최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기KJWHN : Korean journal of women health nursing, v.26 no.1, 2020년, pp.19 - 27
김미옥 (동명대학교 간호학과) , 하주영 (부산대학교 간호대학)
Purpose: This study was conducted to develop a simulation-based postpartum care education program for women with postpartum hemorrhage and to verify the effects of the program on postpartum care. Methods: This program was developed according to the ADDIE model of instructional system design, which c...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
임상실습교육을 통한 시뮬레이션 학습은 학생들에게 어떤 능력을 갖게 하는가? | 임상현장의 요구와 임상실습교육의 제한점을 보완하여 학생들의 간호 역량을 향상시키는 교수 학습 전략으로 반복학습, 피드백, 평가와 성찰의 기회를 제공하며, 실제의 재현, 적극적인 학습자 참여 촉진, 실무와 이론학습 간의 통합을 포함하는 시뮬레이션을 활용한다 [5]. 시뮬레이션 학습은 또한 학생들로 하여금 지식과 기술을 연계하면서 통합적이고 비판적인 임상적 판단 능력과 문제 해결 능력을 갖게 한다[6]. 최근 고연령, 고위험 산모의 증가에 따라 분만실과 산과병동에서 산후출혈 산모 간호의 중요성이 높아지고 있는데, 이는 간호사의 즉각적인 처치가 필요한 임상적 응급상황이다. | |
임상실습교육의 목적은? | 간호교육에서 임상실습교육은 총체적인 간호지식과 실무를 통합할 수 있는 기회를 제공하며 의사소통과 간호술의 적용, 문제 해결, 의사결정 등 전문직 간호사로서의 기본능력을 갖도록 한다[1]. 그러나 급박하고 예측할 수 없는 임상환경과 대상자의 의식 증가 및 현장 교육인력의 부족으로 인해 실제 실습교육은 주로 관찰 위주로 진행되고, 간호교육기관의 양적 증가에 따른 실습기관의 부족으로 효율적인 실습교육이 이루어지기 어려운 실정이다. | |
간호교육기관의 양적 증가에 반해 실습교육이 이루어지기 어려운 이유는 무엇인가? | 간호교육에서 임상실습교육은 총체적인 간호지식과 실무를 통합할 수 있는 기회를 제공하며 의사소통과 간호술의 적용, 문제 해결, 의사결정 등 전문직 간호사로서의 기본능력을 갖도록 한다[1]. 그러나 급박하고 예측할 수 없는 임상환경과 대상자의 의식 증가 및 현장 교육인력의 부족으로 인해 실제 실습교육은 주로 관찰 위주로 진행되고, 간호교육기관의 양적 증가에 따른 실습기관의 부족으로 효율적인 실습교육이 이루어지기 어려운 실정이다. 특히 여성건강간호학 임상실습의 경우 한 병원당 1-2개의 병동 단위 분만실과 산 부인과에서 이루어지기 때문에 실습지 확보에 어려움이 따르고 낮은 출산율과 맞물려 실습 대상 사례가 부족하다[2]. |
1 Kwon IS An analysis of research on clinical nursing education J Korean Acad Nurs 2002 32 5 706 715
2 Kim JI Kang HS Park SM Ahn SH Current status of women’s health nursing practicum and direction Korean J Women Health Nurs 2014 20 2 173 183
3 Lee SO Eom M Lee JH Use of simulation in nursing education J Korean Acad Soc Nurs Educ 2007 13 1 90 94
4 Lim KC Directions of simulation-based learning in nursing practice education: a systemic review J Korean Acad Soc Nurs Educ 2011 17 2 246 256
5 Blum CA Borglund S Parcells D High-fidelity nursing simulation: impact on student self-confidence and clinical competence Int J Nurs Educ Scholarsh 2010 7 1 Article 18 20597857
6 Lee JH Choi M Evaluation of effects of a clinical reasoning course among undergraduate nursing students Korean J Adult Nurs 2011 23 1 1 9
7 Yoo SY Development and effects of a simulation-based education program for newborn emergency care J Korean Acad Nurs 2013 43 4 468 477 24071751
8 Lee MJ Jung D The impact of a simulation-based education program for emergency airway management on self-efficacy and clinical performance among nurses Korean J Adult Nurs 2014 26 1 1 10
9 Choi EH Kwon KN Lee EJ Achievements of nursing students among simulation and traditional education of bleeding patients J Korean Acad Soc Nurs Educ 2013 19 1 52 59
10 Park SI Lim CI Lee JK Choi JI Lim JH Jung HM The principal and application of educational technology Paju Kyoyookbook 2012 464
11 Kim SH Effects of simulation-based practice using standardized patients for the care of women with postpartum hemorrhage on nursing student’s clinical performance competence and critical thinking deposition Korean Parent Child Health J 2012 15 2 71 79
12 Korean Society of Nursing Science Nursing learning objectives [Internet] Seoul Author 2013 [cited 2020 Feb 18]. Available from: http://www.kan.or.kr/content/community/post_list.php?bt=13&q
13 Korean Accreditation Board of Nursing Education Program outcome based in nurse competency [Internet] Seoul Author 2012 [cited 2020 Feb 19]. Available from: http://www.kabone.or.kr/HyAdmin/upload/goodFile/120121127132143.pdf
14 Ricci SS Essentials of maternity, newborn, and women’s health nursing 2nd ed. Kim HW, translator Seoul Hakjisa 2011 686 694
15 Association of Curriculum and Research of Woman’s Health Nursing Women’s health nursing 7th ed Paju Soomoonsa 2012 627 638
16 Lee YS Park JS Lee HK Park YJ Maternity & women’s health nursing 3th ed Seoul Hyunmoonsa 2014 233 246
17 Kim HS Care for postpartum hemorrhage Paper presented at: 41st Obstetrics and Gynecology Training Courses and Development Meeting; 2009 May 22-23: Busan, Korea
18 Park SN Na SM Lee JS Oh SH Cho HJ Hong GY Clinical analysis of postpartum hemorrhage J Wonkwang Med Sci 2006 21 1 169 176
19 Kim A Management of postpartum hemorrhage J Korean Med Assoc 2007 50 12 1096 1106
20 Shim JY Han K Recent trends in the management of postpartum hemorrhage Korean J Obstet Gynecol 2005 48 12 2765 2776
21 Jeffries PR A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing Nurs Educ Perspect 2005 26 2 96 103 15921126
22 Faul F Erdfelder E Lang AG Buchner A G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences Behav Res Methods 2007 39 2 175 191 17695343
23 Lim KJ Effects of simulation educational program for nursing students [dissertation] Jeonju Jeonbuk National University 2014 80
24 Yoon J Development of an instrument for the measurement of critical thinking disposition in nursing [dissertation] Seoul The Catholic University of Korea 2004 69
25 Lasater K Clinical judgment development: using simulation to create an assessment rubric J Nurs Educ 2007 46 11 496 503 18019107
26 Suh EY Development of a conceptual framework for nursing simulation education utilizing human patient simulators and standardized patients J Korean Acad Soc Nurs Educ 2012 18 2 206 219
27 Bremner MN Aduddell K Bennett DN VanGeest JB The use of human patient simulators: best practices with novice nursing students Nurse Educ 2006 31 4 170 174 16855487
28 Kim HY Yun EK Development and application of a systemic thinking-based approach with the use of a patient simulator in nursing education: focus on congestive heart failure Korean Syst Dyn Rev 2014 15 4 61 84
29 Hur HK Roh YS Effects of a simulation based clinical reasoning practice program on clinical competence in nursing students Korean J Adult Nurs 2013 25 5 574 584
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.