Objectives: This study surveyed the application of Comprehensive Dental Hygiene Care (CDHC), based on non-surgical periodontal therapy within the educational curricula of Korean universities and examined whether they recognized the need for CDHC. Methods: This study analyzed data from professors of ...
Objectives: This study surveyed the application of Comprehensive Dental Hygiene Care (CDHC), based on non-surgical periodontal therapy within the educational curricula of Korean universities and examined whether they recognized the need for CDHC. Methods: This study analyzed data from professors of dental hygiene practicum related subjects in 75 Korean universities. The collected data were analyzed using a Chi-square test, a Mann-Whitney U-test, and a Kruskal Wallis test via SPSS (Ver. 21.0). Results: First, the application scope of CDHC was higher in four-year universities than three-year ones with the scope of several characteristics increasing along with enrollment quota. The application scope of dental hygiene plans and actions increased with the number of patient practices in terms of periodontal evaluations. Second, the needs of the dental hygiene courses were more than 4 points in all characteristics. Although four-year universities exhibited higher points than three-year ones, there was no significant difference found except other test. Finally, all universities based their dental hygiene courses on case histories, oral and maxillofacial information, hard tissue modules, periodontal issues, and other tests, with needs also being high. Meanwhile, the application scope of the dental hygiene course evaluations was lowest in all characteristics. Conclusions: There were no significant differences in dental hygiene curricula among the universities. However, highly qualified and standardized educational courses and lectures should be developed by the Korean evaluation center for dental hygiene curricula using various studies as the basis of theory and practical classes, the total number of terms, number of case studies used, number of students per class, ratio of students to professor, and so on.
Objectives: This study surveyed the application of Comprehensive Dental Hygiene Care (CDHC), based on non-surgical periodontal therapy within the educational curricula of Korean universities and examined whether they recognized the need for CDHC. Methods: This study analyzed data from professors of dental hygiene practicum related subjects in 75 Korean universities. The collected data were analyzed using a Chi-square test, a Mann-Whitney U-test, and a Kruskal Wallis test via SPSS (Ver. 21.0). Results: First, the application scope of CDHC was higher in four-year universities than three-year ones with the scope of several characteristics increasing along with enrollment quota. The application scope of dental hygiene plans and actions increased with the number of patient practices in terms of periodontal evaluations. Second, the needs of the dental hygiene courses were more than 4 points in all characteristics. Although four-year universities exhibited higher points than three-year ones, there was no significant difference found except other test. Finally, all universities based their dental hygiene courses on case histories, oral and maxillofacial information, hard tissue modules, periodontal issues, and other tests, with needs also being high. Meanwhile, the application scope of the dental hygiene course evaluations was lowest in all characteristics. Conclusions: There were no significant differences in dental hygiene curricula among the universities. However, highly qualified and standardized educational courses and lectures should be developed by the Korean evaluation center for dental hygiene curricula using various studies as the basis of theory and practical classes, the total number of terms, number of case studies used, number of students per class, ratio of students to professor, and so on.
본 연구는 치위생 교육과정에 적용되고 있는 포괄치위생관리 과정 현황 조사 및 각 대학별 포괄치위생관리 과정을 적용한 비외과적 치주처치 관련 교육내용의 적용도와 필요도를 확인하여 대학별 포괄치위생관리 과정의 교육범위를 진단하고, 향후 표준화된 교육과정 수립 및 대학 교육과 임상업무의 연계를 통한 치과위생사의 업무 범위 확장에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다.
제안 방법
5%)를 최종 분석에 활용하였다. 분석에 사용된 문항은 일반적 특성 6문항, 기왕력(전신·치과)검사(7문항), 구강악안면(TMJ·구외·구내)검사(6문항), 경조직(치아·교합)검사(7문항), 치주검사(23문항), 기타검사(9문항)등 5개 영역 총 52문항으로 구분하여 각 영역별 하위항목에 대한 포괄치위생관리과정의 적용여부 및 필요도로 구성하였다. 적용도는 ‘적용’ 과 ‘미적용’으로, 필요도는 ‘매우필요’(5점)에서 ‘매우 불필요’(1점)로 리커트 척도로 하였다.
