$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

문학텍스트를 활용한 대학 교양영어 수업: 의사소통의 언어적 측면과 정서적 측면을 중심으로
Utilizing Literary Texts in the College EFL Classrooms: Focused on Linguistic Aspects and Affective Ones 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.8 no.3, 2018년, pp.145 - 152  

김령희 (계명대학교 타불라라사 칼리지)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문은 대학교의 교양 영어 수업에 문학 텍스트를 활용하는 것이 학생들의 언어적, 정서적 의사소통 능력의 향상에 미치는 효과를 검토하는데 그 목적을 두고 있다. 통제 그룹은 지정된 교재만을 사용하였고, 목표 그룹은 교재와 더불어 네 편의 단편 소설을 읽고 일련의 추가 활동을 수행하였다. 그들의 영어 의사소통 능력 향상을 측정하기 위해, 연구자는 학생들로 하여금 사전 시험과 사후 시험을 치르게 하였고, SPSS 통계 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 비록 사후 시험에서 목표 그룹의 성적 평균이 향상되긴 하였지만 그 차이가 유의미한 수준에 이르지 못하였기에, 이들의 영어능력 향상이 본 연구에서 제시한 전략에 의한 것임을 확인할 수는 없었지만, 이 전략을 통해 목표 그룹의 정서적인 의사소통 양상이 촉진되었음은 추정할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to investigate the effects of literary texts as a teaching tool to enhance college students' English communicative competence both in linguistic aspects and affective ones. The control group used only the course book as study material, whereas the target group read four short stories...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • This article aims to investigate the effects of utilizing English literature in a college English course on enhancing students’ communicative competence and fostering a self-initiated class.
  • This study aims to explore a learner-centered and self-directed English learning strategy focused on discussions and presentations utilizing selected literary texts. It derives from the assumption that using literature in the EFL classroom can reinforce students’ linguistic and communicative skills, much more their critical and transcultural perspectives toward the world.

가설 설정

  • On the basis of this theoretical background, the researcher investigated whether literature had any significant implications for facilitating language learners’ linguistic competence both in a cognitive way and in an affective way.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (24)

  1. T. Doyle. (2008). Helping students learn in learnercentered environment. Sterling, VA: Stylus Publishing, LLC. Print. 

  2. P. Falvey & P. Kennedy. (eds). (1997). Learning language through literature: a sourcebook for teachers of English in Hong Kong. Hong Kong: Nordia Printing Co. Ltd. 135-46. 

  3. M. Huh & J. Kim. (2004). The use of literature in the L2 writing course. English Language Teaching 16.1, 257-77. 

  4. C. Savvidou. (2004). An integrated approach to teaching literature in the EFL classroom. The Internet TESL Journal X(12). http://iteslj.org/ Techniques/Savvidou-Literature.html 

  5. M. Choi. (2017). Convergence study about awareness toward communication, communication ability and self-efficacy : centered on the 'S' university college students. Journal of Convergence for Information Technology 7.6, 79-87. 

  6. G. Lazar. (1993). Literature and language teaching: a guide for teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. 

  7. C. J. Brumfit & R. A. Carter. (eds). (1986). Literature and language teaching. Oxford: Oxford University Press. 

  8. W. Delanoy. et al. (eds). (2015). Learning with literature in the EFL classroom. Frankfurt am Main: Peter Lang AG. 

  9. P. McIntosh & D. Warren. (eds). (2013). Creativity in the classroom: case studies in using the arts in teaching and learning in higher education. Bristol: Intellect Ltd. 

  10. L. Clandfield. (2003). Teaching materials: using literature in the EFL/ESL classroom. One Stop English. http: //www.onestopengl ish.com/methodology/methodology/teaching-materials/teaching-materials-using-literature-in-the-efl/-esl-classroom/146508.article 

  11. S. Kang. (2013). Reading English literature as a communicative activity. The Journal of Teaching English Literature 17.2, 5-22. 

  12. F. Yorke. (1986). Interpretative tasks applied to short stories. ELT Journal 40.4, 313-19. 

  13. N. T. Thom. (2008). Using literary texts in language teaching. VNU Journal of Science, Foreign Languages 24, 120-26. 

  14. W. Tasneen. (2010). Literary texts in the language classroom: a study of teachers' and students' views at international schools in Bangkok. Asian EFL Journal (Special Issue) 12.4, 173-87. 

  15. G. Hall. (2015). Literature in language education. London: Palgrave Macmillan UK. 

  16. S. Blau. (2003). The literature workshop: teaching texts and their readers. Portsmouth NH: Heinemann. 

  17. H. Jeong. (2018). William Faulkner's Requiem for a Nun: Temple's moral growth. Journal of Convergence for Information Technology 8.1, 105-14. 

  18. K. Suh. (2017). Comparison of digital literature between South Korea and North America. Studies in English Language & Literature 43.4, 107-23. 

  19. S. Kim. (2017). The effect of repeated reading on speaking and writing of adult EFL learners. Studies in English Language & Literature 43.4, 205-29. DOI : 10.21559/aellk.2017.43.4.011 

  20. A. Wing-Bo Tso. (2014). Teaching short stories to students of English as a foreign language (EFL) at tertiary level. Journal of Language and Linguistic Studies 10.1, 111-17. 

  21. M. L. Zoreda. (2002). Teaching short science fiction stories in English as a foreign language in Mexico. ERIC. https://eric.ed.gov/?idED464511 

  22. O. S. Bartan. (2017). The effects of reading short stories in improving foreign language writing skills. Reading Matrix: An International Online Journal 17.1, 59-74. 

  23. S. Saha. (2014). Addressing the unaddressed: considering specific teaching context in exploiting short stories to teach language to EFL learners. Language in India 14.7, 528-45. 

  24. P. McIntosh & D. Warren. (eds). (2013). Creativity in the classroom: case studies in using the arts in teaching and learning in higher education. Bristol: Intellect Ltd. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로