$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 5-6학년군 수학 교과서에 제시된 교과 역량 분석
An analysis of mathematics competencies in elementary mathematics textbooks for fifth and sixth grade 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.59 no.2, 2020년, pp.147 - 166  

김정원 (신탄진초등학교) ,  방정숙 (한국교원대학교) ,  황지남 (한국교원대학교 대학원)

초록

2015 개정 수학과 교육과정에서 강조하는 역량이 제대로 구현되기 위해서는 교과서의 역할이 매우 중요하다. 본 연구에서는 초등학교 5-6학년 수학 교과서에 수학 교과 역량이 어떻게 반영되어 있는지 분석하였다. 연구 결과, 교과서에는 의사소통을 강조하는 활동 및 문항의 비율이 가장 높았고 추론, 문제 해결, 창의·융합, 태도 및 실천, 정보 처리의 순으로 드러났다. 또한 역량별 하위 요소를 분석한 결과 특정 하위 요소가 강조되어 각 역량이 구현되었음을 알 수 있으며, 교과 역량 및 교과 역량의 하위 요소의 구현이 서로 관련되어 이루어진다는 것을 발견할 수 있다. 본 연구를 통하여 교과서를 통하여 교과 역량의 실행에 대한 시사점을 제공할 수 있기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Textbooks are important resources in support of teaching and learning mathematics competencies which are emphasized in the most recently revised mathematics curriculum. This study analyzed how six mathematics competencies and their sub-elements are implemented in the mathematics textbooks for the fi...

주제어

표/그림 (46)

참고문헌 (24)

  1. Care, E., & Griffin, P. (2014). An approach to assessment of collaborate problem solving. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 9(3), 367-388. 

  2. Chang, H. (2016). A longitudinal study on the mathematical contents changed in 2015 national curriculum for elementary school mathematics. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 20(2), 215-238. 

  3. Choi, H. (2019). The Analysis of mathematical tasks for developing the core competencies in high school "Mathematics" textbook. Journal of the Korean School Mathematics Society, 22(2), 95-113. 

  4. Choi, I., & Pang, J. (2018). Research on the instructional strategies to foster problem solving ability as mathematical subject competency in elementary classrooms. Education of Primary School Mathematics, 21(3). 351-374. 

  5. Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Core Standards for Mathematics. Retrieved Dec. 10. 2019. from http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards.pdf. 

  6. Hwang, H. J. (2018). The investigation of the mathematics teaching evaluation standards focused on mathematical competencies. Communications of Mathematical Education, 32(1), 97-111. 

  7. Hwang, H. M. (2013). An analysis and level development of mathematics textbooks use by elementary teachers(Doctoral dissertation). Korea National University of Education. Chung-buk. 

  8. Joo, H. M., Yoon, H. J., Lee, K. U., Han, H. J., & Yoon, J. H. (2015). A study on the textbook authorization system based on the 2015 revised national curriculum. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  9. Kim, D., Park, K., & Park, M. (2015). A survey to investigate teachers' perception of core competencies and affective aspects in mathematics. School Mathematics, 17(1), 99-118. 

  10. Kwon, J. R. (2017). Elementary school teachers' perceptions and demands on the 2015 revised Mathematics curriculum. The Mathematical Education, 56(2), 213-234. 

  11. Ministry of Education (2011). Mathematics curriculum.. Ministry of Education Notice 2011-361 [supplement 8]. 

  12. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum.. Ministry of Education Notice 2015-74 [supplement 8]. 

  13. Ministry of Education (2019a). Korean national elementary mathematics 5-1 teachers' guide. Seoul: Chunjae Education. 

  14. Ministry of Education (2019b). Korean national elementary mathematics 5-2 teachers' guide. Seoul: Chunjae Education. 

  15. Ministry of Education (2019c). Korean national elementary mathematics 6-1 teachers' guide. Seoul: Chunjae Education. 

  16. Ministry of Education (2019d). Korean national elementary mathematics 6-2 teachers' guide. Seoul: Chunjae Education. 

  17. Ministry of Education (2019e). Korean national elementary mathematics 5-1. Seoul: Chunjae Education. 

  18. Ministry of Education (2019f). Korean national elementary mathematics 5-2. Seoul: Chunjae Education. 

  19. Ministry of Education (2019g). Korean national elementary mathematics 6-1. Seoul: Chunjae Education. 

  20. Ministry of Education (2019h). Korean national elementary mathematics 6-2. Seoul: Chunjae Education. 

  21. Park, J. Y., Kwon, Y. R., Kim, J. H., & Lee. D. Y. (2014). A study on development of textbooks according to changes of future social education environment. Korea Educational Development Institute RRT 2014-4. 

  22. Park, K., Lee, H., Park, S., Kang, E., Kim, S., Lim, H., ..., Kang, S. (2015). Study on development of mathematics curriculum according to 2015 revised curriculum II. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity BD15120005. 

  23. Rim, H., Kim, S., & Park, J. (2018). Development of assessment framework and items of NAEA considering the math competencies of the 2015 revised mathematics curriculum. School Mathematics, 20(1), 65-82. 

  24. Yoon, S., Lee, A., & Kwon, O. (2019). Analysis on the relationship between core competencies and mathematical competencies and the tasks for mathematical competencies: A case of high school 'Mathematics' textbooks according to 2015 revised mathematics curriculum. The Mathematical Education, 58(1), 55-77. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로