$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학점은행제 체육학전공 학습자의 사회적지지가 전공만족 및 학습지속의향에 미치는 영향
The Effects of Physical Education Major Learner's Social Support on Major Satisfaction and Learning Persistence in the Academic Credit Bank System 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.37 no.4, 2020년, pp.1008 - 1019  

오경아 (숭실대학교 글로벌미래교육원 체육전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학점은행제 체육학전공 학습자의 사회적지지가 전공만족 및 학습지속의향에 미치는 영향을 규명하여 학점은행제의 체육학 전공자들의 중도탈락을 방지하고 효과적인 운영 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 연구방법은 학점은행제 체육학전공에 학습자를 대상으로 서울의 학점은행제 3곳을 선정하여 총 118부(90.8%)를 유효 표본으로 사용하였다. 조사도구의 타당도와 신뢰도 검증을 위해 확인적 요인분석집중타당도, 판별타당도, 평균분산추출(AVE), 개념신뢰도, Cronbach's α 계수를 검증하였다. 자료처리방법은 IBM SPSS statistics 21과 IBM AMOS 21을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 집중타당도, 판별타당도, Cronbach's α 계수 산출을 통한 신뢰도분석(reliability analysis), 상관관계분석(correlation analysis), 구조방정식모형(SEM) 검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학점은행제 체육학전공 학습자의 교수의 사회적지지와 전공만족 및 학습지속의향의 관계를 분석하기 연구모형의 적합도 검증한 결과 기준을 충족하였다. 둘째, 가설 1의 검증 결과, 학점은행제 체육학전공 학습자의 교수의 사회적지지는 전공만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설 2의 검증 결과, 학점은행제 체육학전공 학습자의 교수의 사회적지지는 학습지속의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설 3의 검증 결과, 전공만족은 학습지속의향에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the effects of social support of students majoring in physical education on their major satisfaction and intention to continue learning, and to prevent dropout of students majoring in physical education in the credit banking system and to find effective ma...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 평생교육원 학점은행제의 급변화하는 사회환경에 사회가 요구하는 교육역량과 경쟁력을 높이기 위해 학점은행제 체육학전공 교수의 사회적지지가 학습자들의 전공만족 및 학습지속 의향에 미치는 영향을 규명하여 학점은행제의 체육학 전공자들의 중도탈락을 방지하고 효과적인 운영 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다.
  • 본 연구의 목적은 학점은행제 체육학전공의 교수의 사회적지지가 학습자들의 전공만족 및 학습 지속의향에 미치는 영향을 규명하여 학점은행제의 체육학 전공자들의 중도탈락을 방지하고 효과 적인 운영 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 도출된 연구결과를 아래와 같이 다각 적으로 논의하고자 한다.
  • 평생교육원 학점은행제는 급변화하는 사회환경에 사회가 요구하는 교육역량과 경쟁력을 높이기 위해 체육전공 학습자의 전공만족을 높이고 학습 지속의향을 상승시킬 수 있는 연구가 필요하다. 이에 본 연구에서는 학점은행제 체육학전공의 교수의 사회적지지가 학습자들의 전공만족 및 학습 지속의향에 미치는 영향을 규명하여 학점은행제의 체육학 전공자들의 중도탈락을 방지하고 효과적인 운영 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학습자의 학습지속에 영향을 미치는 요인은 어떻게 구성되어 있는가? 학습지속의향이란 기관에서 제공하는 학습과정이나 학위프로그램에 등록하여 학습을 계속 참여하는 행동이다[12]. 학습자의 학습지속에 영향을 미치는 요인은 다차원적으로 인지적, 정서적, 환경적 요인 등으로 구성되어 있다[13],[14],[5].
학습지속의향이란 무엇인가? 학습지속의향이란 기관에서 제공하는 학습과정이나 학위프로그램에 등록하여 학습을 계속 참여하는 행동이다[12]. 학습자의 학습지속에 영향을 미치는 요인은 다차원적으로 인지적, 정서적, 환경적 요인 등으로 구성되어 있다[13],[14],[5].
학습자의 학습 참여 결정에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 학습자의 학습 참여 결정은 한가지의 단순한 행동이 아닌, 일련의 여러 가지 반응들이 복합적으로 영향을 미칠 수 있다. Cross[11]은 학습참여를 결정하는 요인은 성인학습자들의 자기평가, 교육에 대한 태도, 생애 전환, 목표의 중요성과 성취 기대, 교육기회와 장애물에 대한 반응들이라고 하였다[5]. 따라서 평생교육원의 학점은행제 운영에 있어 성인학습자의 학습지속의향을 높이는 요인을 연구하는 것은 매우 중요하다[5].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (50)

