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자항상태 VPMM 시험을 통한 무인잠수정 조종성능 추정에 관한 연구
Study on the Estimation of Autonomous Underwater Vehicle's Maneuverability Using Vertical Planar Motion Mechanism Test in Self-Propelled Condition 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.57 no.5, 2020년, pp.287 - 296  

박종열 (서울대학교 조선해양공학과) ,  이신형 (서울대학교 조선해양공학과) ,  이승수 (충북대학교 토목공학부) ,  윤현규 (창원대학교 산업시스템 및 조선해양 융합공학부) ,  서정화 (충남대학교 선박해양공학과) ,  이필엽 (한화시스템 해양연구소) ,  김호성 (한화시스템 해양연구소) ,  이한솔 (한화시스템 해양연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The present study aims to improve the accuracy of the maneuvering simulations based on captive model test results. To derive the hydrodynamic coefficients in a self-propelled condition, a mathematical maneuvering model using a whole vehicle model was established. Captive model tests were carried out...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 무인잠수정의 저항, 추진, 조종성능 평가를 위한 자항 중 VPMM 시험을 수행하였으며, 자항 중 유체력 미 계수를 도출하여 조종 시뮬레이션의 정확도를 높이고자 하였다. 서울대학교 예인수조에서 LM 가이드를 이용한 VPMM 장비를 도입하여 실험을 설계 및 수행하였다.

가설 설정

  • 같이 계산된다. 본 연구의 대상 모형인 어뢰형 무인잠수정은 선박에 비하여 직진성이 보장되어, 반류계수는 직진 시 값으로 일정하다고 가정하였고, 직진 시의 반류계수인 wp0 값을 사용하였다.
  • 자유 항주시험에서는 외란의 영향으로 인해 불균일한 힘이 발생할 수 있으며, 이로 인해 종동요, 횡동요 각도가 발생하여 6자 유도운동을 하게 된다. 시뮬레이션 시에는 종동요, 횡동요 운동을 무시한 3자유도 운동방정식을 이용하였고, 비선형 항의 영향이 작을 것으로 가정하여 무시하였다. 시뮬레이션에서 계산된 선회반지름은 13.
  • 좌우의 제어판은 동일한 각도로 변경하며, 횡 동요가 발생하지 않는 3자유도 운동을 구현하였다. 전방 스테이터가 로터에 의해 발생하는 토크 불균형을 감소시키기 때문에, 횡 동요 운동은 발생하지 않는다고 가정하였다.
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참고문헌 (11)

  1. De Barros, E.A. & Dantas, J.L.D., 2012. Effect of a propeller duct on AUV maneuverability. Ocean Engineering, 42, pp.61-70. 

  2. Feldman, J., 1979. Revised Standarrd Submarine Equations of Motion, DTNSRDC/SPD-0393-09. 

  3. Gertler, M. & Hagen, G.R., 1967. Standard equation of motion for submarine simulation. NSRDC-Report SR 009 01 01, Task 0102. Maryland: David W. Taylor Naval Ship R&D Center. 

  4. Jung, J.W., Jeong, J.H., Kim, I.G. & Lee, S.K., 2014. Experimental study on hydrodynamic coefficients of autonomous underwater glider using vertical planar motion mechanism test. Journal of the Korean Society of Ocean Engineers, 28(2), pp.119-125. 

  5. Lee, H.Y., Yum, D.G., Shin, S.S., & Lee, T.I., 1997. Prediction of Manoeuverability using PMM model tests - Comparative stduy of mathematical models. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 34(2), pp. 48-55 

  6. Park, J.Y., Kim, N., & Shin, Y.K., 2017. Experimental study on hydrodynamic coefficients for high-incidence-angle maneuver of a submarine. International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, 9(1), pp.100-113. 

  7. Prestero, T.T.J., 2001. Verification of a 6-degree of freedom simulation model for the REMUS AUV. 

  8. Rhee, K.P., Yoon, H.K., Sung, Y.J., Kim, S.H. & Kang, J.N., 2000. An experimental study on hydrodynamic coefficients of submerged body using planar motion mechanism and coning motion device. International Workshop on Ship Maneuverability, pp.1-20. 

  9. Seol, D.M., Rhee, K.P., & Yeo, D.J., 2005. An experimental study of the submerged depth effect on the manoeuvrability in a horizontal plane of an underwater vehicle. Journal of the Korean Society of Ocean Engineers, 42(6), pp.551-558. 

  10. Shin, Y.K., & Lee, S.K., 2005. A study on the modeling of hydrodynamic coefficient for the emergency maneuver simulation of underwater vehicle. Journal of the Society of Naval Architects of Korea, 42(6), pp. 601-607. 

  11. Watt, G.D., 2007. Modelling and Simulating Unsteady Six Degrees-of-freedom Submarine Rising Maneuvers. DRDC Atlantic TR 2007-008. 

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