$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다중지능을 활용한 실천적 문제 중심 가정과 수업이 고등학생들의 학교폭력 예방에 미치는 효과
The Effects of Practical Problem Based Home Economics Instruction Using Multiple Intelligences for the Prevention of School Violence by High School Students 원문보기

Family and environment research : fer, v.56 no.3, 2018년, pp.283 - 300  

최성연 (한국교원대학교 대학원) ,  채정현 (한국교원대학교 가정교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined the effects of a practical problem based home economics instruction using multiple intelligences teaching and learning methods for the prevention school violence by high school students'. The contents of this study are as follow. 1) Develop the practical problem-based instruction...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교폭력 예방 교육의 목표는 무엇인가? 또한, 청소년의 환경 사회적 위험요인과 학교폭력피해 경험의 요인을 중재하여 탄력성을 강화시키고 환경사회적 위험요인을 제거하는 보호 요인을 강화시키기 위한 교육이다(Wang, 2013). 학교폭력 예방 교육의 목표는 학생들이 학교폭력에 대해 올바른 인식과 태도를 형성하고 폭력 상황에서 대처할 수 있는 갈등해결전략 및 문제해결능력, 의사소통능력, 공감능력을 향상시키는 것이다(Son & Chae, 2013).
학교폭력의 위험요인을 개인적 요인과 환경적 요인으로 나누어 설명하면? 학교폭력의 위험요인은 개인적 요인과 환경적 요인으로 나누어 볼 수 있다. 개인적 요인으로는 낮은 자아존중감, 공격성, 낮은 공감 능력이 있으며, 환경적 요인으로는 부모와 자녀 간의 대화 부족, 강압적이고 일관성이 결여된 부모의 자녀 양육 방식, 가정 폭력 경험, 원만한 인간관계 형성에 필요한 사회적 기술 교육 부재, 교사의 무관심과 부적절한 지도 방식, 극단적인 이기주의, 대중매체의 폭력 노출 등이 있다(Korea National University of Education, Teacher Development Center, 2013; Park et al., 2007; Wang, 2013).
실천적 문제 중심 수업의 효과로 무엇이 향상되는가? 실천적 문제 중심 수업은 학교폭력 보호 요인을 강화시킬 수 있는 수업 중의 하나이다(Son & Chae, 2013). 실천적 문제 중심 수업과 관련한 선행연구에 의하면, 이 수업은 문제 해결 능력(Choi & Shin, 2002), 창의력(Lee, 1999), 의사결정 능력(Chae, 1999) 등의 고등 사고 능력을 향상시킬 뿐만 아니라 자아존중감(Chae & Yoo)과 학업성취와 학습 동기(Park & Cho, 2009)를 향상시키는 것으로 나타났다. Son과 Chae (2013)는 실천적 문제 중심 수업은 학생들이 경험하게 되는 학교폭력 발생 상황에서의 문제 해결을 돕고 학교폭력 발생을 억제하는 개인의 심리적·정서적 요인을 발달시키고 강화시키기에 적합한 수업이라고 언급하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (38)

  1. Byun, H. J., & Chae, J. H. (2002). The effect of practical reasoning instruction in home economics on the critical thinking: focusing on family relations and resource management. Journal of the Korean Home Economics Association, 14(3), 1-9. 

  2. Chae, J. H. (1999). The effects of practical reasoning, home economics and other factors on decision making ability of Korean high school students. Journal of the Korean Home Economics Association, 37(3), 43-61. 

  3. Chae, J. H. (2008). Practical problem - based learning that develops thinking and sensibility of youth. Korea National University of Education Lecture Materials, 1-35. 

  4. Chae, J. H., & Yoo, T. M. (2006). The effects of practical reasoning home economics instruction on middle school students' self-esteem. Journal of Korean Home Economics Education, 18(1), 31-47. 

  5. Cho, H. J. (2006). A study on the relationship between empathy ability and alternative attitude( Unpublished master's thesis). Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  6. Choi, S. Y., & Chae, J. H. (2011). A development and evaluation of practical problem-based home economics lesson plans applying to Multiple intelligence teaching.learning strategy: focused on the unit 'Nutrition & Meal' of middle school home economics subject matter. Journal of Korean Home Economics Education, 23(1), 87-111. 

  7. Choi, Y. M., & Shin, H. S. (2002). The effects of practical reasoning home economics class on problem solving ability. Poster session presented at the Korean Society of Human Ecology, Seoul, Korea. 

  8. Gardner, H. (1983). Frames of mind . NY: Basics Press. 

  9. Go, M. S. (2013). Understanding of physical education character for the prevention of school violence school. The Journal of Education, 33(2), 211-226. 

  10. Go, M. Y., & Yu, N. S. (2011). A study on teacher perception and classroom practice of practical problem-focused home economics instruction. Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(1), 159-176. 

  11. Jang, K. S. (2005). A study on the development of violence prevention program for elementary school students using folk play (Unpublished doctoral dissertation). Sookmyung Women's University, Seoul, Korea. 

