) , 홍유나 (인천재능대학교 유아교육과) , 강정진 (동서울대학교 정보통신과)
The purpose of this study is to investigate the causal relationships among self-efficacy, perceived usefulness, supervisor and peer support, satisfaction, and transfer intentions in the corporate mobile learning. For this study, the web survey was administered to 302 mobile learning learners of the ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
모바일러닝이란? | 모바일러닝은 시간과 장소에 제약 없이 이동 중에 학습이 가능한 학습 형태로 모바일기기를 활용한 학습이라고 정의되며, 자기주도성, 편재성, 접근성, 즉시성, 상호작용 성 등의 특징을 나타낸다.[14] 모바일러닝의 기반이 되는 스마트기기의 확산은 기업교육의 담당자들에게 모바일러닝을 도입해야 하는가에 대한 당위성보다 어떻게 도입하고 어떻게 활성화해야 하는 지에 대한 고민을 가져오고 있는데 대기업에서는 2010년 이후 발 빠르게 기업교육에 스마트러닝을 적용시키고 있음을 고려할 때 모바일 등 스마트 기기를 활용한 기업교육은 필수적이며 이를 위한 방안 마련이 절실히 요구되는 상황이다. | |
모바일러닝이 나타내는 특징은? | 모바일러닝은 시간과 장소에 제약 없이 이동 중에 학습이 가능한 학습 형태로 모바일기기를 활용한 학습이라고 정의되며, 자기주도성, 편재성, 접근성, 즉시성, 상호작용 성 등의 특징을 나타낸다.[14] 모바일러닝의 기반이 되는 스마트기기의 확산은 기업교육의 담당자들에게 모바일러닝을 도입해야 하는가에 대한 당위성보다 어떻게 도입하고 어떻게 활성화해야 하는 지에 대한 고민을 가져오고 있는데 대기업에서는 2010년 이후 발 빠르게 기업교육에 스마트러닝을 적용시키고 있음을 고려할 때 모바일 등 스마트 기기를 활용한 기업교육은 필수적이며 이를 위한 방안 마련이 절실히 요구되는 상황이다. | |
기업교육에서 가장 중요한 것은 습득한 지식을 업무에 적용하는 학습전이인데, 이를 측정할 때 발생하는 문제점은? | 한편, 기업교육에서 가장 중요한 것은 교육훈련을 통한 기업의 성과향상이며, 습득한 지식을 업무에 적용하는 학습전이라 할 수 있다. 그러나 학습전이의 측정은 통상적으로 학습종료 후 4주~2년의 기간이 소요되기 때문에 측정에 어려움이 있어, 최근에는 ’예측된 학습전이’ 라고 할 수 있는 전이동기로 측정하기도 한다.[3] 전이 동기는 실제 학습 전이를 일으키는 매우 중요한 요인으로 밝혀졌는데 전이동기를 향상시키는 변인으로 학습자 특성과 조직 환경 변인을 동시에 고려하는 노력이 이어지고 있고[4] 더불어 새로운 테크놀로지 도입에 있어 기술수용의도 변인, 만족도와 같은 학습 성과 변인도 중요한 요인으로 주목받고 있다. |
Ministry of Science, ICT and Future Planning, http://www.msip.go.kr/web/msipContents/contents.do?mIdMTM1, 2016.7.29.
J. J. Chung, "Effects of Quality and Personal Factors of Mobile Learning System on the Corporate Employees' Learning Transfer : Focusing on a Moderating Effect of Usage Period", Doctoral dissertation, Hoseo University, 2015.
R. Bates, S. Kauffeld and E. F. III. Holton, "Examining the factor structure and predictive ability of the German-version of the Learning Transfer Systems Inventory. Journal of European Industrial Training, vol.31, no.3, pp.195-211, 2007.
A. Gegenfurtner, K. Veermans, D. Festner and H. Gruber, "Motivation to transfer training: An integrative literature review", Human Resource Development Review, vol.8, no.3, pp.403-423, 2009.
P. Maria, "Online Technologies Self-efficacy and Self Regulated Learning as Predictors of final grade and Satisfaction on College-Level Online Course", American Journal of Distance Education, vol.22, no.2, pp. 72-89, 2008.
M. Puzziferro, "Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of Final Grade and Satisfaction in College-Level Online Courses", American Journal of Distance Education, vol.22, no.2, pp.72-89, 2008.
T. T. Baldwin and J. K. Ford, "Transfer of training: Review and directions for future research", Personnel Psychology, vol.41, no.2, pp.63-105, 1988.
S. E. Cromwell and J. A. Kolb, "An examination of work environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace", Human Resource Development Quarterly, vol.15, no.4, pp.449-471, 2004.
E. E. III. Holton, "The Flawed Four-level Evaluation Model", Human Resource Development Quarterly, vol.7, 5-21, 1996.
S. A. Al-ammar, "The influence of individual and organizational characteristics on training motivation and effectiveness", Doctoral dissertation, The State University of New York, 1994.
