최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.20 no.4, 2019년, pp.409 - 419
우정희 (건양대학교 간호대학) , 류기욱 (연세대학교 간호대학)
This study was conducted to synthesize sexual violence prevention programs by systematic review and to establish an effective program for its prevention. Existing studies of domestic sexual violence prevention programs were retrieved using RISS, KISS, and NDSL from 2000 until August 2018. Of 1125 st...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
미투 캠페인이 가져온 사회적 반향은 무엇인가? | 최근 국내, 외에서 미투 캠페인(The # MeToo 하고 있음을 사회에 알렸고 이는 피해자들에 대한 옹호와 지지Campaign)이 이슈가 되면서 사회적으로 큰 충격과 반향을 일으켰다. 미투 캠페인을 통해 성폭력, 성추행, 성희롱 의 피해자들은 피해사실을 숨긴 채 심리적 고통을 경험하고 있음을 사회에 알렸고 이는 피해자들에 대한 옹호와 지지를 확산시키게 되는 계기가 되었다[1]. 이와 같은 사회적 현상에 주목해야할 점은 성폭력, 성추행, 성희롱과 같은 성범죄가 학교, 직장 뿐 아니라 사회 각계각층에서 일어나고 있다는 것이다. | |
학교에서 이루어지는 성교육 및 성폭력 예방 교육 프로그램의 한계는 무엇인가? | 성폭력 예방 교육 중재 프로그램에 대한 연구는 국내, 외에서 간호학, 심리학, 교육학 등 여러 분야에서 연구가 이루어지고 있으며 국내에서는 장애인 대상 성폭력 예방 교육 프로그램, 청소년 대상 성교육 프로그램 효과에 대한 체계적 문헌 고찰 연구가 선행되어 있다[8-10]. 성폭력 예방 교육 중재와 관련된 학문 분야는 다양하여 각기 다른 방향을 갖을 수 있으며 그 효과성에 대한 한계가 있을 수 있고 기존 국내 선행연구에서는 특정 대상자군 을 대상으로 방법, 효과 중심으로 분석했을 뿐 성폭력 예방 교육의 통합된 현황과 궁극적인 내용, 속성에 대한 제시가 부족하였다. 국외의 경우에는 프로그램 개발 및 효과 뿐 아니라 성폭력 예방에 대한 이론을 토대로 체계적 교육 프로그램의 접근이 있었다[11]. | |
성범죄의 특징은 무엇인가? | 성범죄는 피해자에게 있어서 신체적 피해 뿐 아니라 사회적 부적응, 대인기피증, 신체적 후유증, 성범죄 피해가 알려지면서 발생하는 이차 피해로 인해 정신적 고통을 지속적으로 경험하게 한다. 또한 사회적으로는 불안과 안전을 위협한다[1,2]. |
B. Y. Oh, "A study on the #MeToo movement and people's reactions to it- the self-reflective introspection of the social welfare field ", Journal of Welfare for the Correction, Vol. No. 53, pp. 73-97, 2018.
K. S. Shin, J. S. Lee, J. W. Lee, U. D. Lee, "Comparison of sex offenders according to victims' age - focusing on child, juvenile, and adult victims", The Korean Journal of Forensic Psychology, Vol. 8, No. 2, pp. 111-131, 2017.
2017 Crime analysis. Supreme Prosecutors 2017.
H. S. Ha, D. G. Kim, "Sexual violence intervention program reconsidered: education and counseling program for sexual violence offender", The Journal of Yeolin Education, Vol. 15, No. 2, pp. 111-125, 2007.
Y. S. Min, B. S. Kim, "Prevention of sex offense against child by extension of the citizen responsibility", Law Review, Vol. 50, No. 2, pp. 203-233, 2009.
H. G. Kim, "Searching for the feminist 'sexual violence prevention education'", Journal of Korean Women's Studies, Vol. 31, No. 2, pp. 55-89, 2015.
Ministry of Gender Eqaility & Family. Family. Analysis and Effectiveness of Violence Prevention Education. Seoul: 2014.
I. K. Yoon, J. Park, S. J. Lee, "A study on the efficiency of sex education & prevention of sexual violence program for middle school students", Korean Home Economics Education Association Vol. 21, No. 4, pp. 127-144, 2009.
Y. R. Kim "Review of sexual abuse prevention programs for female students with disabilities ", The Journal of Special Education : Theory and Practice, Vol. 13, No. 3, pp. 105-124, 2012. DOI: http://dx.doi.org.access.yonsei.ac.kr:8080/10.19049 /JSPED.13.3.05
J. A. Bae, S. J. Kang, H. J. Park, "Evaluating the sex education programs for Korean adolescents: A systematic review", Health & Nursing, Vol. 29, No. 1, pp. 53-64, 2017.
