$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

A Space Analysis for Comprehending the Characteristics of Eco-Friendly Exterior Space at Elementary Schools - Focusing on Foreign Cases - 원문보기

KIEAE journal = 한국생태환경건축학회논문집, v.17 no.5, 2017년, pp.15 - 23  

Sung, Lee-Yong (Division of Architecture, Mokwon Univ.) ,  Jeong, Hee-Woong (Dept. of Architectural Design, Dongseo Univ.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study is to suggest a proper plan about the exterior space of elementary school in Korea through analyzing the various factors of the exterior spaces in foreign elementary school case. because the foreign cases have diversified eco-friendly certification standards on the...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • As the study methods, first, the recent trend of studies on eco-friendly spaces of elementary schools which are being conducted through the reviews of the relevant literature and the features of the exterior spaces of elementary schools are examined. And the items of the Korean Eco-friendly Environment Certification Examination Criteria to be used as the analysis frame are reviewed and the types of the exterior spaces are classified.
  • Based on the eco-friendly environment plan, this school generates solar energy, uses LED apparatus and uses heavy water in order to create energy by using nature. In addition, owing to the recognition of the sustainable solutions of some problems, the building was planned in order for the surrounding environment to be harmonized with the landscape.
  • In order to select some cases becoming the targets of this Study, the spacial scope is suggested focusing on the elementary school cases in foreign countries except for the Korean elementary schools and the time scope is suggested after collecting 8 foreign cases which were completed until now after 2000.
  • The target of this Study is elementary schools and the exterior spaces of elementary schools are analyzed on the basis of the cases analyzed in this study even though the exterior spaces reviewed earlier have their theoretical meanings in the aspect of the urban functions. In addition, the exterior spaces of elementary schools unlike those of a city are very small in the aspect of the sizes and they are easier to be classified functionally since the behaviors and actions of active students are not various.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (12)

  1. 성이용 "국외 초등학교 외부 공간의 기능, 위치, 시설의 특성 분석" 예술인문사회융합 멀티미디어 논문지 Vol. 6, No. 12, 2016. Mr. Sung, Lee-yong, "An Analysis of Functions & Locations of External Spaces and Features of Facilities of Foreign Elementary Schools", Journal of Multimedia Services convergent with Art, Humanities and Sociology, Vol. 6, No. 12, 2016. 

  2. 왕정준, 성순택, 김병선, "친환경건축물 인증 초.중등학교의 생태환경에 관한 비교연구", 한국생태환경건축학회 논문집, Vol. 11, No. // Mr. Wang, Jeong-joon, Mr. Seong, Soon-taek, Mr. Kim, Byung-seon, "A Comparative Study on the Ecological Environment of Green Building Certified Schools" The International Journal of The Korea Institute of Ecological Architecture and Environment, Korea, Vol.11, No. 2, 2011 

  3. http://www.kisee.re.kr, (사) 한국 교육.녹색환경연구원, 학교시설 인증심사기준 // the Korea Institute of Sustainable Design and Educational Environment, School Facilities Certification Examination Criteria 

  4. 아사하라 요시노부, 속 외부공간의 미학, 기문당, 1990. // MR. Ashihara Yoshinobu, Zoku Cityscape Mino aesthetics, Kimundang, 1990. 

  5. 안진이 역, "헤르만 헤르츠버거의 건축수업", 1판, 효형출판, 서울, 2009. // Translated by Mr. Ahn, Jin-yee, "Architectural Class by Herman Hertzberger", Edition1, Hyohyeong Publishing, Seoul, 2009 

  6. 이강주, 서충원, 지하공간 건축가이드라인 설정에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 22권 4호, 2008. // Mr. Lee, Gang-joo & Mr. Seo, Chung-won, A Study on Setting the Construction Guidelines of Underground Spaces, Journal of the Architectural Institute of Korea, Planning &Design, 22 Vol., 4Issue, 2008 

  7. 이강주, 서충원, 지하공간 건축가이드라인 설정에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 22권 4호, 2008. // (Sun Yong, urban and underground, urban problem, 1985.) 

  8. http://www.archdaily.com/777850/multi-purpose-education-centre-atelier-philea 

  9. http://blog.naver.com/imbc21c/220136123598 

  10. http://www.archdaily.com/624786/rakafot-school-s-grounds-bolandscape-architects 

  11. http://www.vmdo.com/ 

  12. http://www.bnim.com/project/kiowa-county-schools 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로