$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

주제별 특성화서비스 및 주제전문사서에 대한 현장사서의 의견 조사 연구
An Investigation on the Opinion of the Librarian concerning the Subject-Specialized Service and Librarianship 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.48 no.4, 2017년, pp.321 - 350  

노영희 (건국대학교 문헌정보학과) ,  오의경 (상명대학교 인문콘텐츠학부 문헌정보학전공) ,  심효정 (한국도서관협회)

초록

본 연구의 목적은 현장의 사서들을 대상으로 도서관특성화 및 주제전문사서에 대한 의견을 조사함으로써, 실질적으로 도서관특성화 서비스를 담당해야 할 사서들의 업무 현황과 환경을 이해하는데 있다. 선행연구들을 기반으로 조사 도구를 개발하였으며, 전국의 공공도서관, 대학도서관, 전문도서관 사서들 대상으로 설문조사를 진행하였다. 392명의 사서가 설문에 응답하였다. 주요 결과로는 특성화 서비스에 대한 이용자의 만족도가 높은 것으로 인식하고 있었고, 특성화서비스 수행 시 가장 어려운 점은 주제에 대한 지식이 부족하다는 것이며, 특성화 서비스를 위한 도서관의 환경도 충분하지 않다고 보았다. 특성화서비스는 주제전문사서가 주도해야 하며, 주제전문사서에 대한 자격기준은 필요하며 자격제도는 국가가 관리해야 한다고 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the field librarians' opinions of the library specialization and specialized librarian and understand the librarians' working conditions and environment. Questionnaire were developed based on the previous studies and surveys were conducted with the librari...

주제어

참고문헌 (20)

  1. Ahn, In-Ja et al. 2008. "A Study on the Job Analysis of the Subject Specialist Librarians in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(4): 533-549. 

  2. Ahn, In-Ja et al. 2009. "Competency Based Curriculum Development of Subject Specialist Librarians." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(1): 333-361. 

  3. Choi, Hung-Sik. 2012. "A Study of Reconsideration for Users in the Subject-Special Librarians of the University Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(1): 303-319. 

  4. Chung, Jae-Young. 2007. "A Study on the Cooperation Model of Subject Specialist Upbringing Plan : Focusing on the Role of the Subjects Related to Library." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 41(1): 391-409. 

  5. Chung, Jae-Young. 2009. "A Study on Operational Plan of Subject Specialist Librarian at Academic Libraries : Focus on Case Analysis of Three Academic Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(3): 119-136. 

  6. Han, Sang-Wan. 1986. Functional Study of Subject Librarians in Korea's University Library Information Service. Ph. D. diss., Yonsei University Graduate School Department of Library. 

  7. Jeong, Dong-Youl. 2002. "A Study on the Role Model of Subject Specialization in Academic Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 36(3): 5-23. 

  8. Kim, Se-Hun. 2004. Strengthening Library Expertise : Focusing on librarian expertise. Seoul: Korea Culture & Tourism Institute. 

  9. Kwak, Seung-Jin, Younghee Noh and Dong-Seok Kim. 2015. "A Study on Need Analysis for User-Customized Policy Information Services." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 49(2): 75-109. 

  10. Lee, Yong-Jae. 1998. "Introducing the 'Subject Librarian System' into the University Libraries in Korea in their Present Developmental Stage." Journal of Korean Library and Information Science Society, 29: 273-311. 

  11. Noh, Young-Hee. 2009. "A Study on How to Introduce Subject-Oriented Service to University Libraries Based on Their Size in Korea." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 20(1): 101-117. 

  12. Oh, Eui-Kyung. 2016. "A Study on Improving Perception of Subject-Special Librarian and Subject-Special Services." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 437-456. 

  13. Shim, Wonsik. 2009. "Curriculum Development of Training Librarians for Subject Liaison Service." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 541-560. 

  14. Yoon, Hee-Yoon. 2005. "A Study on the Improving Personnel System of Librarianship in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(3): 45-73. 

  15. Yoon, Yung-Dai. 2003. "A Study of Education for Medical Librarianship." Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(1): 131-146. 

  16. Biddiscombe, Richard. 2002 "Learning Support Professionals : The Changing Role of Subject Speciallists in UK Academic Libraries." Program Electronic Library and Information Systems, 36(4): 228-235. 

  17. Feldman, L. 2006. "Subject Librarians in the Changing Academic Library." Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, 7(3). 

  18. Graham, John-Bauer and Sonja L. McAbee. 2005. "Expectations, Realities, and Perceptions of Subject Specialist Librarians' Duties in Medium-Sized Academic Libraries." The Journal of Academic Librarianship, 31(1): 19-28. 

  19. Pinfield, Stephen. 2001. "The Changing Role of Subject Librarians in an Academic Library." Journal of Librarianship and Information Science, 33(1): 32-38. 

  20. White, G. W. 1999. "Academic subject specialist positions in the United States: A content analysis of announcements from 1990 through 1998." Journal of Academic Librarianship, 25(5): 372-382. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로