  1. H. S. Jung, Analysis of Factors Influencing Continuous Participation and Satisfaction of Students in University Based Lifelong Education Center, Unpublished Master's Dissertation, Yonsei University Graduate School of Education, (2019). 

  2. National Institute for Lifelong Education. 2018 White Paper of Lifelong Education [Internet]. Seoul: National Institute for Lifelong Education, c2019[cited 2019 July24], Available From: http://www.nile.or. kr/contents/contents.jsp?bkindreport&bcodeCAHAAAA&bmodeview&idxBCJDFCECECCAB (accessed Aug., 20, 2020) 

  3. National Institute for Lifelong Education. 2017 White Paper of Lifelong Education [Internet]. Seoul: National Institute for Lifelong Education, c2018[cited 2018 April24], Available From: http://www.nile.or.kr /contents/contents.jsp?bkindreport&bcodeCAHAAAA&bmodeview&idxBCJDFCECEBJHE (accessed Aug., 20, 2020) 

  4. U. S. Choi, "An Exploratory Study on Development of University-based Lifelong Educational Model in the Context of Korean Society", Journal of Lifelong Education, Vol.10, No.4 pp. 47-86, (2004). 

  5. J. H. Nam, Effect of Academy Credit Bank System Learner's Social Support on Learning Persistence and Meditating Effect of Situational Interest, Unpublished Master's Dissertation, Graduate School of Chung-Ang University Department of Education, (2019). 

  6. S. Y. Cho, M. R. Moon, "The Study of Adult Learners Academic Achievement Related Variables", Korean Journal of Educational Research, Vol.45, No.2 pp. 121-149, (2007). 

  7. K. H. Song, J. Y. Jung, Y. S. Ahn, "Relation Research on Participation Valence and Learning Flow of Adult Learner in the Credit Bank System", Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, Vol.28, No.5 pp. 1209-1219, (2016). 

  8. Korean Educational Development Institute. 2017 Korean Adult Lifelong Learning Survey [Internet]. Sejong: Korean Educational Development Institute, c2017[cited 2017 Dec], Available From: https://www.kedi.re.kr/khome/main/research/selectPubForm.do?plNum011646 (accessed Aug., 22, 2020). 

  9. S. W. Lee, "Comparing Learners' with Institutions' Factors that Influence on Persistence in University Lifelong Education", Journal of Lifelong Education, Vol.9, No.1 pp. 117-147, (2003). 

  10. Ministry of Education. 2018 Roundtable Committee of Low Birth Rate and Aging Population [Internet]. Seoul: Ministry of Education, c2017[cited 2017 Dec27], Available From: https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&lev0&statusYNC&smoe&m0204&opTypeN&boardSeq72950 (accessed Aug., 21, 2020) 

  11. Cross, K. P.(1981). Adults as learners. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 

  12. Kember D, Open Learning courses for adults: A model of student progress. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications, (1995). 

  13. Y. J. Park, B. C. Kim, "A Qualitative Case Study on The Participatory Process of Academic Credit Bank System", Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education, Vol.19, No.3 pp. 179-206, (2016). 

