최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Purpose: This study investigated the smartphone using time, troubles with smartphone usage, and related factors in Korean adolescent smartphone users. Methods: Data were obtained from 54,603 subjects aged 13 to 18 years in the 2017 13th Korea Youth Risk Behavior Web-based Survey Results: The study a...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
스마트폰 과의존이란 무엇인가? | 6%)의국민들이 스마트폰으로 언제 어디서든 인터넷 접속이 가능해짐에 따라 스마트폰 과의존이 심화되는 양상도 보이고 있다[2]. 스마트폰 과의존이란 ‘과도한 스마트폰 이용으로 스마트폰에 대한 현저성이 증가하고, 이용 조절력이 감소하여 문제적 결과를 경험하는 상태’로 조절실패, 현저성, 문제적 결과 세 가지 요인으로 구성되며, 스마트폰 중독 고위험군과 잠재적 위험군을 포함한다[2]. 스마트폰 과의존 위험군은 매년 상승 추세에 있으며, 특히 30. | |
청소년들이 스마트폰을 통해 스트레스를 해소하는 경우에 어떠한 문제가 발생할 수 있는가? | 적절한 스트레스 해소공간, 방법, 시간이 부족한 우리나라의 입시위주 교육 하에서 청소년들은 쉽게 선택할 수 있는 스마트폰을 통해 스트레스를 해소하고 있다[6]. 이 경우 행동에 대한 통제력이 낮은 청소년은 가상세계에 빠져들고 학업성취도가 하락하는 등 일상생활에서 어려움을 겪을 가능성이 크다[6]. 특히 청소년들은 성인에 비해 조절능력이 부족하기 때문에 스마트폰 과의존혹은 중독의 위험도 높아질 것을 짐작할 수 있다. | |
청소년들이 변화 적응에 어려움을 겪을 경우 어떠한 현상이 나타나는가? | 청소년기는 신체적, 심리적, 정서적 발달이 동시에 급격하게 일어나는 시기로, 가정과 학교에서의 새로운 역할 변화와 사회적 기대에 효과적으로 부응하고 적응하는 데 어려움을 겪게 되고, 적응에 어려움을 겪을 경우 갈등, 긴장, 스트레스 등의 불안정한 심리상태를 경험하게 되며, 이로 인해 무언가에 몰입하게 되는 현상이 나타난다[5]. 적절한 스트레스 해소공간, 방법, 시간이 부족한 우리나라의 입시위주 교육 하에서 청소년들은 쉽게 선택할 수 있는 스마트폰을 통해 스트레스를 해소하고 있다[6]. |
Norris P. Digital divide: Civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide: Cambridge University Press; 2001.
The survey on smartphone overdependence 2017. Gyeonggi-do & Daegu City: Ministry of Science and ICT & National Information Society Agency, 2017 December. Report No.: NIA V-RER-C-17042.
Hwang HS, Sohn SH, Choi YJ. Exploring factors affecting smartphone addiction - characteristics of users and functional attributes. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies. 2011;25(2):277-313.
Ahn HJ, Park G, Lee HY. Design and implementation of usage monitoring and regulation application for understanding and treatment of smartphone addiction for teenagers. Journal of the Korean Society for Computer Game. 2013;26(2):99-106.
Yoon YS. Middle school student's use of smartphone and spirit correlation of health: Eastern education support of Incheon metropolitan city focusing on the school in Cheong-in. [master's thesis]. Incheon: Inha University; 2013.
Kim DH, Park YJ, Jang JW. The study on effect of adolescent's smart-phone addiction related to academic stress. Journal of School Social Work. 2017;37:67-89.
Samaha M, Hawi NS. Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior. 2016;57:321-325. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.045.
No UK. Meta-analysis about relationship between adolescents' smartphone addiction and mental health. Journal of research in education. 2018;66:141-168.
Yang IY, Lee SY. Exploring smartphone early adopters categories on the basis of motivations. Korean Journal of Journalism & Communication Studies. 2011;55(1):110-39.
Kim NS, Lee KE. Effects of self-control and life stress on smart phone addiction of university students. Journal of the Korea Society of Health Informatics and Statistics. 2012;37(2):72-83.
Park MJ, Oh JH, Shin SM. The relationship between social support and smartphone addiction: the mediating effect of existential spiritual well-being. Korean journal of health psychology. 2014;19(4):1185-1202. https://doi.org/10.17315/kjhp.2014.19.4.016.
Suk MS, Ku YG. The effects of individual, family, and school factors on smart-phone addiction of adolescents. Journal of Youth Welfare. 2016;18(1):53-77.
Kim BN, Ko EJ, Choi HI. A study on factors affecting smart-phone addiction in university students: A focus on differences in classifying risk groups. Studies on Korean Youth. 2013;24(3):67-98.
Lee E, Eo J. The Effects of Perceived Stress and Impulsivity of High School Students as well as the Parents' Parenting Attitude on Smartphone Addiction. Family and Family Therapy. 2015;23(1):1-22. https://doi.org/10.21479/kaft.2015.23.1.1.
Wheaton B, Montazer S. Stressors, stress, and distress. In: Teresa LS, Tomy NB. A handbook for the study of mental health: Social contexts, theories, and systems. 2nd ed. New York: Cambridge University Press; 2010. p. 171-199.
Wilburn VR, Smith DE. Stress, self-esteem, and suicidal ideation in late adolescents. Adolescence. 2005;40:157
Oh HS, Choi IJ, Youm YS, Kim SG. A study on the survey of young people 's happy community indicators and projects v: analysis of survey on community indicators of happy youth and operation of pilot project and development of happy village specialized model. Seoul: National Youth Policy Institute, 2017 December. Report NO. : 17-R11.
Jeon HS, Jang SO. A study on the influence of depression and stress on smartphone addiction among university students: focused on moderating effect of gender. Korean Journal of Youth Studies. 2014;21(8):103-29.
Go JR. The relationship of adolescents' academic stress, mental health, addiction to smartphone and suicidal ideation: moderation effects of ego-resilience and family health. [dissertation], Seoul. Seoul Venture University; 2015. p. 1-223
Lee HC, Hong MH, Oh CK, Shim SH, Jun YJ, Lee SB et al. Smart-phone addiction, depression/anxiety, and self-esteem with attention-deficit hyperactivity disorder in Korean children. Journal of the Korean Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2015;26(3):159-64. https://doi.org/10. 5765/jkacap.2015.26.3.159
2017 Survey on Damage of Content Use. Naju City, Jeollanam-do: Korea Creative Content Agency, 2017 December. Report NO.: KOCCA 17-41.
Jeing WC, Park SS. The mediating effects of social supports in the relationship between aggression and smartphone addiction of university students. Journal of Welfare for The Correction. 2015;38:219-242.
2017 Survey on the Internet usage. Naju City, Jeollanam-do: Korea Internet & Security Agency, 2018 March. Report No.: 120005.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.