최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of Korean biological nursing science, v.18 no.3, 2016년, pp.176 - 184
이민희 (건국대학교 간호학과) , 박명숙 (건국대학교 간호학과)
Purpose: This study is a quasi-experimental study to investigate the effect of case-based learning (CBL) on critical thinking disposition, communication ability, problem solving ability and self-directed learning ability of nursing students in a pathophysiology course. Methods: The development of 3 ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
기초간호학이 개인별 다양한 선행지식에 맞는 효과적인 학습이 어려운 상황인 이유는? | 특히 임상실습 전 단계에 학습하게 되는 기초간호학은 대상자의 병태 생리적 변화와 치료의 방향을 알고 임상에 적용할 수 있는 정확한 지식에 간호의 임상적용에 필수적인 교과목이다[12]. 그러나 방대한 개념 및 내용전달로 인해 대부분 강의중심의 교육이 이루어지고 있고 고등학교 교과과정에서 생물 및 화학을 이수하지 않는 학생들이 증가하면서 개인별 다양한 선행지식에 맞는 효과적인 학습이 어려운 상황이다[13]. 특히 병태생리학 교과내용은 단순한 이론적 지식이 아니라 간호학의 다양한 전문분야와 연계성을 가지고 실제로 적용가능하고 응용될 수 있는 지식체로 개발되어져야 한다. | |
사례기반학습이란? | 그 중에서 사례기반학습(case-based learning, CBL)은 현장 재현형 사례를 바탕으로 학습자를 능동적으로 학습에 참여시키며 문제해결에 초점을 맞춘 학습으로 학생과 교수자의 상호작용을 증진시키며 교과서와 강의실에서 배운 지식을 환자에게 적용하는 중요한 교육방법이다[4]. 의과대학 학생들을 대상으로 사례기반학습과 문제중심학습의 2가지 교수법으로 교육하였을 때 학생들은 사례기반학습을 더 선호하였는데, 그 이유는 사례기반학습이 문제중심학습보다 초점이 더 명확하고 임상에서 적용할 기회가 더 크다고 생각하는 것으로 나타났다[6]. | |
사례기반학습의 효과는 무엇인가? | 의과대학 학생들을 대상으로 사례기반학습과 문제중심학습의 2가지 교수법으로 교육하였을 때 학생들은 사례기반학습을 더 선호하였는데, 그 이유는 사례기반학습이 문제중심학습보다 초점이 더 명확하고 임상에서 적용할 기회가 더 크다고 생각하는 것으로 나타났다[6]. 사례기반학습의 효과로 학생들의 분석력, 문제해결력, 의사결정력과 같은 고등사고능력, 유사상황에 대한 대처능력 향상, 학습에 대한 흥미와 동기향상[7,8], 의사소통능력 향상 등이 보고되었다. 국내 간호학생을 대상으로 사례기반학습을 적용한 결과 문제해결력, 내적동기, 수업만족도[9], 학습동기 및 태도, 자기효능감, 지식, 임상수행능력[5], 의사소통능력, 문제해결능력[10]과 간호수행능력[11] 향상에 효과적이었다. |
Distler JW. Critical thinking and clinical competence: Results of the implementation of student-centered teaching strategies in an advanced practice nurse curriculum. Journal of Nurse Education in Practice. 2007;7(1):53-59.
Yoo MR, Choi YJ, Kang MS. The effects of PBL (Problem-Based Learning) on the self-directed learning, critical thinking disposition, and problem solving process of nursing students. Journal of Korean Fundamentals of Nursing. 2009;16(1):46-55.
Richards PS, Inglehart MR. An interdisciplinary approach to case-based teaching: Does it create patient-centered and culturally sensitive providers? Journal of Dental Education. 2006; 70(3):284-291.
Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: Effects of major curricular shift at two institutions. Academic Medicine. 2010;82(1):74-82.
Dietrich, JE, De Silva NK, Young AE. Reliability study for pediatric and adolescent gynecology case-based learning in resident education. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology. 2010;23(2):102-106.
SaraC L, Ok A. The effects of different instructional methods on students''acquisition and retention of cardiopulmonary resuscitation skills. Resuscitation. 2010;81(5):555-561.
Kim JA. Differences of problem solving ability, intrinsic motivation, and course satisfaction in nursing students with the application of case based learning. Journal of Korean Eductional Methodology Studies. 2015;27(1):21-37. http://dx.doi.org/10.7586/jkbns.2015.17.1.78
Seo WS. An analysis of requisite knowledge body of physiology for nursing education. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 1995;2(2):229-237.
Yoo JS, Ahn JA, Yeo KS, Chu SH. Study to reorganize the course of basic nursing science in a college of nursing. Journal of Korean Biological Nursing Science. 2008;10:162-169.
Lim YT, Ryoo WY. Case-based learning, type of case organization, reasoning, reasoning ability quotient. Journal of Educational Information and Media. 2009;15(2):109-131.
Facione NC, Facione PA, Sanchez CA. Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the california critical thinking disposition inventory. Journal of Nursing Education. 1994;33(8):345-350.
Yun J. Development of an Instrument for the measurement of critical thinking disposition : In Nursing [dissertation]. Seoul: Catholic University; 2004. p.1-64
Heppner PP, Krauskopf CJ. An information-processing approach to personal problem solving. Journal of The Counseling Psychologist. 1987;15(3):371-447.
Lee SJ, Jang YK, Lee HN, Park GY. A Study on the development of life-skills: communication, problem solving, and self-directed learning. Final report. Seoul: Korean Educational Development Institute; 2003 Dec. Report No.: RR2003-15-03.
Kim HS. Study on development and validation of comprehensive evaluation model for educational programs: Focused on u-learning pilot school programs [dissertation]. Seoul: Seoul University; 2004. p. 1-251
Lee WS, Cho KC, Yang SH, Rho YS, Lee GY. Effects of problem-based learning combined with simulation on the basic nursing competency of nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2009;16(1):64-72.
Yoo JE. Misunderstandings and mis-applications on ANCOVA in educational studies. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2013;13(6):27-49.
Sternberg RJ, editor. Thinking and problem solving: New York: Academic Press; 1994.
Yeh ML, Chen HH. Effect of educational program with intensive videodisc systems in improving critical thinking dispositions for RN-BSN students in Taiwan. International Journal of Nursing Studies. 2005;42(3):333-340. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2004.06.008
Kim SO, Kim SM. Effects of the role play-based practice education on nursing students. Journal of the Korean Data Analysis Society. 2015;17(5):2837-2848.
Kruijver IP, Kerkstra A, Franche AL, Bensing JM, van de Wiel HB. Evaluation of communication training programs in nursing care: A review of literature. Patient Education Counseling. 2000;39(1):129-145. http://dx.doi.org/10.1016/S0738-3991(99)00096-8
Goh JK. The differences of stressors at grade and ways of coping in nursing students. Journal of Korean Academy on Communication in Healthcare. 2010;5(2):79-86.
Baumberger-Henry M. Cooperative learning and case study: Does the combination improve student's perception of problem-solving and decision making skill? Nurse Education Today. 2016;25(3):238-246.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.