최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.9, 2020년, pp.443 - 450
홍세화 (한일장신대학교 간호학과) , 김지수 (한일장신대학교 간호학과) , 주도빈 (한일장신대학교 간호학과)
This study examined the relationship of resilience, academic stress and academic achievement of nursing students. Data were collected through self reported structured questionnaire in 197 nursing students from September 26 to October 12, 2019. Data were analyzed using SPSS/WIN 23.0. As a result this...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학생들이 스트레스를 가장 많이 받는 연령대인 이유는? | 대학생은 청소년기에서 성인기로 가는 과도기이며, 사회인이 되기 전 준비단계로 급격한 사회 환경의 변화를 견뎌야 하는 집단이다. 대학생활에의 적응, 미래에 대한 불안감, 직업선택, 진로 및 취업준비 등으로 인해 스트레스를 가장 많이 받는 연령대에 속해 있으며[1,2], 통계청의 조사결과에서도 대학생이 포함되어 있는 20대의 스트레스 정도가 30대에 이어 두 번째로 높은 것으로 나타났다[3]. | |
간호대학생들의 스트레스 요인은? | 간호대학생은 일반학과 대학생보다 스트레스 수준이 높은 것으로 보고되고 있는데[4], 간호대학생을 대상으로 한 스트레스 관련 선행연구들은 가장 높은 스트레스 요인으로 학업문제, 학업부담감을 제시하였다[5,6]. 그 이유로 입학 초기부터 평소에 잘 사용하지 않는 의학용어와 함께 과중한 분량의 전공과목 이론수업, 뿐만 아니라 교내에서 실시되는 핵심기본간호술기의 습득, 병원과 지역사회 기관 등의 낯설고 다양한 외부환경에서의 실습 및 실습 중 발생하는 과제물에 대한 부담감, 간호사 국가 시험을 준비해야 하고 합격해야 한다는 심리적 압박감이 거론된다[7,8]. |
D. Sarokhani, A. Delpisheh, Y. Veisani, M. T. Sarokhani, R. E. Manesh & K. Sayehmiri. (2013). Prevalence of depression among university students: A systematic review and meta-analysis study. Depression Research and Treatment, 2013, 1-7. DOI : 10.1155/2013/373857
Statistics Korea. (2017). National health and nutrition examination survey. Daejeon: Statistics Korea. http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_pi/8/6/2/index.board?bmoderead&aSeq351216
H. S. Hong & H. Y. Kim. (2016). Effect of academic stress, clinical practice stress, resilience on nursing student's adjustment to college life. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 6(2), 221-234. DOI : 10.35873/ajmahs.2016.6.2.024
S. K. Choi. (2019). Relationship between life stress and quality of life of a nursing students. Journal of Digital Contents Society, 20(4), 807-815. DOI : 10.9728/dcs.2019.20.4.807
J. W. Lee & Y. S. Eo. (2013). Effect of clinical stress and stress coping on college adjustment in nursing students. The Korean Journal of Health Service Management, 7(2), 125-134. DOI : 10.12811/kshsm.2013.7.2.125
Y. J. Son, Y. A. Song & E. Y. Choi. (2010). The relationship between stress and depression in nursing college students. Korean Journal of Stress Research, 18(4), 345-351.
J. I. Lee & J. H. Kim. (2012). A study on the relationship between college students' essential skills and academic achievement. The Journal of Vocational Education Research, 31(2), 227-246.
S. Y. Tak, Y. S. Park & U. C. Kim. (2005). A case study through counseling for adolescents under probation. The Journal of Child Education, 14(1), 69-81.
S. Y. Yun & S. H. Min. (2014). Influence of ego-resilience and spiritual well-being on college adjustment in major of nursing student. Journal of Digital Convergence, 12(12), 395-403. DOI : 10.14400/JDC.2014.12.12.395
A. Rudman & J. P. Gustavsson. (2012). Burnout during nursing education predicts lower occupational preparedness and future clinical performance: A longitudinal study. International Journal of Nursing Studies, 49(8), 988-1001. DOI : 10.1016/j.ijnurstu.2012.03.010
L. V. Polk. (1997). Toward a middle-range theory of resilience. Advances in Nursing Science, 19(3), 1-13. DOI : 10.1097/00012272-199703000-00002
J. H. Kim. (2011). Resilience. Seoul : Wisdomhouse.
B. M. Gillespie, W. Chaboyer, M. Wallis & P. Grimbeek. (2007). Resilience in the operating room: Developing and testing of a resilience model. Journal of advanced nursing, 59(4), 427-438. DOI : 10.1111/j.1365-2648.2007.04340.x
E. H. Jo. (2019). Mediating effects of the relationship of perceived stress and anxiety with resilience in nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(10), 677-688. DOI : 10.35873/ajmahs.2019.9.10.058
M. H. Oh & S. M. Cheon. (1994). Analysis of academic stressors and symptoms of juveniles and effects of meditation training on academic stress reduction. Journal of Human Understanding and Counseling, 15, 63-96.
Y. G. Lee. (2014). The difference between undergraduates' academic stress on dysfunctional attitudes and academic emotions. Unpublished Master's thesis. Sookmyung Women's University, Seoul.
A. P. Rovai, M. J. Wighting, J. D. Baker & L. D. Grooms. (2009). Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. The Internet and Higher Education, 12(1), 7-13. DOI : 10.1016/j.iheduc.2008.10.002
E. K. Kim, J. Y. Yu & J. L. Lee. (2019). The effect of clinical practice transitional shock and resilience on academic burnout of nursing students. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(20), 319-336. DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.20.319
W. G. Choi. (2016). The effect of parental attitudes on academic achievements of adolescents: The mediating effect of basic psychological needs and resilience. Unpublished Master's thesis. Yonsei University, Seoul.
B. J. Kim. (2020). A study of the effects of Keller's ARCS Motivational Model on learning motivation and academic achievement in business major English class. Journal of Digital Convergence, 18(2), 213-221. DOI : 10.14400/JDC.2020.18.2.213
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.