대상 데이터
자료수집기간은 2017년 6월 23일부터 8월 25일까지 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 배부된 설문지 82부 중 회수된 75부(응답률 91.5%)를 최종 분석에 활용하였다. 분석에 사용된 문항은 일반적 특성 6문항, 기왕력(전신·치과)검사(7문항), 구강악안면(TMJ·구외·구내)검사(6문항), 경조직(치아·교합)검사(7문항), 치주검사(23문항), 기타검사(9문항)등 5개 영역 총 52문항으로 구분하여 각 영역별 하위항목에 대한 포괄치위생관리과정의 적용여부 및 필요도로 구성하였다.
본 연구는 비외과적 치주처치 실행의 근거기반 교육인 포괄치위생관리과정에 관한 한국 대학교육에서의 적용도와 필요도를 조사하기 위해 전국 82개 대학별 치위생(학)과 치위생학실습 관련 교과목 담당 1인의 교수를 대상으로 OO대학교 생명윤리위원회(IRB 승인번호:1041485-201706-HR-001-16)에서 연구의 승인을 받은 후 진행하였다.
데이터처리
, Armonk, NY, USA)을 이용하여 분석하였다. 일반적 특성에 따른 비외과적 치주처치를 위한 치위생과정에 대한 적용도는 카이제곱 검정을 실시하였고, 일반적 특성에 따른 비외과적 치주처치를 위한 치위생과정에 대한 필요도는 비모수검정인 Mann-Whitney′ U-검정과 Kruskal Wallis test를 하였다. 통계적 유의수준은 0.
성능/효과
2. 일반적 특성에 따른 치위생과정의 필요도는 모든 영역에서 4점 이상으로 높게 나타났다. 대학 학제에 따라 4년제 대학에서 3년제 대학보다 높게 나타났으나, 기타 검사를 제외하고는 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
3. 기왕력, 구강악안면, 경조직, 치주, 기타검사는 학제 구분 없이 거의 모든 대학에서 적용하고 있었으며, 필요도 또한 높은 것으로 나타났다. 이에 반해 치위생과정 평가(4~6주 후 재평가)에 대한 적용도가 모든 항목에서 가장 낮게 나타났다.
이는 입학정원이 100명 미만인 대학에서 실습학생 수별 담당 교수의 비율이 비교적 높기 때문에 치위생과정을 체계적으로 적용하는데 용이한 결과라 하겠다. 또한 일반적인 특성에 따른 기왕력, 구강악안면, 경조직검사에서 치위생과정의 적용도에서는 모든 영역에서 3년 학제 대학에 비해 4년 학제 대학에서 미비하게 적용도가 높았고, 입학정원이 적을수록 적용도가 높음을 확인 할 수 있었다. 이는 4년 학제 대학에서 실습시간의 효율적인 활용에서 기인한 것으로 생각되며, 입학정원이 적을수록 분반 및 소규모 실습 운영이 가능하기 때문에 치위생과정 적용에 교수가 보다 적극적으로 개입하여 교육할 수 있는 결과라 사료된다.
후속연구
또한 지속적인 연구를 통해 치과위생사의 포괄치위생관리 과정 적용의 전문성 향상을 위해 현재 공존하는 3년 학제와 4년 학제 교육과정을 4년 학제로 통일하여 보다 체계적인 포괄치위생 관리 교육과정이 운영될 수 있도록 심도 있는 연구가 필요할 것으로 사료된다.
본 연구를 통해 포괄치위생관리 과정의 교육과정은 대학 간 큰 차이가 없는 것으로 나타났으나 대체적으로 4년 학제 과정에서 보다 체계적으로 운영되고 있는 것으로 조사되었다. 이는 치위생 교육과정에서 포괄치위생관리 과정 적용을 위해서 학제의 통일 및 수업연한 연장이 필요할 것으로 사료되며, 향후 표준화된 교육과정 수립 및 대학 교육과 임상업무의 연계를 위한 치과위생사의 법적 업무 범위 확대에 필요한 기초자료로 활용될 것으로 기대한다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
포괄치위생관리 과정은 무엇인가?
포괄치위생관리 과정은 치과위생사가 환자를 대상으로 사정, 치위생진단, 처치 및 계획수립, 수행, 평가 및 단계별 문서작성을 통해 개별화된 예방처치 및 치료를 제공하기 위한 틀이며[1], 진료 대상자의 구강건강 문제를 해결하기 위하여, 체계적이고 포괄적으로 접근하여 구강위생관리 서비스를 제공하고 임상적 진단과 통합적 의사결정 능력, 임상 기술을 배양하기 위한 교육과정이라 할 수 있다[2]. 임상치위생 관련 통합교육과정인 포괄치위생 교육과정은 임상에서 치과위생사의 전문적인 역할을 수행할 수 있도록 교육하는 과정이다[3].
