$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

의미치료 집단상담 프로그램이 중학생의 삶의 목적수준, 자아존중감 및 학교생활적응에 미치는 효과
The Effects of a Logotherapy Group Counseling Program on Life Purpose, Self-Esteem, and School Adjustment Among Middle School Students 원문보기

Korean journal of child studies = 아동학회지, v.38 no.1, 2017년, pp.5 - 15  

남명희 (안동대학교 생활환경복지학과) ,  박응임 (안동대학교 생활환경복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: This study investigated the effects of a logotherapy group-counseling progrm on levels of life purpose, self-esteem, and school adjustment among middle school students. Methods: The participants were 32 Korean middle school male students recruited from two middle schools in Andong, Gyeong...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 의미치료 집단상담 프로그램을 통하여 현대 사회에서 관심과 우려의 시선으로 바라보는 ‘질풍노도의 시기’인 중학교 2학년 남학생들이 자기 스스로 자신의 삶의 의미와 목적을 발견하는데 도움을 받는지 알아볼 것이다. 그리고 자신의 독특함과 유일함을 찾아 자아존중감을 향상시키며, 동시에 현재와 미래를 위해 자신의 성장에 대한 가능성을 지각하고 태도변화를 가짐으로 가장 많은 시간을 보내는 학교생활에서 적응적으로 살아갈 수 있도록 도움을 주는지 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
  • 따라서 본 연구는 의미치료 집단상담 프로그램을 통하여 현대 사회에서 관심과 우려의 시선으로 바라보는 ‘질풍노도의 시기’인 중학교 2학년 남학생들이 자기 스스로 자신의 삶의 의미와 목적을 발견하는데 도움을 받는지 알아볼 것이다.
  • 본 연구는 중학교 2학년 남학생을 대상으로 실시한 의미치료 집단상담이 그들의 삶의 목적수준, 자아존중감 및 학교생활적응을 향상시킬 수 있는지를 살펴보았다. 앞에서 설정한 연구 문제를 검증하기 위해 자료를 분석하고 얻어진 결과를 바탕으로 논의하면 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의미치료가 비행청소년들에게 미치는 영향은 무엇인가? K. Kim (2006)은 의미치료가 비행청소년들의 삶의 목적수준을 증가시킴으로써 우울이 미치는 부정적 영향을 감소시켜 비행충동을 감소시킨다는 것을 입증하였다. 한편, 학교부적응 고등학생들을 대상으로 의미치료를 실시하였을 때, 이들의 삶의 목적수준 향상과 자기통제에 효과적이었음을 증명하였다(J.
청소년기는 어떤 시기인가? 청소년기는 신체적 성장이 급격하며 정서적으로 불안정한 시기로 혼란이 일어나기 쉽고, 생물학적, 인지적, 사회 · 정서적 발달의 변화가 크며, 동시에 다양한 양적 · 질적인 변화가 일어난다. 이와 더불어 청소년기는 발달과업인 자아정체감을 확립하고, 삶의 의미와 목적을 설정하는 기간이기 때문에 인간의 발달과정에서 매우 중요한 시기이다(M. R.
청소년기에 일어나는 변화는 무엇인가? 청소년기는 신체적 성장이 급격하며 정서적으로 불안정한 시기로 혼란이 일어나기 쉽고, 생물학적, 인지적, 사회 · 정서적 발달의 변화가 크며, 동시에 다양한 양적 · 질적인 변화가 일어난다. 이와 더불어 청소년기는 발달과업인 자아정체감을 확립하고, 삶의 의미와 목적을 설정하는 기간이기 때문에 인간의 발달과정에서 매우 중요한 시기이다(M.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (37)

  1. Crumbaugh, J. C., & Maholick, L. T. (1969). Manual of instructions for the purpose in life test. Munster, IN: Psychometric Affiliates. 

  2. Marsh, H. W. (1992). Self-esteem stability and responses to the stability of self scale. Journal of Research in Personality, 27(3), 253-269. doi:10.1006/jrpe.1993.1018 

  3. Namkung, D. W. (1980). A study of the purpose in life among Korean high school seniors (Unpublished doctoral dissertation). Oregon State University, Oregon, U. S. A. 

  4. Choi, J. W. (2010). The relationship between the characteristics of school maladaptation students' MMPI-A and the level of school adjustment (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11928366 

  5. Choi, M. S. (2009). The moderate effect of religious coping on purpose of life and the effectiveness of the logotherapy program (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11606771 

  6. Choi, S. A., & Cho, B. (2012). Emotional coaching for adolescence. Seoul: Hainaim. 

  7. Crumbaugh, J. C. (2012a). Logotherapy Intermediate Level A: Franklin Psychology & Attitudinal Change (M. Kim, Trans.). Unpublished manuscript. 

