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쌍축 LNG 운반선에 대한 선미관 유닛 적용 가능성 연구
A Feasibility Study on the Application of Stern Tube Unit for the Twin Skeg LNG Carrier 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.53 no.4, 2016년, pp.282 - 289  

신상훈 (현대중공업 선박연구소) ,  성영재 (현대중공업 선박연구소) ,  박정용 (현대중공업 선박연구소) ,  한범우 (현대중공업 기본계획부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Traditional construction method of the stern tube is difficult to control the process and needs excessive working hours. Recently in order to resolve these issues, stern tube unit has been installed for some commercial vessels. The stern tube unit is a monolithic structure of bush and related compon...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 174K 쌍축 LNG 운반선에 선미관 유닛을 적용할 수 있는지 검토하기 위해 선미 변형량을 계산하였다. 선미 변형량 계산을 위해 선박의 조종성능으로부터 해석 조건을 선정하고, CFD를 활용하여 반류 분포를 추정하였다.
  • 본 연구의 목적은 상대적으로 선미부가 약한 174K 쌍축 LNG 운반선에 선미관 유닛을 적용할 수 있는가를 판단하기 위함이며 적용 가능하면 실선에 장착하고자 한다.
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참고문헌 (6)

  1. Cho, K.H. Lee, J. H. & Kim, Y. G., 2010. A Study on the Forced Fitting Method of Stern Tube Bearing for Propulsion Shafting in Ships. Journal of the Korean Society of Marine Engineering, 34(5), pp.653-660. 

  2. Choung, J.M. & Choe, I.H., 2007. Pressure Analysis of Sterntube after Bush Bearing Considering Elastic Deflection of Misaligned Journal and Partial Slope of Bearing Bush. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 44(6), pp.666-674. 

  3. Oh, S.H., 2014. Manoeuvring simulations for 173,600 CBM class LNG carrier. Technical Report of HHI No C2014063. 

  4. Shin S.H., 2015. Effects of Propeller Forces on the Propeller Shaft Bearing during Going Straight and Turning of Ship. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 52(1), pp.61-69. 

  5. Shin, S.H. & Choe, I.H., 2004. Pressure Distribution Analysis for After Bush Bearing of Ship Propulsion Shaft. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 41(3), pp.35-40. 

  6. Vartdal, B.J. Gjestland, T. & Arvidsen, T.I., 2009. Lateral propeller forces and their effects on shaft bearings. First International Symposium on Marine Propulsors, Trondheim Norway, 22-24 June 2009, pp.475-481. 

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