S. R. Faerman and C. Ban, "Tranees satisfaction and training impact : Issues in Training Evaluation", Public Productivity Management Review, vol.16, no.3, pp.299-314, 1993.
Y. S. Chen, T. C. Kao, P. Sheu and C. Y. Chiang, "A Mobile Scaffolding-Aid-Based Bird-Watching Learning System", Proceedings IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education(WMTE '02), pp.15-22, 2002.
J. Lam and C. G. Duan, "A review of mobile learning environment in higher education sector of hong kong: Technological and social perspectives", Hybrid Learning: 5th International Conference, pp.165-173, 2012.
D. L. Kirkpatrick, "Evaluating training programs: The four levels (2nd ed.)", San Francisco: Berrett-Koehler, 1998.
Y. J. Joo, A. K. Chung, J. J. Kang and B. K. Jung, 'Identification of the Structural Relationship between Presence, Service Quality, Flow and Learning Satisfaction in Mobile Learning', The Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication, vol.15, no.4, pp.169-175, 2015.
A. Y. Kim, "Self-Efficacy and Academic Motivation", The Korea Journal of Education Methodology Studies, vol.16, no.1, pp.1-38, 2004.
S. H. Park, Y. J. Joo and M. M. Bong, "Investigation of the Perceived Effectiveness of and User Satisfaction with the Cyber Home-Learning System", Journal of Educational Technology, vol.23, no.3, pp.59-87, 2007.
J. R. Youn, S. B. Kang and H. C. Kim, "A Study on the Effect of the Affective Characteristics of Educational Training Participants on Their Training", Korea Journal of Business Administration, vol.33, pp.3-44, 2002.
H. G. Kim, E. S. Seo and H. J. Suh, "An Empirical Study on the Effect of Job Commitment and Task Relatedness of Content on Individual Transfer of Treining in the E-Learning Environment", Research for Finance & Knowledge, vol.6, no.1, pp.27-53, 2008.
C. M. Chiu, M. H. Hsu, S. Y. Sun, T. C. Lin and P. C. Sun, "Usability, quality, value and e-learning continuance decisions", Computers & Education, vol.45, no.4, pp.399-416, 2005.
P. C. Sun, R. J. Tsai, G. Finger, Y. Chen and D. Yeh "What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction", Computers & Education, vol.50, no.4, pp.1183-1202, 2008.
J. E. Mathieu, S. I. Tannenbaum and E. Salas, "Influences of individual and situational characteristics on measures of training effectiveness", The Academy of Management Journal, vol.35, no.4, pp.828-847, 1992.
Y. H. Ji, M. S. Jung and J. W. Byun, "The Study on the Effect of the Qualitative Characteristics of e-Learning in Hotel Business on Learning Transfer", Journal of Tourism, vol.27, no.1, pp.355-374, 2012.
D. H. Lim and S. D. Johnson, "Trainee perceptions of factors that influence learning transfer", International Journal of Training and Development, vol.6, no.1, pp.36-48, 2002.
J. D. Facteau, G. H. Dobbins, J. E. A. Russell, R. T. Ladd and J. D. Kudisch, "The influence of general perceptions of the training environment on pre-training motivation and perceived training transfer", Journal of Management, vol.21, no.1, pp.1-25, 1995.
Y. H. Park, "The Relationships among Individual Training Benefits, Organizational Social Support, Motivation to Learn, Motivation to Transfer, and Transfer of Training: Comparative Group Analysis of Voluntary vs. Mandatory Participation", Korea Society for Learning and Performance, vol.15, no.1, pp.179-208, 2013.
D. L. Seyler, E. F. III. Holton, R. A. Bates, M. F. Burnett and M. A. Carvalho, "Factors affecting motivation to use training", International Journal of Training and Development, vol.2, no.1, pp.2-16, 1998.
Y. J. Joo, Y. J. Ha and H. R. Choi, "Investigating the Structural Relationship among Online task value, Job involvement, satisfaction and motivation to transfer in corporate e-Learning", Korea Society for Learning and Performance, vol.13, no.1, pp.31-50, 2011.
P. R. Pintrich and E. V. De Groot "Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance", Journal of Educational Psychology, vol.82, no.1, pp.33-40, 1990.
F. D. Davis, "Perceived usefulness, Perceived ease of use and user Acceptance of information Technology", MIS Quarterly, vol.13, no.3, pp. 319-340, 1989.
N. Y. Kim, "The Structural Relationship among Academic Motivation, Program, Organizational Support, Interaction, Flow and Learning Outcome In Cyber Education", Doctoral dissertation, Ewha Womans University, 2009.
N. Shin, "Transactional presence as critical predictor of success in distance learning", Distance Education, vol.24, no.1, pp.48-58, 2003.
R. A. Noe and N. Schmitt "The influence of trainee attitudes on training effectiveness: Test of a model", Personnel Psychology, vol.39, no.3, pp.497-523, 1986.
R. B. Kline, "Principles and practice of structual equation modeling", New York: The Guilford Press, 2010.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.