$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감 및 실습만족도가 전공만족도에 미치는 영향
The Influence of Learning Self-efficacy, Confidence in Performance of Fundamental Nursing Skills and Satisfaction with Practicum on Nursing Students' Satisfaction in major 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.4, 2020년, pp.251 - 262  

이현숙 (경동대학교 간호학과) ,  안성미 (동남보건대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 간호대학생의 전공만족도에 영향을 주는 요인을 파악하기 위해 시도되었다. 자료수집은 2019년 6월 17일부터 6월 24일까지 G도 및 C도에 소재한 2개 간호대학생 159명을 대상으로 하였다. 자료분석 방법은 t-test, one-way ANOVA, Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 이용하여 분석하였다. 일반적 특성 중 성별, 연령, 종교활동, 성적, 간호술기술 습득에 도움이 되는 방법, 자신의 건강상태는 전공만족도에 영향을 미치는 요인이었다. 전공만족도는 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감, 실습만족도와 유의한 양의 상관관계에 있었으며, 전공만족도에 영향을 미치는 이들 변수의 설명력은 63.0%이었다. 그러므로 간호대학생의 전공만족도 증진을 위해 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감, 실습만족도를 향상시킬 수 있는 교육프로그램 개발 및 검증이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study was conducted to investigate factors influencing satisfaction in major on nursing students. A convenience sample 159 nursing student was selected from G do and C do, between 17 June and 24 June 2019. Data were analyzed t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation, and multiple regression a...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생의 학습 자기효능감, 기본간호술 수행자신감, 실습만족도 및 전공만족도 정도를 파악하고, 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감, 실습만족도가 전공만족도에 미치는 영향요인을 분석하고자 실시하였다.
  • 본 연구는 간호대학생의 학습 자기효능감, 기본간호술 수행자신감, 실습만족도, 전공만족도의 정도를 파악하고, 학습 자기효능감, 기본간호술수행자신감 및 실습만족도가 전공만족도에 미치는 영향을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
간호대학생이 타 전공 학생과는 어떤 차이가 있는가? 우리 사회는 극심한 취업난으로 인하여 안정적인 직업과 취업률과 같은 외재적 가치로 전공을 선택하는 학생들이 늘고 있다[1]. 특히 간호대학생의 경우 대학진학과 동시에 진로의 방향이 간호사로 이미 결정되어진다는 부분에서 타 전공을 선택한 학생들과 분명한 차이가 있다. 이러한 이유로 간호사가 되기 위해 취업률이 용이하다고 알려진 간호학 전공을 희망하여 간호학과 지원율이 높아지고 있다.
전공에 대한 충분한 탐색과 적응이 부족한 간호대학생에게 발생하는 문제는? 간호대학생 중에는 취업률과 다른 가치에 의해 전공을 선택하여 전공과 적성의 불일치를 보이며, 자기 전공에 대한 만족도가 낮은 학생들을 많이 보게 된다[3]. 이처럼 전공에 대한 충분한 탐색과 적응이 이루어지지 못한 체 과중한 간호학과 전문교육 과정에 들어간다면, 전공만족도가 낮아지고, 성적저조, 부적 응, 자퇴나 졸업 후 전공 직업을 지속하기 어려운 상황으로까지 이어지게 된다[4]. 그뿐 아니라 간호대학생의 이러한 상황을 방치하게 되면 간호사에게 요구되는 역량을 충분하게 갖추지 못한 간호 인력이 배출되어 궁극적으로 국민의 건강권이 위협 받게 되는 것이다[1].
간호교육이 간호사에게 필요한 이유는 무엇인가? 최근 급속하게 변화하고 다양해진 의료 환경과 간호현장에서는 임상상황에 맞는 전문적 지식과 기술, 직무수행 능력을 갖춘 전문 인력이 요구되고 있다[5]. 이와 관련하여 간호교육은 간호사의 핵심역량 강화를 위한 교육과정이 적용되어지고 있으며, 한국간호교육평가원은 핵심기본간호술을 제시하여 간호대학생의 성취수준을 일정 수준 이상 유지되도록 하고 있다[6].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (47)