  14. M. H. Kang, S. H. Yoon, D. H. Kim, D. H. Ryoo, "Structural Relationships among Social Support, Career Motivation, Academic Persistence and Career Preparation Behavior of Natural Science College Students", The Korean Society for the Study of Career Education, Vol.29, No.2 pp. 27-48, (2016). 

  15. J. W. Park, A Study to Development a Scale of Social Support, Doctoral Dissertation, Graduate School of Yonsei University, (1985). 

  16. J. S. Lyu, The Structural Relationships Among Social Support, Family Resilience, Self-determination, Commitment to Career Choice and Career Preparation Behavior of Undergraduate Students, Unpublished Doctoral Dissertation, Graduate School of Chungbuk National University, (2012). 

  17. S. T. Moon, M. H. Bak, "Exploring the Structural Modeling among University Student's Social Supports, Career Decision Self-efficacy, and Self-perceived Employability", Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, Vol.45, No.4 pp. 79-104, (2013). 

  18. T. Muller, "Persistence of women in online degree completion programs", International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol.9, No.2 pp. 1-18, (2008). 

  19. S. J. Moon, K. S. Yun, H. K. Shim, H. S. Hwang, H. J. Lee, W. S. Hong, "The Structural Relationship among Social Support from Professors, Career Decisionmaking Self-efficacy, Student Satisfaction and Persistent Learning of Vocational College Students", Food Service Industry Journal, Vol.14, No.2 pp. 21-41, (2018). 

  20. W. Park, Effects of Social Support on Major Satisfactions and Career Decision Levels of Major in Physical Education, Unpublished Master's Dissertation, Dankook University Graduate School of Education, (2013). 

  21. S. J. Moon, The Structural Relationship among Social Support, Career Decision- Making Self-Efficacy, Satisfaction and Persistence of Vocational College Students, Unpublished Doctoral Dissertation, Graduate School of Sangmyung University, (2015). 

  22. S. Kozan, A. D. Fabio, D. L. Blustein, M. E. Kenny, "The role of social support and work-related Factors on the school engagement of italian high school students", Journal of Career Assessment, Vol.22, No.2 pp. 345-354, (2014). 

  23. H. H. Lee, Study on the motivation of life long education program partcipants and their sense of community, Unpublished Master's Dissertation, Yonsei University Graduate School of Education, (2018). 

  24. J. S. Lee, A study on the relationship between Satisfaction of the Curriculum and confidence in career, career preparation behavior of female university students in physical education, Unpublished Master's Dissertation, Ewha Womans University Graduate School of Education, (2019). 

  25. S. U. Park, S. Chung, "A impact of social support on career awareness and intention to pursuit major related career of sport related majoring students", Korean Journal of Sports Science, Vol.26, No.4 pp. 207-215, (2017). 

  26. O. J. Kim, C. H. Song, "An Analysis of Relationship Among the Employment Stress, Anger Expression and Social Support of the University Student in Major of Physical Education", The Korean Journal of Growth and Development, Vol.25, No.1 pp. 59-70, (2017). 

  27. M. J. Jin, The Effect of Professor's Support on both Student's Self-Efficacy and Job Expectation focusing on College Students at Airline Service Department, Unpublished Master's Dissertation, Korea Aerospace University Graduate School Department of Business Administration, (2018). 

  28. Y. K. Kim, Relationship between professor support of dance major students and self leadership, career development ability, and employment capability, Doctoral Dissertation, Graduate School of Sejong University, (2017). 

  29. M. J. Kim, The Relationship between Family Support, Professor Support, and Career Decision Making of University Students : The Mediating Effects of Selfdetermining Motivation and Self-regulated Learning ability, Doctoral Dissertation, Graduate School of Mokpo National University, (2019). 

  30. M. R. Kim, Effects of the music activity as lifelong education on: Focusing on the male elderly participants of the saxophone group community in seoul, Doctoral Dissertation, Graduate School of Sangmyung University, (2017). 

  31. K. T. Lee, The Relationship among Learning motivation, Learning flow and Learning satisfaction of Physical education student, Unpublished Master's Dissertation, Gachon University Graduate School of Sports Culture, (2016). 

