$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다감각놀이치료 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력과 학습에 미치는 영향
Effect of a Multi-Sensory Play Therapy Program on the Attention and Learning of Children with ADHD 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.7 no.4, 2019년, pp.23 - 32  

오혜원 (우석대학교 작업치료학과) ,  김고운 (더자람감각통합발달연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The purpose of this study was to evaluate the effects of multi-sensory treatment programs on attention and learning in ADHD children. Methods : The program was provided for 50 minutes twice a week for a total of 12 times over 6 weeks. The FAIR concentration test was used to identify the ch...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 또한, 학령기 아동에게서도 신체놀이가 포함된 놀이를 통해 아동의 전반적인 작업수행기술의 발달에 효과적이라고 알려져 있다. 이에 본 연구에서는 대상자의 적극적인 참여를 끌어내기 위해 다감각놀이치료 프로그램을 적용하여 ADHD 아동의 집중력 및 학습능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
다감각접근법은 어떠한 방법인가? 그러므로 감각운동의 발달은 학습의 중요한 바탕이 되며, 의미 있는 감각운동 활동은 신경계의 변화를 일으킨다고 알려져 있다(Schaaf & Miller, 2005). 감각운동 접근 방법 중의 하나인 다감각접근법(Multisensory approach)은 감각운동 접근에 기반을 둔 접근법으로 다양한 감각재료를 이용하여 아동의 외부에서 들어오는 감각을 신경계가 효율적으로 조직화하는데 도움을 주어 긍정적인 피드백을 이끌어 내는 방법이다(Lee & Kim, 2014; Son, 2009).
주의력결핍과잉행동장애(attention deficit hyperactivity disorder; ADHD) 아동의 특징은? 주의력결핍과잉행동장애(attention deficit hyperactivity disorder; ADHD) 아동의 특징은 주의력 결핍 장애, 과잉행동, 충동성을 가진 신경학적 행동장애를 말한다(APA, 2013). 이러한 증상은 아동기와 청소년기는 물론 성인기까지 지속되어 학습부진, 대인 관계의 어려움, 행동 및 정서장애 등의 다양한 문제가 발생한다(Polanczyk 등, 2007).
ADHD 아동의 중재 방법으로 약물치료의 한계는 무엇인가? 이러한 ADHD 아동의 중재 방법으로는 약물치료가 주된 치료방법이다. 하지만 아동의 핵심 증상의 단기간의 감소에 도움이 되지만 부정적인 태도나 불안정한 정서 상태, 적절한 행동대처 양식을 습득하는데 어려움을 가지고 있다(Kim, 2007). 약물치료 외에 ADHD 아동의 중재 방법에는 감각통합치료, 인지·행동치료, 미술·놀이치료, 사회기술훈련 등이 주로 보고되고 있다(Cho, 2018; Kim, 2006; Salami 등, 2017).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Ahn JD, Han NI, Kim JW(2012). Concentration variation through sport talented children's training program. J Korea Contents Assoc, 12(8), 343-354. 

  2. American Psychiatric Association(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed, Washington DC., American Psychiatric Pub, pp.61-66. 

  3. Ayres AJ(1972). Sensory integration and learning disorders. Los Angeles, Western Psychological Services, pp.1-294. 

  4. Bae EK(2013). Study on a cognitive-behavioral program development for children with the propensity of ADHD: in a school setting. Graduate school of Ewha Woman's University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  5. Ban JJ(2012). The effects of attention training program on the improving attention and learning motive or attitude of children with ADHD. J Psychol Behav, 4(1), 53-78. 

  6. Bennett AE, Power TJ, Eiraldi RB, et al(2009). Identifying learning problems in children evaluated for ADHD: the academic performance questionnaire. Pediatrics, 124(4), e633-e639. 

  7. Cho SM(2018). Evidence-based treatments of attention deficit hyperactivity disorder. Korean J Clin Psychol, 37(4), 621-636. 

  8. Case-Smith J, O'Brien JC(2014). Occupational therapy for children and adolescents. Washington, Elsevier Health Sciences, pp.483-491. 

  9. DuPaul GJ(1991). Parent and teacher ratings of ADHD symptoms: psychometric properties in a communitybased sample. J Clin Child Adolesc Psychol, 20(3), 245-253. 

