최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기JKSDH : Journal of Korean Society of Dental Hygiene = 한국치위생학회지, v.18 no.2, 2018년, pp.239 - 251
김수경 (신한대학교 치위생학과) , 강리우 (신한대학교 치위생학과) , 김은용 (신한대학교 치위생학과) , 문정은 (신한대학교 치위생학과) , 장지희 (신한대학교 치위생학과) , 정은서 (신한대학교 치위생학과)
Objectives: The purpose of this study was to investigate the effects of dental hygiene students' clinical practice stress, satisfaction and major satisfaction on career preparation behaviors. Methods:This study was conducted targeting the dental hygiene students who have clinical practice experience...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
치과위생사란 무엇이며 어떤 변화가 요구되는가? | 치과위생사는 치과 의료기관의 중요한 업무를 담당하는 전문 인력으로 치과위생사에게 필요한 업무능력은 단순한 치과진료 협조업무에서 벗어나 예방, 교육, 대인관계기술, 경영자로서 역할까지 그 폭이 넓어지면서 치과위생사에 대한 사회적 요구가 변화되고 있다[2]. 이러한 전문치과위생사를 양성하기 위해선 치위생(학)과의 균형 잡힌 교육과 학문적인 지식을 습득하는 환경을 만드는 것이 중요하다. | |
치위생(학)과 학생들에게 임상실습교육과정이 중요한 과목인 이유는 무엇인가? | 치과위생사가 임상분야에서 수행하는 업무는 치과위생사의 중요한 업무 중 하나로, 임상실습교육과정을 통해 치위생(학)과 학생들이 반드시 배워야 하는 중요한 과목이다[4]. 이러한 임상실습 교육과정은 체계적인 지식과 기술을 광범위하게 적용할 수 있도록 도와주고, 임상적 판단과 학생들의 스스로의 경험을 통해 전문 치과위생사로서의 자질을 향상시킬 수 있는 중요한 과정이다[4,5]. 따라서 임상실습을 통해 자신감과 만족감을 얻을 수 있도록 교육과정을 계획하고 실행하기 위해서는 우선적으로 학생들의 특성과 임상실습의 현장 특성 요인, 임상실습의 스트레스, 만족도 등을 파악하는 것이 중요하다고 할 수 있다. | |
임상실습 스트레스란 무엇인가? | 임상실습 스트레스는 임상실습과 관련하여 경험하는 감정, 사고과정, 그리고 신체적인 상태에 위험적인 영향을 주는 긴장상태로 개인 자신의 욕구충족의 효율성을 저하시켜 걱정이나 근심을 느끼게 하는 반응을 의미한다[6]. 이러한 임상실습 스트레스를 경험하게 되면 자신감을 잃고 전공에 대한 만족도 결여나 전공부적합성을 경험하게 된다[4]. |
Choi BK. Factors of oral health knowledge and behavior influencing health state[Master's thesis]. Kongju: Univ. of Kongju, 2017.
Lee DJ. The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students[Master's thesis]. Kangwon: Univ. of Yonsei, 2004.
Ha HS. A study of department satisfaction factors of undergraduate students [Master's thesis]. Seoul: Univ. of Seoul National, 2000.
Kim JA. The effects of clinical practice stress, stress coping and empathy on clinical competency among nursing students[Master's thesis]. Daegu: Univ. of Keimyung, 2017.
Lee JK. The relationships among clinical competence, clinical practice stress, communication skill & nunchi in nursing Students[Master's thesis]. Jinju: Univ. of Gyeongsang National, 2015.
Park BS. Stress and satisfaction related to clinical practice by sex role identity among nursing students[Master's thesis]. Kangwon: Univ. of Kwandong, 2009.
Jang TJ. The effect of nursing professionalism, satisfaction in major, and self-leadership on career preparation behavior in nursing students[Master's thesis]. Daegu: Univ. of Keimyung, 2014.
Park KS. Self-efficacy and the satisfaction on dental hygiene-majoring students[Master's thesis]. Jeju: Univ. of Jeju National, 2015.
Butters JM, Vaught RL. The effect of an extramural education program on the perceived clinical competence of dental hygiene students. J Dent Educ 1999;63:415-20.
Chang BJ, Song KH. A study on the degree of satisfaction of the clinical practice for dental hygiene students. J Dent Hyg Sci 2005;11(1):81-90.
Hong SM, Han JH, Kim HK, Ahn YS. A study on the stress of clinical practice, stress coping and somatization for dental hygiene students. J Dent Hyg Sci 2009;9(2):219-24.
Kim SK, Jung YS. Dental hygiene students’ stress during clinical practices and stress coping styles. J Korean Soc Dent Hyg 2010;10(5):887-95.
Woo CH. Speciality satisfaction, nursing professional value, and positive psychological capital as factors affecting career preparation behavior among nursing college students with clinical practice. Proceedings of the Korea Contents Association Conference 2016;5:287-8.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.