  8. Crumbaugh, J. C. (2012b). Logotherapy Intermediate Level B: Franklian Psychology Meaning-centered Intervention (M. Kim, Trans.). Unpublished manuscript. 

  9. Crumbaugh, J. C. (2015). Logotherapy Intermediate Level C: Logotherapeutic Approaches to Understanding and Disorders (M. Kim, Trans.). Unpublished manuscript. 

  10. Frankl, V. E. (2000). Psychotherapy and existentialism (B. W. Lee, Trans.). Seoul: Bundo Press. (Original work published 1967) 

  11. Frankl, V. E. (2005a). Man's search for meaning: An introduction to logotherpy (S. H. Lee, Trans.). Paju: Chung-A Press. (Original work published 1984) 

  12. Frankl, V. E. (2005b). The will to meaning: Foundations and application of logotherapy (S. H. Lee, Trans.). Paju: Chung-A Press. (Original work published 1988) 

  13. Han, H.-J. (2010). The effect of literatherapy on maladjustive teenagers' adaption and self-esteem (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12342739 

  14. Jeong, M. R. (2004). On the relationship among ego identity, meaning of life and career maturity (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10206748 

  15. Jeong, S.-Y. (2003). The effects of logotherapy group counseling program on the improvement of a purpose in life and responsibility in high School students from broken families (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT8936976 

  16. Kang, M. N. (2007). A study on the relation between social support and adjustment to school life of alternative school student (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10817777 

  17. Kim, H.-H. (1998). Development of self-esteem in adolescence: It's relation to environmental variables and adjustment (Doctoral dissertation). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT7186053 

  18. Kim, H.-K., & Shim, K.-J. (2000). The effects of logotherapy group counseling on the level of the purpose in life of vocational high school students. Journal of Science and Education, 8, 105-122. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA3004613 

  19. Kim, J. K. (2006). The effects of logotherapy on depression, purpose in life, and delinquency impulsivity of juvenile delinquents (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10672999 

  20. Kim, J.-Y. (2002). The effectiveness of group social work for the enhancement of self-esteem among school-maladjusted adolescents (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10048051 

  21. Kim, K. J. (1987). A study of the effect of logotherapy counseling (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT876692 

  22. Kim, S. G. (1997). A study on the validity of SAM to measure schooling attitude of Korean middle and high school students (Unpublished Master's thesis). Chung-ang University, Seoul, Korea. 

  23. Kim, S. H. (1985). The effects of existential group counseling on self actualization tendency of university students. Journal of Student Guidance of Kyungpook National University, 18(1), 1-18. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA19655480 

  24. Kim, T.-H. (2004). The effects of logotherapy group counseling on the level of the purpose in life, self-esteem and the marital satisfaction (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT9517303 

  25. Kim, Y.-H. (1995). The effects of group counseling based on logotherapy on the level of the purpose in life, the self-esteem and the decreasing of the stress of unmarried females in their twenties (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT2146647 

  26. Lee, A. Y. (2014). Influences of parental support, control and settling into their school life on the thought of adolescents' suicide: The Mediation effect of depression-centric (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13386904 

  27. Lee, G. E. (2000). The effects of logotherapy group counseling on the level of the purpose in life and self-concept of vocational high school students (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT7834617 

  28. Lee, J.-H. (2015). The effects of a logotherapy group counseling program on the purpose-in-life and self-control of the maladjusted adolescents in school (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13749920 

  29. Lee, S. O. (1997). The effect of logotherapy group counseling in female adolescent worker's job satisfaction (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT4546025 

  30. Lim, S. Y. (2010). A biblical basis for parents' role in supporting adolescent career choices (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12304443 

  31. Oh, S.-H. (2010). The analysis of factors affecting adolescent's selfesteem formation (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11984225 

  32. Park, H. J. (1983). A study about life attitude of high school students (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT134493 

  33. Park, J. Y. (2001). The relationship between children perceived parental verbal aggression and children's self-esteem and school adaptation (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT8224503 

  34. Park, S. Y., Baik, J. S., Ahn, J. Y., Oh, M. K., Lee, S. R., Lee, J. Y., . . . Han, S. Y. (2011). Human development. Seoul: Powerbook. 

  35. Park, T. S. (1986). A study on the existential analysis of frankl as counseling therapy (Unpublished master's thesis). Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  36. Weon, S.-S. (2013). Family strengths and school maladjustment of adolescents :The mediating effects of ego-identity and relationship (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13550038 

  37. Institute of Yonsei University and Social Development. (2014). 2014 Korean children-youth happiness index for international student assessment study report. Seoul: Korea BangJuongHwan Foundation. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로