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속도저감형 시설이 차량 주행 속도에 미치는 영향 분석
Effects on the Vehicle Running Speed Analysis according to the Speed Reduction Road Facilities 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.31 no.5, 2016년, pp.158 - 170  

강수철 (도로교통공단) ,  유순덕 (한세대학교 경영학부) ,  조규철 (도로교통공단)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

It has been applied several ways in order to prevent traffic accidents and speed management on the road which is one of very important factors to prevent accidents. In this study, it is analyzed whether the facility such as the flashing and crosswalk, speed cameras and intermittent warning signs aff...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
유럽 19개 국가에서는 2000년에서 2009년간 제한속도를 낮춤으로서 얻은 효과는? 도로의 환경과 통행 운전자들의 성향, 교통사고 횟수 등을 고려하여 적절한 교통 신호체계 및 교통안전 시설이 제공되어야 한다. 국내의 경우 제한속도를 낮춰 교통사고를 줄이고자 하는 노력 하고 있으며, 유럽 19개 국가에서는 2000년에서 2009년간 제한속도를 낮춤으로서 약 32%의 사망자 감소 효과가 있었다1).
도로 속도 관리뿐만 아니라 위반차량에 대한 단속을 시행하는 이유는 무엇인가? 과속은 사고 가능성이 높을 뿐 아니라 사고 발생 시 대형 사고로 이어지는 경우가 많다. 그리고 사고예방을 위해서는 속도관리가 매우 중요하다. 이로 인해 도로의 구조 등에 따라 제한 속도를 기반으로 도로 속도 관리뿐만 아니라 위반차량에 대한 단속도 시행하고 있다.
도로에 적합한 시설물 설치를 통해 얻을 수 있는 효과는? 본 연구결과는 도로 시설들이 교통흐름에 주는 효과를 추정할 수 있는 근거 자료로 활용할 수 있다. 도로에 적합한 시설물 설치를 통해 교통사고 등의 위험을 줄임으로써 개인의 재산뿐만 아니라 국가의 경제적 손실을 줄일 수 있다.
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참고문헌 (12)

  1. Samsung Traffic Safety Culture Research Center, "The Speed Limit Change Proposals for the Urban Accident Reduction", 2013. 

  2. T. J. Ha, J. G. Kang and J. J. Park, "The Effects of Automated Speed Enforcement Systems on Traffic-Flow Characteristics and Accidents in Korea", Institute of Transportation Engineers, pp.28-31, 2003. 

  3. J. -J. Park, J. -H. Kim, T. -H. Park and T. -J. Ha, "Effect Analysis on the Location of Automated Speed Enforcement System in Highway" The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, Vol. 6 , Issue 1, pp.27-37, 2007. 

  4. J. -J. Park, Y. -M. Lee, J. -B. Park, J. -G. Kang, "The Effect of Point to Point Speed Enforcement Systems on Traffic Flow Characteristics" Journal of Korean Society of Transportation, Vol.26, Issue 3, pp.85-95, 2008. 

  5. H. -W. Lee, D. -H. Joo, C. -S. Hyun, J. -H. Jeong, B. -H. Park and C. -K. Lee, "A Study on the Analysis for the Effects of the Section Speed Enforcement System at the Misiryeong tunnel section" The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems, Vol.12, Issue 3, pp.11-18, 2013. 

  6. I. -S. Yun, S. -H. Park, B. -S. Oh and Y. -T. Oh, "Study of the Effect of the Point-to-Point Speed Enforcement System Using a Comparison-Group Method", Journal of the Korean Society of Road Engineers, Vol.13 No.4, pp.177-185, 2011. 

  7. S. Lee, K. Lee and S. Kim, "Effectiveness of the Peripheral Transverse Line as Speed-Reduction Treatment on Korean Expressway Ramps" International Journal of Highway Engineering, Vol. 14, No.6, p.85-92, 2012. 

  8. E. J. Fitzsimmons, S. Hallmark, T. McDonald, M. Orellana, and D. Matulac, "The Effectiveness of Iowa's Automated Red Light Running Enforcement Programs", Iowa Department of Transportation, CTRE Project 05-226, 2007. 

  9. J. -H. Jeong, J. -P. Mun, Y. -R. Kim, "An Analysis of the Effects of Signalized Intersection Density on Travel Speed for Korea's National Highways, Journal of Korean Society of Transportation, Vol.25, Issue 3, pp.19-28, 2007. 

  10. G. Jeong, "Development Effectiveness Analysis by the Installation of Speed Bumps and the Vertical Acceleration", Journal of Korean Society of Transportation, Vol.14 No. 4, p.77-89, 1996. 

  11. K. -n. Roh and h. Yun, "Comparative Analysis of the Effect Type and Speed Bumps Installed in Residential Areas", Journal of the Architectural Institute of Korea, Vol. 20 No.1, pp. 399-402, 2000. 

  12. S. Lee, "Analysis of Road Accidents Transition Uneven Pavement Installation using Bayesian Methods", The Seoul Institute, Vol.9, No.4, pp.185-197, 2008. 

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