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논문 상세정보

가설구조물 안전성 확보 방안 연구

Study on the Safety Assurance for the Temporary Structures

Abstract

According to the statistics publication of KOSHA, more than half of serious accidents at the construction sites were related to the temporary works and/or the temporary structures such as scaffoldings, shores, earth retaining walls, etc. The structural failures are occurred because of the overload acting on the structures or lack of performance of the one or more members of the structures. For the prevention of the collapse accidents relating to the temporary structures at the construction sites, we have to control construction processes not to occur the overload and also to control the performance and quality of each member of the temporary structures. MOLIT has amended the "Construction Technology Promotion Act" on Jan. 7th, 2015 to ensure the structural safety of the temporary structures. According to the Act, the designers of the construction design projects should check the structural integrity of the structures including the temporary structures and the construction companies have to let 'the Relative Professionals' confirm the structural integrity of temporary structures, the shores(${\geq}5m$ high) and the scaffolds(${\geq}31m$ high), before construction. Also, MOLIT has amended the "Regulation for Construction Technology Promotion Act" on Jul. 4th, 2016 for quality management and testing of temporary equipments. According th this regulation, the construction companies and supervisors should manage and test the temporary equipments before using them. In this paper, the standard drawings of the shores(< 5 m high) and the scaffolds(< 31 m high) and the amended "Business Guideline for Quality Management of Construction Work" are presented. As the result of this study, MOLIT noticed the amended "Business Guideline for Quality Management of Construction Work" on Jul. 1st, 2017.

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
건설기술 진흥법
가설구조물의 안정성을 확보하기 위해 2015년 1월 개정된 건설기술 진흥법의 내용은?
설계자는 건설공사관련 설계도서를 작성할 때 필히 구조물에 대한 구조검토를 하도록 규정하고 여기에 가설구조물을 포함하였으며, 시공사는 가설 구조물을 시공하기 전에 “관계전문가”로 하여금 가설 구조물의 구조적 안전성을 확인하도록 규정하였다

국토교통부는 가설구조물의 안전성을 확보함으로써 건설현장의 사고를 줄이기 위해 2015년 1월 「건설기술 진흥법」(이하 건진법)을 개정하였다4). 이 개정된 건진 법에 의하면, 설계자는 건설공사관련 설계도서를 작성할 때 필히 구조물에 대한 구조검토를 하도록 규정하고 여기에 가설구조물을 포함하였으며, 시공사는 가설 구조물을 시공하기 전에 “관계전문가”로 하여금 가설 구조물의 구조적 안전성을 확인하도록 규정하였다. 여기서 “확인”이란 구조검토를 의미하며, 대상 가설구조물의 규모는 높이 5 m 이상의 동바리와 높이 31 m 이상의 비계이다.

가설구조물
가설구조물의 구조적 파괴의 원인은 무엇인가?
주로 구조물에 작용하는 과대하중이나 구조물을 구성하는 부재들의 성능부족에서 기인

안전보건공단의 통계자료에 의하면, 건설현장에서 발생하는 대부분의 붕괴사고는 비계, 거푸집/동바리, 흙막이가시설 등 가설구조물과 관련이 있는 것으로 나타났으며, 건설현장에서 발생한 중대사고의 약 50% 이상이 가설공사 및 가설구조물과 관련이 있는 것으로 나타났다1-3). 구조적인 파괴의 원인은 주로 구조물에 작용하는 과대하중이나 구조물을 구성하는 부재들의 성능부족에서 기인한다. 따라서 건설현장에서 발생하는 가설구조물관련 붕괴사고를 방지하기 위해서는 과대하중이 발생하지 않도록 시공과정을 원활하게 통제하고, 또한 가설기자재의 성능과 품질이 충분히 확보 되도록 관리하여야 한다3).

가설구조물
건진법에 규정되어 있는 가설구조물의 규모는?
높이 5 m 이상의 동바리와 높이 31 m 이상의 비계

이 개정된 건진 법에 의하면, 설계자는 건설공사관련 설계도서를 작성할 때 필히 구조물에 대한 구조검토를 하도록 규정하고 여기에 가설구조물을 포함하였으며, 시공사는 가설 구조물을 시공하기 전에 “관계전문가”로 하여금 가설 구조물의 구조적 안전성을 확인하도록 규정하였다. 여기서 “확인”이란 구조검토를 의미하며, 대상 가설구조물의 규모는 높이 5 m 이상의 동바리와 높이 31 m 이상의 비계이다. 또한 국토교통부는 2016년 7월 “건설 기술진흥법 시행규칙”을 개정하여 당초 품질관리 및 품질시험 대상공종에서 배제되어 있던 “가설물 설치공사”를 품질관리 및 품질시험 대상공종에 포함하였다5).

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