$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

조리·외식 전공자의 일반적 특성에 따른 학교지원, 진로결정 자기효능감, 학교만족 및 학습지속의향 차이 분석
Analysis of Differences in School Support, Career Decision-Making Self-Efficacy, School Satisfaction and Learning Persistence Perceived by University Students - Targeting Students Majoring in Culinary Art and Food Service - 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.35 no.2, 2020년, pp.173 - 180  

주인숙 (상명대학교 대학원 외식영양학과) ,  손춘영 (동남보건대학교 식품영양학과) ,  홍완수 (상명대학교 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study evaluated methods of improving sustained learning participation by examining the structural relationship of school support consisting of professor support, friend-senior support and educational environment support, career decisionmaking self-efficacy, school satisfaction, and learning per...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이에 본 연구에서는 조리·외식계열 전공 대학생들의 특성에 초점을 두고 지속적인 학습참여를 높이기 위해 대학생 들의 일반적 특성에 따른 학교지원, 진로결정 자기효능감, 학교만족 및 학습지속의향의 차이를 분석하고 이를 통해 체계 적인 교육시스템을 마련하고 학생들의 학습지속의향을 고취 시키고 학업을 지속함으로써 조리, 외식계열의 전공 특성을 살려 전문적인 사회인으로 성장할 수 있도록 하는데 도움이 되고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
2019년 4월 대졸 이상 실업자 수가 사상 최고치는 언제 이후로 가장 높은 수치인가? 2019년 4월 대졸 이상 실업자 수가 사상 최고치를 보였으며 통계청의 경제활동인구조사 결과에 따르면 전문대를 포함한 대졸 이상 실업자 수가 60만 3000명으로 집계되었다. 이는 관련 통계를 작성한 1999년 이후 가장 높은 수치이며, 특히 15~29세 청년층이 30만 9000명으로 차지하는 비중이 높다(KOSIS 2019). 청년실업의 증가는 개인, 사회적 손실일뿐 아니라 국가경쟁력 저하 등의 국가적 손실을 유발하기 때문에 사회 각층에서 청년실업율 감소를 위해 많은 노력을 기울이고 있음에도 불구하고 심각한 문제가 되고 있다(Park 2018).
청년실업율의 상승요인은? 청년실업의 증가는 개인, 사회적 손실일뿐 아니라 국가경쟁력 저하 등의 국가적 손실을 유발하기 때문에 사회 각층에서 청년실업율 감소를 위해 많은 노력을 기울이고 있음에도 불구하고 심각한 문제가 되고 있다(Park 2018). 청년실업율의 계속되는 상승요인은 양질의 일자리 감소와 고학력을 취득한 반면 숙련도의 불일치, 진로지도 미흡 등의 제도적 문제가 주된 원인이라 할 수 있으며(Kim & Lee 2011), 최근 고용시장의 불안과 청년실업율의 증가가 대학생들의 진로선택과 관련된 문제를 더욱 어렵게 하고 있다 (Choi & Jeong 2018). 이러한 문제해결을 위해 대학은 정부 에서 지원하는 산업연계 교육 활성화와 선도대학 사업 등을 통한 사회에서 요구되는 인력 양성의 중요성이 강조되고 있다.
청년실업의 증가는 어떤 문제를 일으키는가?  이는 관련 통계를 작성한 1999년 이후 가장 높은 수치이며, 특히 15~29세 청년층이 30만 9000명으로 차지하는 비중이 높다(KOSIS 2019). 청년실업의 증가는 개인, 사회적 손실일뿐 아니라 국가경쟁력 저하 등의 국가적 손실을 유발하기 때문에 사회 각층에서 청년실업율 감소를 위해 많은 노력을 기울이고 있음에도 불구하고 심각한 문제가 되고 있다(Park 2018). 청년실업율의 계속되는 상승요인은 양질의 일자리 감소와 고학력을 취득한 반면 숙련도의 불일치, 진로지도 미흡 등의 제도적 문제가 주된 원인이라 할 수 있으며(Kim & Lee 2011), 최근 고용시장의 불안과 청년실업율의 증가가 대학생들의 진로선택과 관련된 문제를 더욱 어렵게 하고 있다 (Choi & Jeong 2018).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Betz NE, Klein KL, Taylor KM. 1996. Evaluantion of the short form of the career decision-making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment 4(1): 47-57. 

