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논문 상세정보

국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서 개발에 대한 연구

A Study on Development of a National Collection Management Guideline for the School Library

초록

본 연구의 목적은 단위 학교도서관에서 장서관리정책을 수립할 때 근거 및 기준으로 삼을 수 있는 국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서에 포함할 구체적인 항목과 내용 요소를 개발하는 것이다. 이를 위하여 학교도서관 장서관리 관련 문서를 국제 수준 및 국가 수준으로 나누어 분석하였다. 분석 결과 해외 장서관리지침서에서는 장서의 양적 기준 이외에 디지털 정보자원에 대한 접근성과 자원 공유를 강조하고 있으며, 이의 제기 자료에 대한 처리 절차를 규정하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서가 포함해야 할 항목을 크게 장서관리의 일반 원칙과 장서관리지침으로 구분하고 각 항목별 내용 요소를 제안하였다. 그리고 국가 수준의 장서관리지침서가 학교 현장에 효율적으로 적용할 수 있는 제도적 기반 마련 방안을 제안하였다.

Abstract

The purpose of this study is to develop detailed items and elements to be included in a national guideline for school library collection which can be used as a basis and standard for establishing collection management policies in individual school libraries. For this purpose, materials related to the collection management of school library were analyzed with the international and national level. As a result, the international materials emphasizes accessibility and resource sharing of digital materials besides quantitative standards of the library collection and deal with the process for the objection collection. In this study, items to be included in the national guidelines are divided into general principles of collection management and collection management guidelines, and elements of the each item are suggested. And proposed systematic bases for efficient application of the national guidelines to school libraries.

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