$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 다문화 자기효능감과 문화적 역량과의 관계
Relationship between the Transcultural Self-efficacy and Cultural Competence of Nursing Students 원문보기

동서간호학연구지 = Journal of East-West nursing research, v.26 no.2, 2020년, pp.157 - 166  

전혜경 (중앙대학교 대학원) ,  고영 (가천대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to identify the relationship between the transcultural self-efficacy (TSE) and cultural competence of nursing students. Methods: This study was a cross-sectional study. A total of 352 nursing students were recruited from two universities in Incheon and Gyeonggi. The...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 자기효능감과 문화적 역량과의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 자기효능감과 문화적 역량과의 관계를 확인하는 것을 목적으로 한다. 구체적 목적은 다음과 같다.
  • 본 연구는 간호대학생의 다문화 자기효능감과 문화적 역량의 관계를 확인하여 간호대학생의 다문화 자기효능감과 문화적 역량 증진을 위한 교육프로그램 개발의 기초자료로 활용하고자 수행하였다. 본 연구에서 간호대학생의 다문화 자기효능감은 중간 점수 이상인 6.
  • 그러므로 예비 간호사의 다문화 자기효능감과 문화적 역량 증진을 위한 다문화 간호교육이 제공되어야 한다. 이에 본 연구에서는 간호대학생의 다문화 대상자에 대한 문화적 역량을 확인하고 다문화 자기효능감과 문화적 역량의 관계를 파악하여, 다문화 대상자의 건강요구를 바르게 이해하고 양질의 간호를 제공할 수 있는 교육프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (21)

  1. Statistics Korea. Population Census [Internet]. Daejeon: Statistics Korea; 2020 [cited 2020 Sep 24] Available from: http://kosis.kr/ 

  2. Moyce SC, Schenker M. Migrant workers and their occupational health and safety. Annual Review of Public Health. 2018;39:351-65. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-040617-013714 

  3. Kim S. The conception and factors that affect the utilization of health care services among foreign migrant workers in Korea. Journal of Multi-cultural Contents Studies. 2015;18:255-97. https://doi.org/10.15400/mccs.2015.04.18.255 

  4. Kim C, Park M, Kim EM. Married immigration women's utilization of health care and needs of health services. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing. 2011;22(3):333-41. 

  5. Seol D, Hong SK, Goh HU, Kim IT. Survey on the health conditions of migrant workers in Korea. Research and Service Report. Seoul: Korea International Foundation for Health and Development. 2005 December. 

  6. Son M, Yi B. A study on cultural competency development of nurses with experience in multicultural nursing. Korean Journal of Culture and Arts Education Studies. 2015;10(3):1-25. 

  7. Chae D, Park Y, Kang K, Lee T. A study on factors affecting cultural competency of general hospital nurses. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2012;18(1):76-86. 

  8. Kim SH. Transcultural self-efficacy and educational needs for cultural competence in nursing of Korean nurses. Journal of Korean Academy of Nursing. 2013;43(1):102-13. https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.1.102 

  9. Jeffreys MR. Teaching cultural competence in nursing and health care. 2nd ed. New York, NY: Springer; 2010. p. 45-94. 

  10. Chae DH. Development of a cultural competence scale for Korean nurses [dissertation]. Seoul: Yonsei University; 2013. p. 1-140. 

  11. Jeffreys MR, Dogan E. Evaluating the influence of cultural competence education on students' transcultural self-efficacy perceptions. Journal of Transcultural Nursing. 2012;23(2):188-97. https://doi.org/10.1177/1043659611423836 

  12. Sarafis PA, Malliarou MM. Cultural self-efficacy of baccalaureate nursing students in a Greek University. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2013;18(6):446-50. 

  13. Bandura A. Self-efficacy: the exercise of control. New York, NY: W. H. Freeman and Company; 1997. p. 79-115. 

  14. Jeffreys MR, Smodlaka I. Exploring the factorial composition of the transcultural self-efficacy tool. International Journal of Nursing Studies. 1998;35(4):217-25. 

  15. Jeffreys MR. Development and psychometric evaluation of the transcultural self-efficacy tool: a synthesis of findings. Journal of Transcultural Nursing. 2000;11(2):127-36. https://doi.org/10.1177/104365960001100207 

  16. Caffrey RA, Neander W, Markle D, Stewart, B. Improving the cultural competence of nursing students: results of integrating cultural content in the curriculum and an international immersion experience. Journal of Nursing Education. 2005;449(5):234-40. 

  17. Yang S. The study on relationship between characteristics of cultural exchanges, self-efficacy, and cultural competency of nursing students. The Journal of The Korea Contents Association. 2014;14(7):334-45. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.07.334 

  18. Choi H, Kim J. Effects of the experiences of multicultural education and multicultural contact on cultural competence among Korean nursing students. Korean Journal of Health Communication. 2019;14(1):17-24. https://doi.org/10.15715/kjhcom.2019.14.1.17 

  19. Peek E, Park C. Effects of a multicultural education program on the cultural competence, empathy and self-efficacy of nursing students. Journal of Korean Academy Nursing. 2013;43(5):690-6. https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.5.690 

  20. Kim K. Effects of multicultural awareness and cultural empathy on cultural competency in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society. 2020;21(8):241-7. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.8.241 

  21. Hwang J. Meta-analysis on the effect of multicultural nursing competency programs. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2020;20(3):431-46. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.3.431 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로