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NTIS 바로가기海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.24 no.1, 2018년, pp.1 - 9
All ships should ensure stability in accordance with IMO regulations. However, GM is only used to determine ship stability because it takes a lot of time to validate all regulations. This is a problem given that the safety of vessels cannot be guaranteed, potentially leading to accidents. There is a...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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IMO에서 1985년 마련한 규정은 무엇인가? | 국제해사기구 IMO(International Maritime Organization)에서는 1985년 Resolution A.562 협약에서 복원성에 대한 규정을 마련하였으며, 1993년과 2008년에 Resolution A.749(18)과 Resolution MSC. | |
복원성능지수를 개발하여 복원성능을 하나의 값으로 표현하면 어떤 유용한 점이 있는가? | 본 연구를 통하여 복원성능을 하나의 값으로 표현할 수 있었다. 이를 통하여 항해사에게 선박의 복원성능을 좀 더 직관적이고 종합적으로 판단할 수 있는 도구를 제공할수 있다고 판단되며, 선박에 탑승하는 사람에게 선박의 상태를 쉽게 안내해주는 정보 제공의 측면에서 유용하게 사용할 수 있을 것으로 보인다. 향후 다양한 선종에 대한 복원성을 검토하고 배수량, 화물적재 등 다양한 상황을 고려하여 관련 연구를 보완하고자 한다. | |
IMO 규정의 복원성 점검 규정이 선장 입장에서 수행하기 어려운 이유는? | 하지만 선박의 복원성을 지수화된 하나의 수치로 종합하여 선박의 복원성능을 간편히 직관적으로 판단하는 방법에 대한 연구는 드물다. 특히 선박을 항해하는 선장 입장에서 보면 기존의 IMO 규정의 복원성 점검 규정은 그 항목 숫자가 많고 계산이 복잡하여 각 복원성 항목을 직접 계산하여 IMO 기준값과 비교 분석하는 작업을 수행하기가 쉽지 않다. 따라서 선박에 탑재된 화물용 Loading Program을 이용하여 IMO 복원성능 만족 여부를 판단하거나, GM 값만을 이용하여 간편히 복원성능 여부를 판별하는 것이 현실이다. |
Bulian, G.(2010), Checking vulnerability to pure loss of stability in long crested following waves, Ocean Engineer, pp. 1007-1026.
IMO(1985), Recommendation On a Severe Wind and Rolling Criterion (Weather Criterion) For the Intact Stability of Passenger and Cargo Ship of 24 metres in Length and over, Resolution A.562(14).
IMO(1993), Code On Intact Satability For All Types of Ships covered by IMO Instruments, Resolution A.749(18).
IMO(2008), Adoption of the International Code on Intact Stability (2008 IS CODE), Resolution MSC.267(85).
Jeong, J. H., S. J. Lee and B. Y. Moon(2013), Evaluation of Stability and Roll Damping Effect according to Change the Hull Form of Fishing Boat, The KSFM Journal of Fluid Machinery, 16(2), pp. 5-9.
Kim, D. Y., C. W. Lee, D. K. Lee and D. K. Oh(2014), Characteristics of a CFRP Cruiser's Windage Area by Stability Assessment, J. Korean Soc. Mar. Environ. Saf 20(6), pp. 774-780.
Kim, H. G.(2014), A Study on Hull Structure Analysis for Improving Stability of Sailing Catamaran Yachts, Chonnam National University, Masters dissertation.
Lee, A. R., I. K. Kang and H. J. Jo(2009), A Study on the stability of a crab trap fishing boat with water tank experiment, J. Kor. Soc. Fish. Tech. 45(4), pp. 267-275.
Neves, M. A. S. and C. A. Rodiriguez(2007), Influence of non-linearities on the limits of stability of ships rolling in head seas, Ocean Engineering, pp. 1618-1630.
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