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정량적 위험성평가 프로그램(Hy-KoRAM)을 이용한 제조식 수소충전소 피해범위 및 영향 분석
Analysis of Damage Range and Impact of On-Site Hydrogen Fueling Station Using Quantitative Risk Assessment Program (Hy-KoRAM) 원문보기

한국수소 및 신에너지학회 논문집 = Transactions of the Korean Hydrogen and New Energy Society, v.31 no.5, 2020년, pp.459 - 466  

김혜림 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ,  강승규 (한국가스안전공사 가스안전연구원)

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As the hydrogen industry grows, expansion of infrastructure for hydrogen supply is required, but the safety of hydrogen facilities is concerned due to the recent accidents at the Gangneung hydrogen tank and the Norwegian hydrogen fueling station. In this study, the damage range and impact analysis o...

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문제 정의

  • 하지만 수소충전 차량의 수요가 점점 증가함에 따라 수소 공급 요구량이 증대되면서 여러 지역에서 제조식 수소충전소 설치사업을 확대 실시하고 있다. 따라서 본 연구를 통해 제조식 수소충전소에 대한 피해 범위 및 영향을 분석하여 안전성을 제고하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
제조식 수소충전소는 어떤 방식을 이용하는가? 수소충전소는 수소의 공급 방식에 따라 저장식과제조식으로 나누어진다. 제조식 수소충전소는 수소의 원료가 되는 가스를 개질기와 같은 추출장치로 수소를 직접 생산하여 수소차에 공급하는 방식으로서 충전소 건설비용이 높아 국내에서는 주로 저장식 수소충전소 방식을 이용하고 있다. 하지만 수소충전 차량의 수요가 점점 증가함에 따라 수소 공급 요구량이 증대되면서 여러 지역에서 제조식 수소충전소 설치사업을 확대 실시하고 있다.
Hy-KoRAM은 무엇인가? 본 연구는 제조식 수소충전시스템의 피해범위와 영향을 분석하기 위하여 정량적 위험성평가 프로그램인 Hy-KoRAM을 활용하였다. Hy-KoRAM은 가스누출에 따른 피해 범위 예측 및 사고 빈도를 고려하는 프로그램으로서 department of energy (DOE)에서 개발한 HyRAM1,2)에 정성적·정량적 모듈을 보완하여 만든 위험성평가 프로그램이다. 현재, 국내에서는 Phast/Safeti, EFFECTS/RISKCURVES 등 주로 석유화학플랜트의 위험성을 평가하는 해외 범용 프로그램을 사용하고 있다.
수소에너지 인프라 확충에 관한 국내 동향 및 목표는 어떠한가? 수소에너지는 차세대 청정연료로서 수송·발전·건물·산업 등의 원료로 활용되고 있으며, 관련 인프라 확충과 기술개발로 인해 급격한 성장세를 보이고 있다. 특히, 1998년 국가 G7 사업 및 차세대 자동차 개발 사업을 기점으로 수소차 개발을 시작하여 교통 인프라 보급이 확대되고 있으며 2040년까지 수소차 290만 대, 수소충전소 1,200개소를 목표로 하고 있다. 이러한 수소차 보급및 시장 활성화를 위해 수소충전소의 확대가 필요하나 이전까지 국내에서는 충전 인프라에 대한 신뢰성 있는 위험성평가 프로그램이 부재하였기 때문에 안전성 확인에 어려움이 있었다.
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참고문헌 (11)

  1. K. M. Groth, E. S. Hecht, and J. T. Reynolds, "Methodology for assessing the safety of hydrogen systems: HyRAM 1.0 technical reference manual", Sandia Report, SAND2015-10216, 2015. 

  2. B. W. Kang and T. H. Lee, "An investigation of hazard distance in a series of hydrogen jet fire with the hyram tools", Trans. Korean Hydrogen New Energy Soc, Vol. 28, No. 2, 2017, pp. 166-173, doi: https://doi.org/10.7316/KHNES.2017.28.2.166. 

  3. S. K. Kang, "A study of jet dispersion and jet-fire characteristics for safety distance of the hydrogen refueling station", Journal of the Korean Institute of Gas, Vol. 23, No. 6, 2019, pp. 74-80, doi: https://doi.org/10.7842/kigas.2019.23.6.74. 

  4. "Review of 70MPa hydrogen station technical standards", KHK, Japan, 2012. 

  5. Kosha Guide P-102-2013, "Technical guide on accident damage prediction techniques", Korea Occupational Safety and Health Agency, 2013. Retrieved from https://www.kosha.or.kr. 

  6. IEC 60079-10-1, "Classification of areas-Explosive gas atmospheres", International Electrotechnical Commission, 2015. Retrieved from https://www.iec.ch. 

  7. KS C IEC 60079-10-1, "Classification of areas-explosive gas atmospheres", Korean Standards Service Network, 2017. 

  8. KGS GC 101, "Classification code for explosive hazardous area on gas facility", Korea Gas Safety Corporation, 2018. Retrieved from https://cyber.kgs.or.kr/codesrc/kgscode_pdf/2018/GC101_180712.pdf. 

  9. SAND2009-0874, "Analyses to support development of risk-informed separation distances for hydrogen codes and standards", 2009. Retrieved from https://energy.sandia.gov/wp-content/uploads/2018/05/SAND2009-0874-Analyses-to-Support-Development-of-Risk-Informed-Separation-Distances-for-Hydrogen-Codes-and-Standards.pdf. 

  10. SAND2012-10150, "Early-stage quantitative risk assessment to support development of codes and standard requirements for indoor fueling of hydrogen vehicles", 2012. 

  11. HID CI5A, "Guidance on ALARP decisions in COMAH, United Kingdom health and safety executive(UK HSE)", 2019. 

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