최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.10, 2019년, pp.170 - 175
This study aimed to analyse the effects of academic self-efficacy of beauty specialized high school students on learning flow and provide basic data needed for their learning instruction. For the purpose, this study surveyed 327 students of beauty specialized high schools located in B metropolitan c...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자기효능감이란 무엇인가? | 자기효능감이란 자신이 스스로 모든 상황을 이겨낼 수 있고, 자신에게 주어진 과제를 성공적으로 수행해낼 수 있다는 신념이나 기대를 의미한다[10]. 학업적 자기효능감은 학업에서의 자기조절능력과 관련되며, 학업적 자기효능감이 높은 학습자는 학습몰입이 높고 자기조절을 통해 주어진 과제를 성공적으로 수행하기 위하여 어려움이 있어도 끈기 있게 수행한다. | |
미용특성화고등학교 학생들의 학업적 자기효능감이 학습몰입에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과를 통해 무엇을 알 수 있는 가? | 01)가 학습몰입에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 미용특성화고등학교 학생들의 학습몰입에 있어서는 학업적 자기효능감의 하위요인별 자기조절 효능감, 과제난이도 선호가 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. | |
학업적 자기효능감은 어떤 특징을 갖는가? | 자기효능감이란 자신이 스스로 모든 상황을 이겨낼 수 있고, 자신에게 주어진 과제를 성공적으로 수행해낼 수 있다는 신념이나 기대를 의미한다[10]. 학업적 자기효능감은 학업에서의 자기조절능력과 관련되며, 학업적 자기효능감이 높은 학습자는 학습몰입이 높고 자기조절을 통해 주어진 과제를 성공적으로 수행하기 위하여 어려움이 있어도 끈기 있게 수행한다. 따라서 학업적 자기효능감은 학습몰입에 직접적으로 영향을 미치기도 하는 반면 학습자의 정의적 특성에 영향을 줌으로써 간접적으로도 영향을 미칠 수 있다는 점을 시사하고 있다. |
I. B. Seok. (2007). The Learning Flow Study: Scale. Character.Condition.Involvement. Doctoral Dissertation. Kyungpook National University, Daegu.
S. Y. Hwang. (2017). A Study on Influence of High School Students' Character Strength on School Adjustment and Learning Immersion. Master's Dissertation. Yeungnam University, Daegu.
J. S. Shin. (2006). A study on flow experience, self-regulated learning and achievement. Master's Dissertation. Kyung Hee University, Seoul.
J. H. Lee. (2009). Analysis of the Structural Relationships Among Self-Determination Motivation to Learn, Metacognition, Self-Directed Learning Ability, Learning Flow, and School Achievement. Chunbuk University, Doctoral Dissertation. Chungcheongbuk-do.
T. J. Lee. (2003). The Effect of Flow Experience on Career Attitude Maturity and Career Decision Efficacy. Doctoral Dissertation. Hongik University. Seoul.
H. S. Lee. (2010). A Study on How to Enhance Flow Experience in Learning; Based on Structural Model Analysis and Exploration of Flow Channel. Doctoral Dissertation. Sungkyunkwan University. Seoul.
E. J. Yoo. (2010). The Structural Relationship of Class Climate, Family Challenge-Support, Learning Motivation, Self-Directed Learning Ability, and Learning Flow Perceived by Adolescents. Doctoral Dissertation. Keimyung University, Daegu.
J. C. Bae. (2011). The Effects of Self-Directed Learning, Learning Motivation and Self-Efficacy on Learning Flow. Master's Dissertation. Keimyung University, Daegu.
B. H. Lee. (2017). The Effects of Academic Self-efficacy on Satisfaction with Academic Major and Career Awareness among Students from Cosmetology High Schools. Master's Dissertation. Honam University, Gwangju.
J. S. Yang. (2018). Relationships of Achievement Goal Orientation with Academic Self-efficacy of Specialized High School Students. Master's Dissertation. Chungnam National University, Daejeon.
J. H. Lee. (2018). The Effect of Leadership Style of Academy Teachers of Elementary Student's Academic Self-Efficacy, Flow on Learning, Learning Attitude, and Learning Satisfaction. Master's Dissertation. Yonsei University. Seoul.
S. A. Lim. (2018). Convergent Research on Oral Health Beliefs in Some University Students. Journal of Convergence for Information Technology, 8(5), 37-43. DOI : 10.22156/CS4SMB.2018.5.037
A. Y. Kim & I. Y. Park. (2001). Construction and Validation of Academic Self-Efficacy Scale. The Journal of Educational Research, 39(1), 95-123.
M. Y. You & H. Y. Hong. (2010). The relationship between perceived parental attitudes toward child-rearing and academic achievement; The mediating effects of emotional intelligence and academic self-efficacy. The Korean Journal of Educational Psychology, 24(4), 915-937.
Y. S. Han. S. Y. Hyun. J. G. Lee & H. C. Cho. (2007). Relationships among the Learning skill, Motivation, Self-efficacy and Academic Achievement. The Korean Journal of School Psychology, 4(2), 153-172.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.