  1. M. J. Kim & K. J. Kang. (2016). The Influence of Calling, Work Values and Adaptation Resources on the Nursing Students. The Korea Society Fishers and Marine Sciences Education, 28(3), 667-677. DOI: 10.13000/JFMSE.2016.28.3.667 

  2. S. Y. Yun & M. S. Kim. (2014). A study on the relevance among Self efficacy, Major satisfaction, Nursing ethics values in Nursing students before clinical practice. Journal of Digital Convergence, 12(2), 363-372. DOI : 10.14400/JDC.2014.12.2.363 

  3. K. H. Yang, J. R. Lee & B. N. Park. (2012). Factors Affecting Adaptation to School Life of Freshmen Enrolled in Nursing at a Junior College. The Journal of Korean academic society of nursing education, 18(1), 5-13. DOI : 10.5977/jkasne.2012.18.1.005 

  4. E. K. Jeong et al. (2011). The relation between nursing college students’ major satisfaction and their nursing professionalism. Journal of Ewha nursing, (45), 29-44. 

  5. S. O. Kim & H. S. Kim. (2014). Effects of Psychiatric Nursing Practicum using Simulated Patients on Self-Directed Learning Readiness, Learning Self-Efficacy, Satisfaction of Learning. The Journal of the Korea Contents Association, 14(2), 396-408. DOI : 10.5392/JKCA.2014.14.02.396 

  6. Y. H. Kim. (2018). The Effects of Core Fundamental Nursing Program on Core Fundamental Nursing Skills Competency, Clinical Competency and Problem Solving Process. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 19(9), 362-373. DOI : 10.5762/KAIS.2018.19.9.362 

  7. H. S. Song & S. H. Lim. (2016). A Study on Multiple Sources Evaluation for Practical Education in the Core Basic Nursing Skills in Nursing Students. The Journal of Korean academic society of nursing education, 22(1), 5-13. DOI : http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.5 

  8. S. I. Ryu & A. K. Kim. (2017). The Effects of Bloom's Mastery Learning Model on Academic Self-Efficacy, Learning Satisfaction, and Nursing Skills Performance of Nursing Students. The Journal of the Korea Contents Association, 17(2), 499-508. DOI : 10.5392/JKCA.2017.17.02.499 

  9. B. J. Zimmerman, A. Bandura & M. Martinez-Ponz. (1992). Self-Motivation for Academic Attainment: The Role of Self-Efficacy Beliefs and Personal Goal Setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676. 

  10. S. R. Song. (2013). The Effect of Self-Evaluation Method Using Video Recording on Competency in Nursing Skills, Self-Directed Learning Ability, Problem Solving Ability, and Academic Self-Efficacy. master's thesis. Sungshin Women's University, Seoul. 

  11. S. O. Kim & B. H. Kang. (2016). The Influence of Nursing Students' Learning Experience, Recognition of Importance and Learning Self-efficacy for Core Fundamental Nursing Skills on their Self-confidence. Journal of Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(8), 172-182. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.8.172 

  12. I. S. Lee & C. S. Park. (2015). Factors Influencing Confidence in Performance Competence of Core Basic Nursing Skills by Nursing Students. The Korean journal of fundamentals of nursing, 22(3), 297-307. DOI : 10.7739/jkafn.2015.22.3.297 

  13. E. J. Shin. (2008). A Study Related to Self-Efficacy, Satisfaction with Practice and Fundamentals of Nursing Practicum. The Korean journal of fundamentals of nursing, 15(3), 380-386. 

  14. S. C. Jang. (2003). (A) Typology of University Students' Career Decision and Aanalysis of Related Personal and Cognitive Variables, Doctoral dissertation. KonKul University, Seoul. 