본 연구에서 치위생계획 및 치위생사정 단계의 적용도를 비교한 결과는 어떠했으며, 이에 따른 함의는 무엇인가?
총 환자실습 case에 따라 치주상태 평가에 관한 치위생계획 및 실행 단계의 적용도를 비교한 결과, 치주낭 측정 분석결과에 따른 대상자 맞춤형 계획 및 실행을 제외하고는 외견상 치주평가 분석결과에 따른 대상자 교육 계획 및 실행(p<0.05), 출혈여부 분석결과에 따른 대상자 맞춤형 교육 계획 및 실행(p<0.05), 치주검사 분석결과에 따른 치주기구 선택 사용(p>0.05)에서 환자실습 case가 40 case 이상인 대학의 적용도가 높게 나타나 치위생과정의 정확하고 체계적인 수행을 위해 환자실습 case를 늘리기 위한 노력이 따라야 할 것으로 보인다.
한국에서 포괄치위생관리 과정의 시작은 언제였으며 어떻게 진행되었는가?
한국에서 포괄치위생관리(Comprehensive Dental Hygiene Care; CDHC) 과정의 시작은 2001년부터 채명애 CDHC 전문 교육자가 IFDH에서 임상치과위생사의 주된 업무로 수행되고 있는 CDHC 관련 전문지식을 바탕으로 한국의 치과위생사들의 임상능력을 갖추도록 하는데 목적을 두고 연수를 통해 CDHC를 보급하기 시작하였으며, 2002년에 최초로 4년제 학부과정이 개설되면서 대학의 교육과정에서 치위생과정에 대한 논의가 본격화 되었고, 미국치위생과정을 한국 치과 임상에 맞도록 수정·보완되었다[9].
참고문헌 (13)
Darby ML, Walsh MM. Dental hygiene theory and practice. 2nd ed. USA: Elsevier; 2003: 2-30.
Cho YS, Lee SY. Developing a integrated curriculum for a clinical dental hygiene. J Korean Soc Dent Hyg 2005;5(1):33-8.
Han SY, Kim NH, Yoo JA, Kim CS, Chung WG. Current status of clinical dental hygiene education based on dental hygiene. J Korean Soc Dent Hyg 2009;9(3):271-8.
Blitz P, Hovius M. Towards international curriculum standard. lnt J Dent hyg 2003;1:57-61.
Commission on Dental Accreditation. ADA; Accreditation standard for dental hygiene education program[Internet]. [cited 2018 May 20]. Available from: https://www.ada.org/en/coda/current-accreditation-standards/revised-accreditation-standards.
Chung WG, Kim EK, Choi EM, Jung JY, Kim NH, Jang SO, et al. A study on developmental direction of the dental hygiene discipline in Korea. Seoul: Korean Dental Hygienists Association & Korean Association of Dental Hygiene Professors; 2009: 61-71.
Kim EK, Kim YJ, Kim CH, Park MS, Ahn GS, Yoon MS, et al. Standardized modules and development direction of dental hygiene. Seoul: Korean Dental Hygienists Association & Korean Association of Dental Hygiene Professors; 2005: 76-92.
ADHA. Advocacy[Internet]. ADHA; 2017. [cited 2018 May 20]. Available from: http://www.adha.org/resources-docs/7513_Direct_Access_to_Care_from_DH.pdf.
Lee SY, Choi HN. Analysis of case reports based on dental hygiene process. J Korean Soc Dent Hyg 2011;11(5):749-58.
Kwon SB. The effects of comprehensive dental hygiene curriculum on the professional roles improvement of dental hygienists[Doctoral dissertation]. Yongin: Univ. of Dankook, 2010.
Jeon HS, Lim KO, Choi YK. Analysis of academic achievement in comprehensive dental hygiene courses using MBTI personality type. J Korean Soc Dent Hyg 2015;15(4):603-11. https://doi.org/10.13065/jksdh.2015.15.04.603
Moon SE, Kim YJ, Kim SY, Cho HE, Kang HJ, Hong SH, et al. A study on validity of non-surgical periodontal therapy of clinical dental hygienists. Seoul: Korea Dental Hygiene Association; 2017:1-154.
Yang SK, Kwon SB. The awareness of dental hygiene students on the dental hygiene curriculums. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society 2012;13(1):169-77. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.1.169
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.