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경기도 커피 전문점의 입점 전략에 대한 실증 연구
An Empirical Analysis of Coffee Franchise Location Strategies: Evidence from Gyeonggi Province 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.17 no.8, 2016년, pp.192 - 199  

윤영태 (펜실베니아 주립대학교 컴퓨터공학과) ,  이동엽 (국민대학교 경영대학)

초록
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본 논문은 경기도의 5대 커피 프랜차이즈의 매장 위치 정보를 분석하여 각 브랜드의 커피 전문점의 입점 전략을 실증적으로 고찰한다. 경기도는 대도시와 비교해 상대적으로 넓은 면적, 많은 인구수, 다양한 산업구조를 지니고 있어 프랜차이즈의 경영 전략에 대한 연구를 수행하기 적합한 지역이라 할 수 있다. 이에 5대 커피 프랜차이즈의 경기도 내 모든 매장의 주소 정보를 수집하고, Google Maps Geocoding API를 통해 위도와 경도에 기반한 정확한 위치 정보로 변환한 다음, 이를 Haversine 공식에 대입하여 매장들 간의 거리를 미터 단위로 측정한다. 지금껏 계량적으로 입증하기 쉽지 않았던 비즈니스 주체들의 입점 전략을 매장사이의 실제 거리를 이용하여 실증적으로 조사하는 것은 새로운 시도이며, 이를 통해 다음의 세 가지 사항을 발견할 수 있다. 첫째, 자치구내 매장의 수와 커피 소비 연령 인구는 양의 관계를 가지며, 특히 유동인구가 많고 상권이 발달한 지역에서는 더 많은 매장을 찾을 수 있다. 둘째, 33%의 스타벅스 매장으로부터 반경 300m 이내의 지역에서 다른 스타벅스의 매장을 발견할 수 있으며, 이는 중심 상권에 다수의 매장을 배치하는 스타벅스의 집중적 초토화 전략을 잘 반영한다. 셋째, 80%의 스타벅스 매장으로부터 500m 이내에 이디야 커피의 매장이 자리하고 있으며, 이는 스타벅스의 옆자리에 입점하려는 이디야 커피의 전략을 구체적으로 설명한다. 본 연구의 분석 방법은 편의점, 패스트 푸드점, 휴대폰 판매점과 같은 여러 체인 소매업종 입점 전략 분석에도 유용하게 적용될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This article examines the location strategies of coffee franchises in Gyeonggi province. Due to its large population, broad area, and diverse industrial structure, Gyeonggi province is an ideal dataset for empirical testing of the location strategies. We collect the addresses of five major coffee fr...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • (2) The main goal of this research is to compute the distance between any pair of coffee retail stores. This distance must be measured as the crow flies.
  • This paper also makes a contribution to knowledge about the investigative approach of geographic distributions of business entities. Unlike earlier works, we employ a novel method for exploring the distribution of retail stores by estimating the actual pairwise distances using their addresses in geographic coordinates of latitude and longitude.

가설 설정

  • For comparative analysis of coffee retail store’s location strategies in Seoul, Gyeonggi province is also a quintessential place due to the two distinguishing characteristics. First, the residence pattern in Gyeonggi differs from that in Seoul. The population density of Gyeonggi is 1,218 per km2, which is much smaller than that of Seoul, 16.
  • 219 per km2, although Gyeonggi is about 17 times larger than Seoul. Second, the economic structure of Gyeonggi differs from that of Seoul. The province contains a significant amount of rural areas despite the rapid growth and urbanization of Korea.
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참고문헌 (14)

  1. "Coffee wars: South Korea's cafe boom nears saturation point", Reuters, April 4. 2016, Available From: http://www.reuters.com/article/us-southkorea-coffee-idUSKCN0X12GF. (accessed June 4, 2016) 

  2. "Koreans consume more coffee than kimchi, rice", The Korean Herald, January 16, 2015, Available From: http://www.koreaherald.com/view.php?ud20150116000639. (accessed June 4, 2016) 

  3. Avijit Ghosh and C. Samuel Craig, "FRANSYS: A Franchise Distribution System Location Model", Journal of Retailing, vol. 67 Issue 4, 1991. 

  4. Benjamin H. Stevens, "An application of game theory to a problem in location strategy", Papers in Regional Science, vol. 7, Issue 1, pp. 143-157, 1961. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/BF01969077 

  5. Avijit Ghosh and C. Samuel Craig, "Formulating Retail Location Strategy in a Changing Environment", Journal of Marketing vol. 47, no. 3, pp. 56-68, 1983. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1251197 

  6. Haily H. Joo, "The Entry Decisions of Chain Restaurants: Evidences from the U.S. Coffee-Shop Industry", The Korean Economic Review, vol. 61, no. 1, pp. 31-55, 2013. 

  7. Soo-Wook Kim, "Selecting Location of Service Facilities: Siting Strategy of Starbucks in Korea", The Journal of Small Business Innovation, vol. 16, no. 1, pp. 61-76, 2013. 

  8. Woo Jin Shin and So Youn Moon, "A Study on the Effects of Locational Characteristics on the Sales of a Coffee Shop Franchise", Journal of the Korea Real Estate Analysts Association, vol. 17, no. 2, pp. 111-123, 2011. 

  9. Yu-Jin Sin and Seung-Du Choi, "Analysis of location factors in the coffee shop franchise", Residential Environment (Journal of the Residential Environment Institute of Korea), vol. 12, no. 3, pp. 15-25, 2014. 

  10. Dongyoup Lee and Youngtae Youn, "A Geostatistical Analysis of Coffee Franchise Location", Journal of Information Technology Services, vol. 15, no. 2, pp. 203-217, 2016. 

  11. "Ediya says its coffee beans better than Starbucks'", The Korean Herald, March 31, 2016, Available From: http://www.koreaherald.com/view.php?ud20160331000958. (accessed June 4, 2016) 

  12. "Ediya goes after Asian coffee drinkers", The Korea Times, November 17, 2013, Available From: http://www.koreatimes.co.kr/www/news/biz/2016/06/334_146361.html. (accessed June 4, 2016) 

  13. "Ediya for Price, Starbucks for Taste", The Korea Bizwire, February 23, 2015, Available From: http://koreabizwire.com/ediya-for-price-starbucks-for-taste/30615. (accessed June 4, 2016) 

  14. Roger W. Sinnott, "Virtues of the Haversine", Sky and Telescope, vol. 68, no. 2, pp. 159, 1984. 

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