  15. Y. S. Kang & S. K. Hwang. (2013). Correlations of Self-esteem, Major satisfaction and Career motivation in College Nursing Students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 14(7), 3301-3309. DOI : 10.5762/KAIS.2013.14.7.3301 

  16. M. R. Lee & M. J. Kim. (2018). The Influences of College Adaptation, Satisfaction of Major and Clinical Practice on Vocational Identity in Nursing Students. journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 19(6), 197-208. DOI : 10.5762/KAIS.2018.19.6.197 

  17. S. O. Shin. (2017). Relation among Clinical Learning Environment, Clinical Practice Course Satisfaction and Major Satisfaction in Nursing Students. Journal of Convergence for Information Technology, 7(6), 19-24. DOI : 10.5762/KAIS.2018.19.6.197 

  18. M. J. Chae & H. J. Jung. (2016). Mediating Effect of Satisfaction with Clinical Practice on the Relation between Satisfaction with Major and Career Preparation Behavior of Nursing Students. The Korean journal of health service management, 10(3), 213-222. DOI : 10.12811/kshsm.2016.10.3.213 

  19. H. W. Ayres. (2005). Factors related to motivation to learn and motivation to transfer learning in a nursing population. Doctoral dissertation. North Carolina State University, USA. 

  20. S. Y. Park & Y. R. Kweon. (2012). The effect of using standardized patients in psychiatric nursing practical training for nursing college students. The Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(1), 79-88. 

  21. Korean Accreditation Board of Nursing Education. (2017). Core basic nursing skill items. http://www.kabone.or.kr/ 

  22. M. S. Yoo & I. Y. Yoo. (2001). The effectiveness of Standardized Patient Managed Instruction for a Fundamentals of Nursing Course. Journal of nursing query, 10(1), 89-109. 

  23. E. H. Chang & S. H. Park. (2017). Effects of Self-evaluation using Smartphone Recording on Nursing Students' Competency in Nursing Skills, Satisfaction, and Learning Motivations: Focusing on Foley Catheterization. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 24(2), 118-127. DOI : 10.7739/jkafn.2017.24.2.118 

  24. K. H. Kim & H. S. Ha. (2000). A Study of Department Satisfaction Factors of Undergraduate Students. Korea Journal of Counseling, 1(1), 7-20. 

  25. D. J. Kim & J. S. Lee. (2014). Influence of Ego-Resilience and Self-Efficacy on Satisfaction in major of Nursing Student. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 20(2), 244-254. DOI : 10.5977/jkasne.2014.20.2.244 

  26. M. R. Jung & E. Jeong. (2018). Effects of E-book-based Flipped Learning Education on Critical Thinking Disposition, Academic Self-Efficacy, and Major Satisfaction of Nursing Students. The Korea Contents Society), 18(2), 490-501. DOI : 10.5392/JKCA.2018.18.02.490 

  27. S. H. Kim, J. Y. Choi & Y. R. Kweon. (2017). Effects of the Introductory Clinical Nursing Practicum on the Perception of the Importance of Nursing Skills, Confidence in Nursing Skill Performance, Self-efficacy in Learning, and Transfer Intension of Nursing Students. Nursing & Health Issues, 22(1), 40-48. 

  28. I. S. Park & E. K. Shin. (2017). The influence of career identity on their stress coping style and career attitude maturity of nursing students. Health Service Management Review, 10(4), 41-53. DOI : 10.18014/hsmr.2016.10.4.41 

  29. S. M. Ahn & K. H. Kim. (2018). The Influence of Career Decision-making Self-efficacy, Problem Solving Ability and Job-seeking Stress on Nursing Students' Career Maturity. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 19(1), 555-565. DOI : 10.5762/KAIS.2018.19.1.555 

  30. R. W. Ma & E. J. Lee. (2017). Factors Affecting Academic Self-Efficacy in Nursing Students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 7(10), 521-531. DOI : 10.14257/ajmahs.2017.10.90 

  31. Y. S. Kim, E. J. Jo, E. J. Choi & J. W. Han. (2018). Effect of Reeducation of Core Fundamental Nursing Skills on Self-Directed Learning Ability, Self-Efficacy and Self-Confidence of Senior Nursing Students. Journal of Wholistic Nursing Science, 11(-), 50-58. 

