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인공지능 기반 대화형 공공 행정 챗봇 서비스에 관한 연구
A Study on Conversational Public Administration Service of the Chatbot Based on Artificial Intelligence 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.20 no.8, 2017년, pp.1347 - 1356  

박동아 (Department of Information Systems, Graduate School, Pukyong National University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Artificial intelligence-based services are expanding into a new industrial revolution. There is artificial intelligence technology applied in real life due to the development of big data and deep learning related technology. And data analysis and intelligent assistant services that integrate informa...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 최근에는 챗봇과 대화형 인공지능이 결합되어 채팅으로 쇼핑을 하거나, 뉴스 또는 정보를 제공하고, 헬프데스크 서비스를 지원하는 단계까지 챗봇 서비스가 운영되고 있다. 본 연구는 최근 실용적인 서비스로 발전하고 있는 챗봇 서비스를 공공 행정 서비스 부문에 적용한 사례에 대한 고찰과 발전적 방향 제시를 하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
대화형 에이전트란 무엇인가? 대화형 에이전트(conversational agent)는 음성 또는 문자를 통하여 인간과 기계가 정보를 주고받는 시스템을 의미한다[1]. 초장기 컴퓨터공학이 태동하면서 동시대적으로 연구된 분야이지만 최근 음성 인식과 처리 효율성의 비약적인 발전으로 실용적 서비스 제공단계에 접어들고 있다.
개인 비서 형태의 인공지능 서비스에는 무엇이 있는가? 그중에서도 최근 빅데이터와 딥러닝 관련 기술이 빠른 속도로 발전하여 특정 분야에서는 실생활에 적용되고 있는 인공지능 기술이 구현되었으며, 특정 데이터에 대한 분석과, 개개인에게 특화된 다양한 분야의 정보를 통합 제공 및 활용하는 지능화된 개인 서비스에도 적용되고 있다. 관련 기술의 진보에 따라 Apple Siri, Google Assistant, MS Cotana, Amazon Alexa 같은 IA(Intelligence Assistant)라는 개인 비서 형태의 인공지능 서비스가 등장하고 있다. 현재 IA와 인간의 인터랙션은 제한적이지만 일상적인 자연어, 즉 대화 형태로 이루어진다.
챗봇 서버에 필요한 기술은 무엇이 있는가? 통상적으로 챗봇은 물리적으로 서버에서 인공지능을 알고리즘을 이용하여 사용자의 질의를 분석하고 사용자는 앱 또는 웹으로 정보를 제공받는 구조로 이루어져 있다. 서버에서는 사용자의 질의에 적절한 답변을 제공하기 위해 자연어처리(NLP), 상황인식,빅데이터 분석 등의 기술과 서버와 사용자 사이에는 대규모 메시지 트래픽을 처리하는 하둡(hadoop)과 같은 분산 컴퓨팅기술이 필요하다. 보다 지능적인 챗봇 서비스를 제공하기 위해서는 단순 규칙(pattern match, rule-based)기반이 아닌 온톨로지(Ontology)기반 지식베이스를 적용한 시스템이 필요하다.
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참고문헌 (15)

  1. S, Kopp, L. Gesellensetter, N.C. Kramer, and I. Wachsmuth, "A Conversational Agent as Museum Guide-design and Evaluation of a Real-world Application," Proceeding of International Workshop on Intelligent Virtual Agents, pp. 329-343, 2005. 

  2. ELIZA, https://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA, (accessed July, 1, 2017). 

  3. E. Luger and A. Sellen, "Like Having a Really Bad PA : The Gulf between User Expectation and Experience of Conversational Agents," Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 5286-5297, 2016. 

  4. J.R. Glass, "Challenges for Spoken Dialogue Systems," Proceedings of the 1999 IEEE Automatic Speech Recognition Understanding Workshop, pp.430-435, 1999. 

  5. M. Astrid, N.C. Kramer, J. Gratch, and S.H. Kang, "It Doesn't Matter What You Are! Explaining Social Effects of Agents and Avatars," Journal Computers in Human Behavior, Vol. 26, No. 6, pp. 1641-1650, 2010. 

  6. Y. Wilks, "Is a Companion a Distinctive Kind of Relationship with a Machine?," Proceedings of the 2010 Workshop on Companionable Dialogue Systems, pp. 13-18, 2010. 

  7. S.W. Oh, "Bot as Media," Korean Journal of Communication and Information, Vol. 81, pp. 70-103, 2016. 

  8. M. Yan, P. Castro, P. Cheng, and V. Ishakian, "Building a Chatbot with Serverless Computing," Proceedings of the 1st International Workshop on Mashups of Things and APIs, pp. 5, 2016. 

  9. H.M. Lee and S.I. Kim, "Comparative Study on the Usability of Mobile Intelligent Personal Assistance Service Based on Voice Recognition Technology," Journal of Digital Design, Vol. 14, No. 1, pp. 231-240, 2014. 

  10. Once-in-a-decade Paradigm Shift: Messaging, https://chatbotsmagazine.com/once-in-a-decade-paradigm-shift-messaging-dec665593e49, (accessed July, 1, 2017). 

  11. Most Popular Mobile Messaging Apps Worldwide as of January 2017, https://www.statista.com/statistics/258749/most-popular-global-mobile-messenger-apps/, (accessed July, 1, 2017). 

  12. J.A. Ask, M. Facemire, and A. Hogan, The State Of Chatbots : Pilot Chatbots As Part Of Your App+ Mobile Strategy, Forrester Research, 2016. 

  13. Stuart J. Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence : A Modern Approach 3rd Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2009. 

  14. J.S. Hwang and J.Y. Oh, Beyond the Mobile Age and into the AI Age, National Information Society Agency, IT&Future Stratey, Vol. 7, 2010. (http://www.nia.or.kr/site/nia_kor/ex/bbs/View.do?cbIdx25932&bcIdx14923&parentSeq14923) 

  15. D.A. Park and M.G. Park, "A Study on the Improved Business Processes of e-Government System for the Integration of Civil Affairs and Suggestions Services," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 19, No. 6, pp. 1052-1064, 2016. 

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