  10. Gwon MK, Jun WC(2012). Development and application of MLE-based smart education system for improving self-efficacy of ADHD students. J Korean Assoc Info Educ, 16(3), 337-352. 

  11. Kim IH(2006). Effect of the group art therapy in children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). J Korean Acad Psych Mental Health Nurs, 15(2), 152-160. 

  12. Kim IH(2007). The effect of social skills training with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). J Korean Acad Psych Mental Health Nurs, 16(4), 420-428. 

  13. Kim KM, Kim JM(2007). The effects of sensory integrative intervention on the balance and attention of children with attention deficit hyperactivity disorder: single-subject research design. J Special Educ Rehabil Sci, 46(4), 103-130. 

  14. Lee KH, Park JS(2010). Effects of a visual and auditory response training program attention deficit and hyperactivity of children with tendency of ADHD. J Emot Behav Dis, 26(3), 1-15. 

  15. Lee JH, Bang YS, Hwang MJ, et al(2017). The effects of sensory integration exercise program on postural control, balance, and attention of the child with developmental delay. Journal of the Korea Entertainment Industry Association, 11(2), 111-126. 

  16. Lee MS(2010). ADHD The relationship between sensory profile and functional activities in school for children with ADHD. Graduate school of Dankook University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  17. Lee NH, Kim KM(2014). The intervention and outcome measurement tools of children with attention deficit hyperactivity disorder: a systematic review. J Korean Acad Sensory Integration, 12(1), 39-50. 

  18. Moon SB, Byun CJ(1997). K-ABC Kaufman assessment battery for children : interpretive manual. Seoul, Hakjisa, pp.59-60. 

  19. O'Callaghan FV, O'Callaghan M, Najman, JM, et al(2007). Prenatal alcohol exposure and attention, learning and intellectual ability at 14 years: a prospective longitudinal study. Early Hum Dev, 83(2), 115-123. 

  20. Oh HS(2002). Fair, attention test. Seoul, Chungangjuksung Publishing Company, pp.3-119. 

  21. Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, et al(2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry, 164(6), 942-948. 

  22. Polderman TJ, Boomsma DI, Bartels M, et al(2010). A systematic review of prospective studies on attention problems and academic achievement. Acta Psychiatr Scand, 122(4), 271-284. 

  23. Reilly M(1974). Play as exploratory learning: Studies of curiosity behavior. Beverly Hills, Sage Publications, Inc. 

  24. Ro HL, Kwang SW(2018). The effect of task-oriented multi-sensory movement program on self-efficacy and writing ability of children with ADHD tendency accompanied by learning delays. J Korean Soc Community-Based Occup Ther, 8(2), 1-14. 

  25. Salami F, Ashayeri H, Estaki M, et al(2017). Studying the effectiveness of combination therapy (based on executive function and sensory integration) child-centered on the symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Int Educ Studies, 10(4), 70-77. 

  26. Schaaf RC, Miller LJ(2005). Occupational therapy using a sensory integrative approach for children with developmental disabilities. Ment Retard Dev Disabil Res Rev, 11(2), 143-148. 

  27. Shin HO(2002). (A) Study of reason on attention deficit hyperactivity children's academic under achievement. Graduate school of Sungshin Women's University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  28. Singer DG, Singer JL, D'Agnostino H, et al(2009). Children's pastimes and play in sixteen nations: Is free-play declining?. Am J Play, 1(3), 283-312. 

  29. Son MH(2009). Effects of sensory integration education in elementary school on improving ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) children's concentration. Graduate school of Konkuk University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  30. So YK, Noh JS, Kim YS, et al(2002). The reliability and validity of korean parent and teacher ADHD rating scale. J Korean Neuropsychiatr Assoc, 41(2), 283-289. 

  31. Yoon CY(2004). A normative study of Korean-attention deficit hyperactivity disorder diagnostic scale and developing web-based computer assessment system. J Special Child Educ, 6(2), 59-73. 

  32. Ministry of Health and Welfare. ADHD in 2013, 66% of the 58,121 health care patients were teenagers, 2015. Available at http://www.mohw.go.kr/front_new/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID04&MENU_ID0403&BOARD_ID140&BOARD_FLAG00&CONT_SEQ322261&page1. Accessed October 01, 2019. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로