  32. H. Y. Jung & S. Kang. (2018). The Influence of Recognition of Importance and Self-Directed Learning Ability on Confidence in Performance of Basic Nursing Skills among Nursing Students, Journal of digital convergence, 16(6), 241-250. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.6.241 

  33. G. H. Park & S. H. Choi. (2016). Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, Skill Competency, and Satisfaction of Intravenous Infusion. The Journal of Korean academic society of nursing education, 22(1), 63-71. DOI : 10.5977/jkasne.2016.22.1.63 

  34. S. Y. Yun & S. H. Choi. (2016). Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, and Skill Competency of Intramuscular Injection. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(5), 412-420. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.5.412 

  35. E. H. Chang & S. H. Park. (2017). Effects of Self-evaluation using Smartphone Recording on Nursing Students' Competency in Nursing Skills, Satisfaction, and Learning Motivations: Focusing on Foley Catheterization. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 24(2), 118-127. DOI : 10.7739/jkafn.2017.24.2.118 

  36. K. M. Lim, H. Y. Kim & G. J. Park. (2017). The Influence of Nurse Image and Major Satisfaction on Nursing Professionalism of Male nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(10), 423-431. DOI : 10.5762/KAIS.2017.18.10.423 

  37. J. H. Yoo & H. J. Choi. (2019). A Study on the Relationship between Professional Self-concept, Interpersonal Relationship, Coping, Clinical Practice Satisfaction of Nursing College Students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 20(3), 553-561. DOI : 10.5762/KAIS.2019.20.3.553 

  38. H. S. Yu. (2015). Relationship among Stress of Clinical Practice, Practice Satisfaction and Clinical Competence in Nursing Students. Journal of the Korean Data Analysis Society, 17(2), 1129-1144. 

  39. M. R. Lee & H. S. Jeon. (2019). Influencing Factors of Satisfaction of Clinical Practice in Nursing Students in the Convergence Era. Journal of Convergence for Information Technology, 9(5), 55-64. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.5.055 

  40. A. K. Kim & R. W. Kim. (2018). Effects of Self Reflective Practice using Cellular Phone Video Recordings on Self-Confidence in Performance, Practice Satisfaction, Learning Self-efficacy and Core Basic Nursing Skills Achievement among Nursing Students. The Journal of the Korea Contents Association, 18(11), 665-678. DOI : 10.5392/JKCA.2018.18.11.665 

  41. M. G. Kim & H. S. Lee. (2017). Effects of Core Basic Nursing Education using Cellular Phone Video Recordings on Self-confidence in Performance, Achievement, and Practice Satisfaction. The Korean journal of fundamentals of nursing, 24(2), 128-137. DOI : 10.7739/jkafn.2017.24.2.128 

  42. Y. M. Cho & J. K. Kim. (2019). The Influence of Sense of Humor by Instructors and Learning Motivation upon Major Satisfaction Among Nursing students. The Korea Contents Society, 19(1), 350-358. DOI : 10.5392/JKCA.2019.19.01.350 

  43. S. J. Han. (2013). The Influence of Academic Self-efficacy and Major Satisfaction on Career Attitude Maturity in Nursing Students. The Journal of Korean Academic Society of Adult Nursing, 25(5), 559-566. DOI : 10.7475/kjan.2013.25.5.559 

  44. K. M. Yang. (2017). The Relationship among Professional Self-concept, Academic Self-efficacy and Major Satisfaction in Nursing Students. Journal of digital convergence, 15(12), 445-453. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.12.445 

  45. Y. H. Kim. (2016). Influence of Academic Self-Efficacy and Department Satisfaction on College Life Adaptation of Nursing Freshman. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(11), 104-113. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.11.104 

  46. J. H. Park, H. J. Song & B. Y. Lee. (2018). The Influences of Ethical propensity, Self-esteem and Clinical satisfaction on Major satisfaction in Dental hygiene students. Journal of the Korea Convergence Society, 9(6), 261-269. DOI : 10.15207/JKCS.2018.9.6.261 

  47. K. A. Shin, H. S. Kim & S. K. Lee. (2019). Effects of Clinical Practice Satisfaction on Major Satisfaction Based on the Survey of Satisfaction of Clinical Laboratory Science Students on Clinical Practice. Korean Journal of Clinical Laboratory Science, 51(2), 252-259. DOI : 10.15324/kjcls.2019 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로