$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 사회적지지, 감성지능, 우울과 건강증진행위와의 관계
A Relationship between the Social Support, Emotional Intelligence, Depression, and Health Promotion Behaviors of Nursing College Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.8 no.4, 2020년, pp.231 - 239  

이경임 (진주보건대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study is to identify the relationship of between social support, emotional intelligence, depression, and health promotion behaviors of nursing college students, and to establish basic data for the development of a nursing intervention program for health promotion behavio...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 간호대학생은 많은 학업과 실습을 이수하고 졸업하여 역량 있는 간호사가 되기 위해 스스로 건강관리를 잘하는 것이 필수적이다. 따라서 본 연구에서는 간호대학생의 건강증진행위와 사회적 지지, 감성지능, 우울의 정도와 관계를 파악하여, 건강증진행위 간호 중재 프로그램을 개발하는데 필요한 기초자료를 제시하고자 한다.
  • 본 연구는 간호대학생의 사회적 지지, 감성지능, 우울, 건강증진행위와의 상관관계를 알아보기 위한 서술적 상관관계 연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 사회적 지지, 감성지능, 우울과 건강행위증진의 정도와 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 연구로 건강증진행위에 관계되는 여러 변수들을 파악하여 다각적인 프로그램을 개발하는 기초자료로 활용하는데 의의가 있다. 연구 결과는 건강증진행 위와 사회적 지지, 감성지능과 유의한 정적 상관관계가 있었고, 우울과 사회적 지지, 감성지능에 유의한 부적 상관관계를 보였다.
  • 본 연구의 목적은 간호대학생의 건강증진행위를 도모하기 위해 사회적 지지, 감성지능, 우울, 건강증진행위와의 관계를 규명하고, 본 연구 결과는 추후 간호대학생이 건강증진행위에 기여할 것이다. 구체적인 목적은 아래와 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Beck AT(1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspects. New York, Harper & Row. 

  2. Benner P(2012). Educating nurses: A call for radical transformation-how far have we come?. J Nurs Educ, 51(4), 183-184. https://doi.org/10.3928/01484834-20120402-01. 

  3. Bea ES, Kang HS, Lee SY(2020). Mediating effects of family function in the relationship between depression and health promotion behavior among university students. The Korean Entertainment Industry Association, 14(3), 333-342. https://doi.org/10.21184/jkeia.2020.4.14.3.333. 

  4. Byun HS, Kim KH, Lee DG(2020). The relationships among anger expression, interpersonal relationship, and depression in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 21(4), 91-99. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.4.91. 

  5. Cho SJ, Jeon HJ, Kim JK, et al(2002). Prevalence of suicide behavior and risk factors of suicide attempts in junior and high school adolescents. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 41, 1142-1155. 

  6. Choi YS, Lee EJ, Lee DH(2018). Relationship of locus of control, difficulties in emotion regulation, and clinical practice stress. The Korea Contents Society, 18(1), 540-550. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.01.540. 

  7. Hwang HB(2012). The effects of clinical nurses' emotional intelligence on psychological burnout. Graduate school of Hanyang University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  8. Kim JI(2020). The effects of sociality, life stress, and depression on the smartphone addiction of nursing college students. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 21(4), 100-108. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.4.100. 

  9. Kim NH, Park SY(2019). Effect of emotional intelligence and social support on resilience of student nurses. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 20(3), 194-202. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.3.194. 

  10. Kim YH, Hur HK(2020). Interpersonal problems and depression in nursing student : Moderating effects of online and offline social support. The Korea Contents Society, 20(8), 285-297. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.08.285. 

  11. Kim MO, Yu M, Ju SJ, et al(2013). Depression cognition and health promoting behaviors of smoking and non-smoking college students. Korean Journal of Health Education and Promotion, 30(3), 35-46. https://doi.org/10.14367/kjhep.2013.30.3.035. 

  12. Kim SY, Lee KS(2017). Influencing factors on health promotion behavior of nursing students. Asia-Pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(5), 509-522. https://doi.org/10.14257/ajmahs.2017.05.33. 

  13. Kwag YK(2013). Effect of self-esteem, ego-resilience, social support on nursing student's adjustment to college. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 14(5), 2178-2186. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.5.2178. 

  14. Lee HJ(2017). The influence of self-efficacy, social support and stress coping on college adjustment among male nursing students. Graduate school of Honam University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  15. Lee JY, Kim BI, Yang KH, et al(2012). Epidemiology and health promotion. Paju, Soomoonsa. 

  16. Lee YH, Song JY(1991). A study of the reliability and the validity of the BDI, SDS, and MMPI-D Scales. Korean J Clin Psychol, 10(1), 98-113. 

  17. Lee HN(2016). The influencing factors of optimism and emotional intelligence on depression among undergraduate students. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 17(11), 177-185. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.11.177. 

  18. Lee JY, Song YS(2017). The relationship between mindfulness and health promotion behavior among nursing students: The mediating effect of self-efficacy. Journal of the Korean Data Analysis Society, 19(6), 3391-3402. https://doi.org/10.37727/jkdas.2017.19.6.3391. 

  19. Lee CM, You SG(2016). Emotional clarity, affect intensity, and distress tolerance on anxiety and depressive symptoms. Cognitive Behavior Therapy in Korea, 16(2), 123-140. 

  20. Lim JS(2004). A study on the relationship between employee emotional perception and behavior of employees. Graduate school of Korea University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  21. Oh JW, Moon YS(2014). A predictive model of health promotion behavior in nursing students. Journal of Digital Convergence, 12(10), 391-403. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.10.391. 

  22. Park JW(1985). A study to development a scale of social support. Graduate school of Yonsei University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  23. Park JW, Kwon MJ(2019). The effect of well-being, fatigue, and self-efficacy on health promotion behaviors among shift workers. Korean Journal of Occupational Health Nursing, 28(4), 293-299. https://doi.org/10.5807/kjohn.2019.28.4.293. 

  24. Park YA, Kong EH, Park YJ(2018). Head nurses' experiences in clinical practice education of nursing students: A qualitative research. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 24(4), 337-346. https://doi.org/10.5977/jkasne.2018.24.4.337. 

  25. Pender NJ(1982). Health promotion in nursing practice. Norwalk, Appleton-Century-Crofts. 

  26. Song JE, Chae HJ(2014). Differences in stress and stress coping strategies according to emotional intelligence in nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 20(4), 502-512. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.502. 

  27. Yoo KH(2019). A mediator effect of social support in the association between stress for college life and depression among nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ, 25(1), 125-135. https://doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.1.125. 

  28. Yun SN, Kim JH(1999). Health-promoting behaviors of the women workers at the manufacturing industry-based on the Pender's health promotion model-. Korean J Occup Health Nurs, 8(2), 130-140. 

  29. Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ(1987). The health-promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nurs Res, 36(2), 76-81. https://doi.org/10.1097/00006199-198703000-00002. 

  30. Wong CS, Law KS(2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The leadership Quarterly, 13(3), 243-274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로