최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.49 no.1, 2018년, pp.267 - 292
송지애 (경기대학교 문헌정보학과, 발곡초등학교) , 조미아 (경기대학교 문헌정보학과)
The purpose of this study is to develop an empathy reading education program and to investigate the effects of elementary school students on empathy ability and emotional intelligence. First, in order to select realistic empathy topics for the empathy reading education program, 10 specialist groups ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
청소년과 관련된 사회문제인 학교폭력, 청소년 자살 문제, 청소년 범죄 등의 주요 원인은 무엇인가? | 청소년정신의학회에서는 청소년과 관련된 사회문제인 학교폭력, 청소년 자살 문제, 청소년 범죄 등의 주요 원인을 다음과 같이 밝혔다. 청소년들의 폭력성 증가는 어린 시절의 정서적인 결핍이 원인이며, 이로 인해 나타나는 공감능력 및 충동성 조절능력의 결여 때문이라고 밝혔다(이재훈 2012). 이는 한국 사회의 대다수의 학생과 어른들이 원만한 대인관계를 형성하지 못하고 있음을 보여주는 증거이다. | |
공감의 역할은 무엇인가? | 공감(empathy)능력이란, 타인의 아픔을 느끼며 함께 아파할 수 있는 것으로 다른 사람의 기분이나 경험을 감정적으로 이해하는 능력이며 나아가 다른 사람의 감정을 마치 내 것처럼 느끼고, 다른 사람의 정서와 생각을 파악하여 그에 맞는 반응을 적절하게 할 수 있는 능력으로 정의할 수 있다. 즉, 자신과 타인의 태도를 바꿔 역지사지(易地思之)하는 것을 말하며 이것이 바로 공감의 역할이다. 이러한 맥락에서 공감의 필요성과 중요성을 인지하고 공감적 사고와 정서를 독서교육을 통해 체험하면서 공감이 삶의 태도와 자세로 형성되도록 공감반응의 습관에 초점을 맞추는 공감교육이 필요하다(김광수, 조선순 2013). | |
공감(empathy)능력이란 무엇인가? | 공감(empathy)능력이란, 타인의 아픔을 느끼며 함께 아파할 수 있는 것으로 다른 사람의 기분이나 경험을 감정적으로 이해하는 능력이며 나아가 다른 사람의 감정을 마치 내 것처럼 느끼고, 다른 사람의 정서와 생각을 파악하여 그에 맞는 반응을 적절하게 할 수 있는 능력으로 정의할 수 있다. 즉, 자신과 타인의 태도를 바꿔 역지사지(易地思之)하는 것을 말하며 이것이 바로 공감의 역할이다. |
Health Insurance Review & Assessment Service Home Page. [cited 2017. 3. 26].
Kim, Kwang Soo & Jo, Sun Soon. 2013. "Development of Empathy Program As a Model for Forgiveness Education in Elementary School." Korean Journal of Educational Research. 40(3): 207-231.
Kim, Nan Hee. 2009. The Effects of Empathy Enhancing Program Using Bibliotherapy on Empathy Ability and Attitude of Bystanders in Bullying. M.A. thesis. Seoul University, Korea.
Kim, Shin A & Hwang, Young Sig. 2012. "The Effect of Nonviolent Communication Training Program on Shame-Proneness High School Student's Self-esteem and Their Empathy Ability." Korean Psychological Service Association. 4(1): 91-111.
Kim, Ji Hye. 2016. The Effect of Bibliotherapy on Sociality in Elementary School Student. M.A. thesis. Kyonggi University, Korea.
Kim, Hae Yeon. 2009. The Effects of Empathy Education Program on Children's Empathic Ability and Emotional Intelligence. M.A. thesis. Seoul University of Education, Korea.
Roh, Hyei Young. 2015. The Effects of a Self-Regulation Enhancement Program on Students' Self-Control, Peer Support, and Class Participation in Elementary Inclusive Classrooms. Ph. D. diss. Ewha Womans University, Korea.
Ryu, Hyun Jung. 2008. The Effects of Empathy Training on Elementary School Children's Conflict Resolution Strategies. M.A. thesis. Daegu University of Education, Korea.
Moon, Yong Iin. 1999. "A Research on EI Development Programs for Character Education." Journal of the College of Education. 62: 27-50.
Park, Sung Hee. 1977. Empathy and Prosocial Behavior. Seoul: Moonumsa.
Park, Sung Hee. 2009. Empathy. Seoul: Inner Books.
Park, Soo Jeong. 2011. The Mediating Effect of Aggression between Empathy and Psychological well-being. M.A. thesis. Sungkyunkwan University, Korea.
Park, Young Moon. 2017. Impulse Disorders etc. Patient, 10,000 in a Year..Social Concern. Daejonilbo. [cited 2017. 3. 26].
Park, Yun Ah. 2007. The Effects of Anger Management Program on the Aggression and Emotional Strengths of Children at Risk for EBD. M.A. thesis. Ewha Womans University, Korea.
Lee, Jae Hoon. 2012. Emotional Weakness Hinder Impulse Control. The Hankyoreh. [cited 2017. 4. 1].
Lee, Ji Young. 2013. Emotional Adjustment Coaching Book. Seoul: Sigma of Press.
Jung, Hye Yeon. 2004. The Effect of Sensitivity Training Program on Child's Social Ability. M.A. thesis. Cheju University, Korea.
Jo, Sun Soon. 2013. The Effects of Bibliotherapy Program Using Literature Works in Korean Textbook on Empathy of Elementary School Student. Daegu University of Education, Korea.
Cho, Hye Gyeong. 2015. Relationships among Empathic Ability, Self-Regulation ability and School Adjustment of Upper Grades in Elementary School. M.A. thesis. Gyeongin University of Education, Korea.
최미정. 2010. 그림책 활용 독서프로그램이 초등학교 고학년 학생의 공감능력 및 교우관계에 미치는 영향. 석사학위 논문, 아주대학교 교육대학원 상담심리전공.
Choi, Eun Sil. 2010. Emotional Identification and Expression Abilities Improvement Program. Ph. D. diss. Ewha Womans University, Korea.
Han, Kyung In. 2014. Effects of an Empathy Enhancing Program Embedded in the National Elementary Curriculum on Children's Empathy Ability, Aggressive Behaviors, and Inclusive Classroom Climate. M.A. thesis. Ewha Womans University, Korea.
Simon, Baron-Cohen. 2011. Zero Degrees of Empathy. Seoul: Science Books.
Ulrich Beck. 2014. Dangerous society. Seoul: New Wave.
Bryant B. K., 1982. "An index of empathy for children and adolescents." Child development, 53: 413-425.
Goleman, D., 1995. Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Kieran, S. S., 1979. The development of a tentative model for an alyzing and describing empathic understanding in teachings of young children, Unpublished doctoral disrtaion, Columbia University Teacher's College.
Lantieri, L., & Patti, J., 1996. Waging peace in our schools. Boston: Beacon Press.
Mayer, J. D., & Salovey, P., 1997. Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
Salovey, P. & Mayer, J. D., 1990. "Emotional intelligence." Imagination, Cognition, & Personality, 9: 205-209.
Titchener, Edward B., 1909. Lectures of the Experimental Psychology of Thought Processes. New York: Macmillian.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.