$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

부모, 자녀 간의 역기능 의사소통 -교류분석과 의사소통이론을 활용한 융복합적 분석
Dysfunctional Communication between Parents and Child -Convergence Analysis with Transactional Analysis and Communication Theory 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.8, 2018년, pp.351 - 359  

양은미 (서울벤처대학원대학교) ,  이현심 (서울벤처대학원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 가족관계 붕괴를 가져오는 부모와 자녀 간의 역기능 의사소통의 유형을 보기 위함이다. 이를 위해 매트릭스 분석 방법을 활용하여 영화 '다우더'의 주요 인물들의 대사와 태도에서 그들의 언어적 행동의 특징을 추출하여 개념화하였다. 이 개념화된 결과를 교류분석과 사티어의 의사소통이론으로 융복합적으로 분석하였다. 분석한 결과는 부모 자녀 간의 역기능적 의사소통이 부모, 자녀 관계에 정서적 붕괴가 일어날 수 있는 위태로운 관계로 악화시킬 수 있다는 것을 보여주었다. 따라서 건강한 부모, 자녀 관계를 유지하기 위해서는 순기능적 의사소통이 중요하며, 이를 위해 수용적 의사소통에 대한 이해와 방법에 대한 부모 자녀 간의 교육프로그램 개발의 필요성을 제언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study tries to figure out the precarious communication types between parents and their children. For this, the linguistic behavioral characteristics of the main characters in the movie "Daughter" were extracted from their dialogues with the matrix analysis and were conceptualized. These concept...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • After growing up in such a family environment, San lived an independent life away from her parents even without any interaction with them Although San met mom again at the hospital because of the impending death of mom, she could not recover her family relationships because San and Mom only hurt each other's feelings. The film shows that dysfunctional communication between parents and children creates tragedy at home and supports the study that violence and abuse against children at home can cause parent abuse or murder after they are grown up[7]. Thus, parents of growing children should pay attention to the communication type that they use to talk to their children and make efforts for functional communication.
  • The purpose of this study is to provide basic data on the development of educational programs for parents and their children to enhance their functional communication.
  • The parent education should include how to communicate properly with the growing adolescent children. This study suggests the development of educational programs of the acceptable communication ways between parents and children. Therefore, it is hoped this study will serve as a fundamental resource for the development of educational programs between parents and their children.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (21)

  1. Y. J. Ryu. (1993). New family Relationship, Seoul : Kyomunsa. 

  2. K. O, Seol, Y. N. Kyeong & J. E. Park. (2015). Mother's Child-Based Self-Worth, Parenting and Psychological Adjustment of Children, Korean Journal of Psychology, 34(1), 109-131. 

  3. S. Y. Kim & Y. T. Jeong. (2013). Meaning of children for Korean mothers, The Korean Psychological Association Seminar material, 2013(1), 149-149. 

  4. K. O, Seol, Y. N. Kyeong & J. E. Park. (2015). Mother's Child-Based Self-Worth, Parenting and Psychological Adjustment of Children, Korean Journal of Psychology, 34(1), 109-131. 

  5. Banmen, Gerber, Gomori, & Satir. (1991). The Satir Model: Family Therapy and Beyond, Palo Alto, California: Science and Behavior Books. 

  6. J. B. Kim. (1995), Dysfunctional Communication between Mother and child and Relationship between Juvenile Behavior, The Research Journal of the department of Teacher Education, 23. 

  7. S. K. Jung, J. R. Lee, J. Y. Kim, G. J. Taq, I. J. Oh & E. C. Myung. (2014). Analysis of Parricide and Filicide in Korea, The Korean Jouranl of Legal Medicine, 38(2), 66-72. 

  8. Francesco Casetti, (K. H. Kim & K. Kim, Trans). (2012), Theories of Cinema, Korea Munhwasa. (Original work published 1999) 

  9. G. B. Yun. (2014. 11. 1). A New Perspective on maternal love, Gu-hyesun's 'Daughter.' http://www.segye.com/newsView/20141101000574 

  10. S. B. Park. (2011). Comparision between Communication types of T.A. and Satir, The Journal of Korea Transactional Analysis Research, 2(1), 69-85. 

  11. K. M. Kim. (2013). Transactional Analysis through TV dramas. Paju Kyonggido : Adam Books. 

  12. S. M. Chun, Y. S. Lee, M. S. Park, D. H. Lee & K. A. Ham. (2015). Counseling Psychology, Seoul : Hakjisa. 

  13. E. M. Yang & H. S. Lee. (2017). Convergence Analysis on Conversation between Mother-in-law and Daughter-in-law in EBS 'Multicultural Mother-in-law and Daughter-in-law Biograph', Journal of Digital Convergence, 15(7), 457-466. 

  14. G. R. Choi. (2012). Family Counseling & Therapy, Knowledge Community : Go Yang Kyounggido. 

  15. B. M. Miles & A. M. Huberman. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks : CA. 

  16. C. D. Lee & H. S. Lee. (2016). The Unconscious Desire and the Conflict between Mother and Daughter -A Convergence In-depth Psychological Analysis of the Film, DAUGHTER, Journal of digital convergence, 14(2), 437-447. 

  17. Department of Social Welfare Ehwa Womans University, Family Therapy: Theories and Practice, Dong-In : Seoul. 

  18. I. G. Park. (2007). The Relationship between Internet Age of Adolescents and Korean Parents-Adolescents Communication Style, Christian Education Information, 16, 207-230. 

  19. C. K. Yeo & Y. J. C.hun. (2007). Father-son Communication Across the Developmental Stages, Journal of Korean Management Association, 25(1), 15-27. 

  20. I. J. Choi. (2007). The Effects of Parent-Adolescent Communication on Adolescent's Self-differentiation, Depression and Anxiety, Korean Journal of Clinical Psychology, 26(3), 611-628. 

  21. D. W. Andrews, L. H. Soberman & T. J. Dishion. (1995). The Adolescent Transitions Program for High-Risk Teens and Their Parents: Toward a School-Based Intervention, Education and Treatment of Children, 18(4), 478-498. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로