  2. Cha SM. 2017. The relationship among social support, career decision-making self-efficacy and career exploration behavior of college students majoring in foodservice and culinary. Journal of Tourism and Leisure Research., 29(2):489-510 

  3. Chen EY, Lee KY. 2015. The effect of dance learning experience on communication in friendship on shyness and social behaviors of girl's students. Official Journal of the Korean society of dance science., 32(1):165-180 

  4. Choi KW, Jeong HK. 2018. An extraction of negative factors and the mediating role of self-efficacy in the career decision model: Focusing on the university students majoring tourism. Journal of Tourism Management Research, 22(5):1-22 

  5. Han HR, Lee JM. 2016. Mediating effects of self-efficacy and career maturity on the relationship of parental attachment and job seeking stress of college students: Focus on multi group analysis between university and junior college. Family and Environment Research., 54(2):197-206 

  6. Jo MS, Choi KS. 2007. A model testing on ego-identity, social support, career decision-making self efficacy, career maturity, and career preparation behavior in late adolescence. The Korea Journal of counseling., 8(3):1085-1099 

  7. Ju YG, Hong YN, Lee SY. 2011. The structural relationship among self-regulated learning, perceived usefulness of learning, perceived ease of use, satisfaction, academic achievement, and persistence in cyber university. The Journal of Korean Education., 38(2):55-79 

  8. Kim HJ, Yoon HH. 2016. The influence of career barriers on college students majoring in culinary arts on career preparation behavior -The moderating effect of self-efficacy-. Culinary Science & hospitality Research., 22(4):65-80 

  9. Kim HK, Lee JJ. 2011. A study on decision-making for their job and career preparation behaviors of the students hotel foodservice industry or cooking. Journal of Tourism and Leisure Research., 23(6):233-251 

  10. Kim JH. 2016. A study on the factors affecting the career decision of university students: Focusing on difference by grades. The Journal of Career Education Research., 29(1):123-139 

  11. Kim JH, Gu BG, Oh WK. 2013. The Importance Performance Analysis(IPA) on the university services of students who majored in catering cooling in seoul and gyeonggi provinces. Kor J. Food & Nutr., 26(4):967-974 

  12. Kim NG, Kim JH. 2016. Effects of culinary and foodservice major selection motive and work value on the major satisfaction, career search efficacy and career exploration behavior. Korean J food Cook Sci., 32(6):754-761 

  13. Kim YG, Chun HJ. 2012. The impact of academic burn out and environmental characteristics of department on academic satisfaction and learning persistence among hospitality and tourism management students in cyber university. Journal of Foodservice Management Society of Korea., 15(2):77-95 

  14. Lee HR, Park SG. 2010. The mediating effect of major satisfaction on the relationship between career barrier and career decision level among college students. Journal of Foodservice Management Society of Korea., 13(1):79-105 

  15. Lee SG, Sohn KO, Kwon JK. 2013. Determinants of career decision and employment retention for junior college graduates. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development., 45(1):25-49 

  16. Lee YS, Lee KH. 2018. Effects of online self-directed learning lecture on improvement of self-directed learning ability of university students. Global Creative Leader: Education & Learning (GCL)., 8(3):51-70 

  17. Moon SJ, Yun KS, Shim HK, Hwang HS, Lee HJ, Hong WS. 2018. The structural relationship among social support from professors, career decision making self-efficacy, student satisfaction and persistent learning of vocational college students. Foodservice Industry Journal., 14(2):21-41 

  18. Na TK. 2012. Discriminant analysis of career decision level using the perceived career barriers of foodservice and culinary arts majors -Focus on two-year colleges in chung cheong province-. Journal of Foodservice Management Society of Korea., 15(2):299-320 

  19. Park HJ, Choi MS. 2008. Relationships between e-learning effectiveness arts its related factors in higher education. Journal of Educational Technology., 24(1):27-53 

  20. Park SA. 2018. Influence of university educational environment on career decision through career maturity: Focused on culinary major students. Journal of Tourism Management Research., 22(7):523-540 

  21. Park YJ, Shim EK. 2016. the mediation effect of self-efficacy, time management and career preparation behavior for college students. Journal of Social Science., 42(2):213-230 

  22. Samdal O, Wold B, Bronis M. 1999. Relationship between students' perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School Effectiveness and School Improvement., 10(3): 296-320 

  23. Seo KH. 2016. The effects of career decision-making selfefficacy and career maturity on career preparation behavior of culinary and foodservice management majors students. Culinary Science & Hospitality Research., 22(3):121-138 

  24. Seo KH, Choi WS, Lee SB. 2016. A study on differences among self-leadership, career decision-making selfefficacy and career maturity according to general characteristics of students majoring in cooking and foodservice. Journal of Tourism and Leisure Research., 28(5):367-391 

  25. Korean Statistical Information Service. Economic activity census 2019. Available from:http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId101&tblIdDT_1DA7086S&conn_pathI3[accessed 2019.10.12.] 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로