  12. Jung, M. K. (2007). A study on the analysis of curriculum and textbook of moral education for preventive education of school bullying & violence in the elementary school. Educational Science Research, 38(1), 143-164. 

  13. Kim, B. J. (2013). TIE for school violence prevention and its implications on elementary education. Journal of Korea Elementary Education, 24(2), 75-96. 

  14. Kim, H. S. (2014). Development and implementation of classroom and listening classes based on multiple intelligence theory. Music Education Research, 43(4), 115-139. 

  15. Kim, J. H., & Lee, H. C. (2017). The effects of science class using multiple intelligence on the learning motivation, academic achievement and science process skill of elementary student: focused on ‘Stratum and Fossil' unit in 3rd grade. Elementary Science Education, 36(1), 31-42. http://dx.doi.org/10.15267/keses.2017.36.1.031 

  16. Kim, Y. H. (2012). School violence, youth problems and mental health. Paju: Hanul 

  17. Korea National University of Education, Teacher Development Center (2013). Prevention and instructional training materials for school violence. Cheongju: Teacher Specialization Kidney Distance Training. 

  18. Lee, H. M. (1999). The effects of practical reasoning - instruction in home economics on high school female students' creativity (Unpublished master's thesis). Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  19. Lee, B. Y., & Lee, J. S. (2007). The effect of learning activity - in practical arts that applied by mutiple intelligences theory to elementary school student's self-esteem. Korean Journal of Practical Arts Education, 20(1), 191-208. 

  20. Lee, Y. S., Chae, J. H., Yoo, T. M., Wang, S. S., Lee, E. H., Kim, W. N., et al. (2013a). 2009 Revised Home Economics curriculum in relation to the character education. Journal of Korean Home Economics Education, 25(2), 21-47. 

  21. Lee, Y. S., Chae, J. H., Yoo, T. M., Wang, S. S., & Lee, E. H. (2013b). Development of teaching and learning process and learning materials for the realization of personality education: focusing on home life area of middle school Technology.Home Economics curriculum. Journal of Korean Home Economics Education, 25(3), 39-60. 

  22. Lim, K. H., & Lim, W. (2008). Educational psychology. Seoul: hakjisa. 

  23. Lim, Y. J. (2008). The effects of self - esteem enhancement program on - community child care center children's learning and of the social adaptation change (Unpublished master's thesis). Choen-ju University. 

  24. Ministry of Education. (2015). Introduction to elementary and secondary school curriculum. Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Separate Book 1]. Seoul: Ministry of Education. 

  25. Ministry of Education. (2017). A report on the results of the second school violence investigation in 2017. Seoul: Department of Education Statistics Office. 

  26. Moon, Y. R., Kim, J. H., Im, Y. S., Kwak, K. J., & Choi, J. Y. (2006). School violence prevention and counseling. Seoul: Hakjisa. 

  27. Park, C. E. (2014). A study on the curriculum legislation for preventative education of school violence. Open Education Research, 22(4), 229-247. 

  28. Park, S. K., & Cho, B. E. (2009). The application and effectiveness of a Practical Reasoning model of teaching and learning curriculum for the ‘parenthood' unit in high school Technology & Home Economics. Journal of Korean Home Economics Education, 21(2), 187-202. 

  29. Park, H. J., Jung, M. K., & Kim, H. W. (2010). The effect of the school violence prevention program at the elementary school level. Journal of Korean Education, 37(4), 47-72. 

  30. Park, H. J., Jung, M. K., & Park, J. H. (2007). A study on the development of school violence prevention program. Chungbuk: Korea Educational Development Institute. 

  31. Rho, S. L., & Lee, H. S. (2005). The effects of lesson using multiple intelligences theory in Technology·Home Economics on middle school student's self-esteem: Focused on the resource management and environment unit. Journal of Korean Home Economics Education, 17(2), 1-10. 

  32. Shim, H. J., & Kim, M. R. (2017). The impact of awareness of school violence prevention and personality education on high school life. Educational Research, 68, 233-256. 

  33. Shin, M. H. (2000). Study of instructional model through multiple intelligences. Educational Research, 38(4), 1-23. 

  34. Son, J. Y. & Chae, J. H. (2013). The development of Home Economics Education program for the prevention of school violence in middle school: Based on the Practical Action Teaching Model. Journal of Korean Home Economics Education, 25(2), 103-128. 

  35. Song, J. E. (2004). Development and application of learning activities in practical arts and diet area applying multiple intelligence theory. Korean Journal of Practical Arts Education, 17(4), 1-20. 

  36. Wang, S. S. (2013). An exploratory study on ‘school violence prevention' in Home Economics education. Journal of Korean Home Economics Education, 25(1), 119-135. 

  37. Yoo, J. D. (2013). The study of improvement measures and management realities of school violence prevention programs. Korean Crime Psychology Research, 9(1), 127-146. 

  38. Yoo, T. M., & Lee, S. H. (2010). Practical problem-based home economics class. Seoul: North Korea. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로