  32. M. S. Kim, The effect of educational satisfaction of students using academic credit bank system in physical education, Unpublished Master's Dissertation, Myongji University Graduate School of Education, (2009). 

  33. E, S, Kang, Y. J. Mun, S. E. Hur, "Sports-related Majors'Motivations in the Academic Credit Center System and Their Study Attitudes", Korean Journal of Sports Science, Vol.28, No.2 pp. 213-223, (2019). 

  34. M. S. Kim, S. Y. Lee, "The effects of Academic Credit Bank System Physical Education Major Students sports participation Level on Sense of Community and Learning persistence", Korean Journal of Sports Science, Vol.25, No.4 pp. 371-381, (2016). 

  35. J. H. Kim, Study on Participation Motives and Satisfaction Level of Participants of Sports Programs in University-Run Life Education Center, Unpublished Master's Dissertation, Korea University Graduate School of Education, (2007). 

  36. P. S. Chae, The Research on Learner's Satisfaction for Academic Credit Bank System in a University-affiliated Organization, Unpublished Master's Dissertation, Daegu University Graduate School of Industry and Public Administration, (2013). 

  37. I. S. Choi, Influence of college life adjustment on career preparation behavior : focusing on mediating effects of selfleadership and social support, Unpublished Doctoral Dissertation, Graduate School of Hoseo University, (2016). 

  38. H. S. Ha, A Study of Department Satisfaction and School Satisfaction of Undergraduate Students, Unpublished Master's Dissertation, Graduate School of Seoul National University, (1999). 

  39. Y. I. Kim, The relationship among major satisfaction, academic burnout and calling, Unpublished Master's Dissertation, Sogang University Graduate School of Education, (2018). 

  40. G. S. Kim, New AMOS 7.0. Hannarae Publishing, (2007). 

  41. L. A. Hayduk, Structural equation modeling with lisrel: Essentials and advances. John Hopkins University Press. (1987). 

  42. R. P. Bagozzi, U. M. Dholakia, "Intentional social action in virtual communities", Journal of Interactive Marketing, Vol.16, No.2 pp. 2-21, (2002). 

  43. J. C. Anderson, D. W. Gerbing, "Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach", Psychological Bulletin, Vol.103, No.3 pp. 411-423, (1988). 

  44. C. Fornell, D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1 pp. 39-50, (1981). 

  45. G. N. Challagalla, T. A. Shervani, "Dimensions and Types of Supervisory Control: Effects on Salesperson Performance and Satisfaction", Journal of Marketing, Vol.60, No.1 pp. 89-105, (1996). 

  46. W. W. Chin, "Issues and opinion on structural equation modeling", MIS Quarterly, Vol.22, No.1 pp. 7-16, (1998). 

  47. D. W. Law, V. H. Patil, "An exploratory study of the effects of exhaustion and social support on business students' persistence", Academy of Educational Leadership Journal, Vol.19, No.3 pp.187-193, (2015). 

  48. Y. J. Joo, N. Y. Kim, G. Y. Kim, "The Structural Relationship among Self-Efficacy, Internal Locus of Control, School Support, Learning Flow, Satisfaction and Learning Persistence in Cyber Education", Journal of Educational Technology, Vol.26, No.1 pp25-55, (2012). 

  49. X. Chen, S. K. Cho, "Structural Relationships of Taekwondo Major Undergraduates' Major Satisfaction, Learning Persistence, Career Goal Orientation, and Employment Preparation Capability", Taekwondo Journal of Kukkiwon, Vol.8, No.4 pp , (2017) 

  50. Y. J. Joo, D. S. Kim, "The Structural Relationship among Economic Stress, School Belonging, Career Decision-Making Self-Efficacy, Career Maturity, and School Satisfaction in Specialized Vocational High Schools", Journal of educational studies, Vol.45, No.1 pp. 73-95. (2014). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로