$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

시각장애 연구자의 학술정보 획득 및 활용 경험에 관한 질적 연구
A Qualitative Study on the Experience of Visually Impaired Researchers in the Acquisition and Use of Scholarly Contents 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.48 no.1, 2017년, pp.161 - 189  

박성의 (국립중앙도서관) ,  심원식 (성균관대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 시각장애 연구자의 학술정보 획득 및 활용에 대한 경험을 시각장애 연구자의 관점에서 기술하고, 그 경험의 내재된 본질을 탐색해 보는데 목적이 있다. 이를 위해 시각장애 연구자 12명을 심층 면담하고 Colaizzi의 현상학적 연구방법으로 분석하였다. 107개의 의미 있는 진술과 이를 통해 구성된 의미에서 44개의 주제, 12개의 주제묶음을 확인하여 구분한 결과, 총 4개의 범주가 최종적으로 도출되었다. '학술정보 확보 및 활용' 범주는 학술정보 제공 사이트의 웹 접근성 및 원문 접근성 수준이 낮아 시각장애 연구자들이 자료 검색-확보-활용과정에서 겪는 어려움을 보여준다. '인식 및 감정의 변화' 범주는 시간의 흐름에 따른 시각장애 연구자의 인식 및 감정을, '지원인력과의 관계' 범주는 지원인력 확보의 어려움, 지원인력의 역량 문제, 지원인력 관리와 관련하여 시각장애 연구자가 겪는 고충을 보여준다. '개선요구사항 범주'는 연구 참여자들이 학술정보 획득 및 활용과 관련하여 개선되기를 희망하는 내용이 무엇인지를 기술하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to describe the experience of visually impaired academic researchers' use of scholarly contents and to explore intrinsic nature of the experience. In-depth interview was conducted with a total number of twelve visually impaired academic researchers and the data were anal...

주제어

참고문헌 (33)

  1. Science and Technology Policy Institute. 2013. Research of Doctor Human Capital Activity in 2012. Seoul: Science and Technology Policy Institute. 

  2. Ministry of Education, Science and Technology. 2009. The Plans for Expanding Higher Education Opportunities for the Disabled Making Higher Education Supporting - Systems for the Disabled. [cited 2017. 2. 7]. 

  3. Ministry of Education, Science and Technology. 2011. Study on Higher Education Policy for the Disabled. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology. 

  4. Ministry of Education. 2000. Annual Report of Special Education. Sejong: Ministry ofEducation. 

  5. Ministry of Education. 2016a. Annual Report of Special Education. Sejong: Ministry of Education. 

  6. Ministry of Education. 2016b. Buddy Support Program for College Students with Disability in 2016. Sejong: Ministry of Education. 

  7. Framework Act on National Informatization. 2015. No.13340. 

  8. Gim, Gi chang. 2015. History of the Blind in Korea. Seoul: Beophyeon. 

  9. Kim, Mi Sun. 2012. "The Perception and Support Needs of Students with Visual Impairment on University life : over the right to education." The Korean Journal of Visual Impairment, 28(4): 97-117. 

  10. Kim, Mi Sun, Joong Hui Park. 2010a. "A Qualitative Inquiry on the Perception and Support Needs of Students with Visual Impairment for the Learning-Support systems of University." The Korean Journal of Visual Impairment, 26(1): 25-41. 

  11. Kim, Mi Sun, Joong Hui Park. 2010b. "The Case Study on a Leave of Absence from School and go back to School of Collage Student with Visual Impairment." The Korean Journal of Visual Impairment, 26(4): 227-244. 

  12. Kim, Boon Han et al. 1999. "A Comparison of Phenomenological Research Methodology." Journal of Korean Academy of Nursing, 29(6): 1208-1220. 

  13. Kim, Boon Han, Hwa Jung Kang. 2014. "Experience of Home-Based Hospice Care of Terminal-Cancer Patients." The Korean journal of hospice and palliative care, 17(4): 223-231. 

  14. Kim, Sung Ae, Chan Woung Park and Hae Gyun Lee. 2003. "Characteristics of Academic Performance Educational Needs of College Students with Disabilities." Korean Journal of Special Education, 37(4): 335-357. 

  15. Kimm, Cheon Woo. 2001. "A Study on the Campus Life Realities and Support Strategies of College students with Disabilities." Children with special education needs, 9: 101-129. 

  16. Library Act. 2016. No.13960. 

  17. Ministry of Health and Welfare. 2014. Survey on the disabled status in 2014. Sejong: Ministry of Health and Welfare. 

  18. Seoul National School for the Blind. 2003. Guide Book for Iryo Teachers. Seoul: Ministry of Education & Human Resources. 

  19. Yang, Jae Sin. 2000. "Education Environment for College Students with Disability." Special Education, 7(5): 40-44. 

  20. Yoon, Hye-sook, Young-il Kim. 2006. "A Qualitative Study on the Use of University Libraries by Students with Visual Impairments." The Korean Journal of Visual Impairment, 22(1): 17-42. 

  21. Lee, Ok-Kyung. 2004. "A Study on Career Counselling and Job Development for College Student with Disabilities." Korean journal of social welfare studies, 23(Winter): 169-195. 

  22. Lee, Eun Sung. 2013. "An Phenomenological Study on Convention Center Employees' Job Conflict Experiences." Korea Convention Society, 13(1): 101-125. 

  23. Disability Discrimination Act. 2016. No.13978. 

  24. Statistics Korea. 2017a. Disabled Status. Korean Statistical Information Service Home page. . [cited 2017. 3. 11]. 

  25. Statistics Korea. 2017b. Population by Gender, Age, Education Degree and Social Activity. Korean Statistical Information Service Home page. . [cited 2017. 2. 7]. 

  26. Korean Library Association. 2010. The Glossary of Library and Information Science. Revised ed. Seoul: Korean Library Association. 

  27. Korean Academy of the Visually Impaired. 2016. Intellect and Practice vol 5. Korean Academy of the Visually Impaired Home page. [cited 2017. 2. 7]. 

  28. Baker, S. E., R. Edwards and Mark. Doidge. 2012. How many qualitative interviews is enough?: expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. [cited 2017. 2. 10]. 

  29. Marton, Ference. 1986. "Phenomenography-A Research Approach to Investigatin Different Understandings of Reality." Journal of Thought, 21(3): 28-49. 

  30. Morse, Janice M. et al. 2002. "Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research." International Journal of Qualitative Methods, 1(2): 13-22. 

  31. Richardson, John T. E. 1999. "The concepts and Methods of Phenomenographic Research." Review of Education Research, 69(1): 53-82. 

  32. United States Government Accountability Office. 2009. Higher Education and Disability: Education needs a coordinated approach to improve its assistance to schools in supporting students. [cited 2017. 2. 7]. 

  33. 石田久之, 天野和彦. 2011. 高等?育機?における障害?生支援の動向(III). 筑波技術大?テクノレポ?ト, 18(2): 77-82. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로