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[논문철회] 신한류 'K-POP'의 성공요인 분석과 한류 지속화를 위한 스마트미디어 활용의 중요성에 관한 연구
[Retraction] Success Factor Analysis of New Korean Wave 'K-POP' and A study on the importance of Smart Media to sustain Korean Wave 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.4, 2020년, pp.129 - 135  

박현규 (조선대학교 링크플러스사업단)

초록
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본 연구는 K-POP의 킬러컨텐츠가 아시아를 넘어 전 세계에서 주목받고 있는 현상에 중점을 두고 있으며 다른 문화 속에서 K-POP이 성공할 수 있는 요인을 분석하고 그 중 소셜미디어를 비롯한 스마트미디어 환경의 변화가 글로벌시대에 미치는 영향력을 탐색하여 K-POP의 지속가능 방안을 분석하였다. 또한 국내외 실감컨텐츠 관련 제작사례를 탐구하여 K-POP의 잠재적인 지표 및 그에 따른 시장을 분석하고 컨텐츠 제작자, 플랫폼사업자, 네트워크 사업자, 가전사 등 효율적인 생태계 구축과 비즈니스 모델을 통해 K-POP의 지속확대 방안을 제시하였다. 이를 통해 지속가능한 K-POP한류의 가능성을 확인하고 지속 발전할 수 있는 대안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focuses on the phenomenon that K-POP has become spotlight as killer contents which can be spread over the world beyond Asia. In order to identify critical factors of successful impact of K-POP on other cultures, the influence of the change in media on the globalization of popular culture ...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study is to suggest ways to utilize smart media-based realistic contents technology through in-depth interviews with experts for the sustainability of K-POP Korean Wave. The change of smart environment and the spread of social media play a decisive role in spreading K-POP fever going beyond Asia to the world.
  • This study aims to explore the challenges for successful globalization and sustainability of K-POP, which is leading the new Korean Wave, and seek strategic methods. From this point of view, first, the development process and characteristics of the existing Korean Wave, and the direction of the existing research have been examined.
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참고문헌 (19)

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