S. McMahon, J. L. Postmus, C. Warrener, R. Anne Koenick, "Utilizing peer education theater for the primary prevention of sexual violence on college campuses", Journal of College Student Development, Vol. 55, No. 1, pp. 78-85, 2014. DOI: http://doi.org/ 10.1353/CSD.2014.0001
J. Katz, J. Moore, "Bystander education training for campus sexual assault prevention: an initial meta-analysis", Violence and Victims, Vol. 28, No. 6, pp. 1054-1067, 2013. DOI: http://doi.org/ 10.1891/0886-6708.VV-D-12-00113
S. E. Garrity, "Sexual assault prevention programs for college-aged men: A critical evaluation", Journal of Forensic Nursing, Vol. 7, No. 1, pp. 40-48, 2011. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1939-3938.2010.01094.x
M. J. Woo, "An analysis of research trends in early childhood sex education", Journal of Research in Early Childhood Education, Vol. 31, No. 3, pp. 83-99, 2011. DOI: https://doi.org/10.18023/kjece.2011.31.3.004
S. Y. Kim, J. E. Park, H. J. Seo, Y. J. Lee, B. H. Jang, H. J. Son, H. S. Suh, C. M. Shin. NECA's guidance for undertaking systematic reviews and meta-analyses for intervention. National Evidence-based Healthcare Collaborating Agency; 2011. p.1-287.
Moher D, Shamseer L, Clarke M, Ghersi D, Liberati A, P. M, "Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015: elaboration and explanation", BMJ (Clinical Research Ed.), Vol. 354, p. i4086, 2016. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.i4086
M. K. Lee, "Sexual violence situation and countermeasure", Studies on Life and Culture, Vol. 4, No. -, pp. 157-175, 2001.
C. H. Kang, S. H. Kim, "The effects of program for preventing sexual violence and influencing capability of elderly care worker", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol. 7, No. 8, pp. 821-831, 2017. DOI: https://doi.org/10.14257/AJMAHS.2017.08.37
M. R. Noh, "A model for drama in education as a method of addressing sexual harrassment in the workplace", Myungji university, Seoul, 2015.
M. J. Woo, "The construction and effects of a sex education program for young children", Early Childhood Education Research & Review, Vol. 15, No. 2, pp. 33-56, 2011.
J. A. Park. Child and adolescent sex education, sexual violence prevention education and gendered perspective. Seoul Foundation of Women & Family research report: Seoul Foundation of Women & Family; 2012. p.3-15.
I. S. Choi, J. I. Kim, "The effects of sexual violence myths, interpersonal violence acceptance and sex role related attitudes on aggressive sexual behavior", Korean Journal of Woman Psychology, Vol. 20, No. 3, pp. 277-300, 2015. DOI: https://doi.org/10.19158/kjwp.2015.09.20.3.277
D. L. Payne, K. A. Lonsway, L. F. Fitzgerald, "Rape myth acceptance: Exploration of its structure and its measurement using the Illinois rape myth acceptance scale", Journal of Research in No.33,pp.27-68,1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1006/jrpe.1998.2238
J. R. Oh, "The effects of sex education programs utilizing role playing on sexual consciousness, sexual attitudes and gender roles of children in low-income families", Wongwang university, Iksan, 2010.
S. M. Kim, "A study on the effect that the integrated sex education activities in kindergarten school have on sex knowledge and sex attitude of 4-year-olds", Ewha Womans University, Seoul, 2012.
H. M. Park, M. Y. Im, "The effects of sex education using multimedia program on knowledge and attitude about sex of middle school boys", Child Health Nursing Research, Vol. 9, No. 2, pp. 173-179, 2003.
H. K. Moon, "Effects of education program on preventing sexual harassment for college students", Sangmyung university, Seoul, 2009.
H. Y. Kim, "The development and the effects of the group programs on sexual violence prevention for the adolescents:-focused on the improvement in gender equality consciousness and breaking the common notions on sexual violence", Kunsan National University, Kunsan, 2016.
M. J. Jung, H. J. Song, "A study of development& effect sex education programs for grade five and six students of elementary schools ", Journal of Human Ecology, Vol. 1, No. 2, pp. 133-161, 2000.
S. McMahon, V. L. Banyard, "When can I help? A conceptual framework for the prevention of sexual violence through bystander intervention", Trauma, Violence & Abuse, Vol. 13, No. 1, pp. 3-14, 2012. DOI: https://doi.org/10.1177/1524838011426015
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.