UAM(Urban Air Mobility) systems have evolved in the form of helicopters in the 1960~1970s, tiltrotors in the 1980s, small aircraft transportation systems in the 2000s, and electric-powered Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) in the 2010s; accordingly, the early heliport has evolved to its current ...
UAM(Urban Air Mobility) systems have evolved in the form of helicopters in the 1960~1970s, tiltrotors in the 1980s, small aircraft transportation systems in the 2000s, and electric-powered Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) in the 2010s; accordingly, the early heliport has evolved to its current form of a Vertiport. Vertical Takeoff and Landing Sites, Vertiports, are important factors for the successful introduction of UAM, along with the resolution of air traffic control (ATC), air security, and noise problems. However, there are no domestic or international installation standards and guidelines yet. Therefore, in this study, installation standards were prepared by referring to domestic and international case studies, ICAO standards, and MIT research papers. The study proposes to establish standards for Final Approach and Takeoff Area (FATO) as 1.5D, 1D for Touchdown and Lift-Off Area (TLOF), and 1.5D for Safety Area (SA). It also proposes to add "UAM Vertiport Installation Standards" to the 「Act on the Promotion and Foundation of Drone Utilization, Drone Act」.
UAM(Urban Air Mobility) systems have evolved in the form of helicopters in the 1960~1970s, tiltrotors in the 1980s, small aircraft transportation systems in the 2000s, and electric-powered Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) in the 2010s; accordingly, the early heliport has evolved to its current form of a Vertiport. Vertical Takeoff and Landing Sites, Vertiports, are important factors for the successful introduction of UAM, along with the resolution of air traffic control (ATC), air security, and noise problems. However, there are no domestic or international installation standards and guidelines yet. Therefore, in this study, installation standards were prepared by referring to domestic and international case studies, ICAO standards, and MIT research papers. The study proposes to establish standards for Final Approach and Takeoff Area (FATO) as 1.5D, 1D for Touchdown and Lift-Off Area (TLOF), and 1.5D for Safety Area (SA). It also proposes to add "UAM Vertiport Installation Standards" to the 「Act on the Promotion and Foundation of Drone Utilization, Drone Act」.
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문제 정의
따라서 최근에는 이를 극복하고자 드론과 항공기를 결합하여 배터리와 모터를 추진동력으로 하고, 활주로가 필요 없이 도심 옥상에 수직이착륙이 가능한 현재의 드론택시(Drone taxi or Air taxi) 모델로 개발되고 있다[2], [3]. 따라서 드론 택시는 아직까지 국내법 및 국제법 등 정의된 것은 없지만, 본 연구에서는 광의의 개념인 UAM 용어 대신에 현재 개발되고 있는 협의의 개념인 드론택시 용어를 사용하고자 한다.
그러나 드론택시의 수직이착륙장 운용지침이 확립되기 전까지는 설치 및 운용이 불가능하다. 따라서 본 연구에서는 국내외 헬기장의 설치기준과 최근 FAA 및 유럽 등 선진국의 드론택시 수직이착륙 설치기준을 비교 검토하여 국내에 적합한 드론택시 설치기준을 제시 및 설치기준에 포함하여야 할 사항을 검토․분석함으로써 신속한 설치기준 확보 등 정부와 기업체들에게 중요한 실무적 시사점을 제공하고자 한다.
제안 방법
Table 3과 같이 ‘ICAO와 FAA’의 헬기장에 대한규정을 조사하였고, ‘우버와 MIT 연구논문’의 UAM 수직이착륙장(Vertiport)연구결과를 사례 조사하였으며, 그 결과 FATO(활주로)에 대해 ICAO는 헬리콥터의 전장 또는 전폭(D) 중 큰 값의 1.0배 이상으로 규정하였고, FAA는 1D, 우버는 75ft를 제시하였다. 그리고 MIT는 1.
필요하다. 따라서 본 연구에서는 ‘ICAO와 FAA’의 헬기장에 대한 규정과 ‘MIT 연구논문’의 UAM 수직이착륙장 (Vertiport)연구결과를 폭넓게 만족할 수 있도록 FATO 는 1.5 D, TLOF는 1D, SA는 20ft, Ground Taxiways 는 1.5 D, 주기장은 1D로 설계할 것을 Table 4와 같이 제시한다.
따라서 본 연구에서는 ‘ICAO와 FAA’의 헬기장에 대한 규정과 ‘MIT 연구논문’의 UAM 수직이착륙장(Verti- port)연구결과를 폭넓게 만족할 수 있도록 FATO는 1.5 D, TLOF는 1D, SA는 20ft, Ground Taxiways는 1.5 D, 주기장은 1D로 설계할 것을 제시한다.
후속연구
그리고 정부와 기업체들이 신속하게 이착륙장 건축 및 인허가 준비에 대비하고, 설계에 검토할 수 있도록 현행 「비행장시설 설치기준」 또는 「드론법」에 “드론 택시(UAM) 수직이착륙장(Vertiport) 설치기준”을 추가할 것을 제안한다.
또한 드론택시의 성공적 도입을 위해서는 이착륙지역(TOLA)의 가용성 외에도 추가로 교통관제와 소음 분야 등 해결해야 할 과제가 많은 것이 사실이며, 후속 연구에서는 이러한 점에서 연구가 진행되기를 희망한다.
참고문헌 (13)
Choi, J. S., and Hwang, H. W., "A study on the development status and economic impacts of drone taxis", The Korean Society for Aviation and Aeronautics, 28(4), Dec. 2020, pp.133-139.
Choi, J. S., Back, J. S., and Hwang, H. W., "A discussion on the legal definition and legislation methods of drone taxis," Journal of Advanced Navigation Technology, 24(6), Dec. 2020, pp.494.
Vascik, P. D., "System analysis of UAM operational scaling", MIT International Center for Air Transportation, Report No. ICAT-2020-02, Fev, 2020, pp.17.
UBER Elevate, "Fast-Forwarding to a Future of On-Demand Urban Air Transportation", 2016, p.50.
Korea Legislation Research Institute, "International Aviation-Related Treaties and Impro- vement of Korea's Aviation-Related Laws", Korea, 2009, pp.66-73.
"Study on establishment of heliport installation standards", Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, Korea, 2010, pp.34-50.
Vascik, P. D., "System Analysis of UAM Operational Scaling", MIT International Center for Air Transportation, Report No. ICAT-2020-02, Fev. 2020, pp.20.
UBER Elevate, "Fast-Forwarding to a Future of On-Demand Urban Air Trans portation", 2016, pp.51. https://www.bostonglobe.com/metro/2016/01/22/public-use-heliports-like-one-pondered-boston-are-rarenationally/wnwxtvevXEE8uPIsll8uHJ/story.html
Deloitte, "Infrastucture barriers to elevated future of mobility", 2019, https://www.deloitte.com/us/en/insights/focus/future-of-mobility/infrastructure-barriers-to-urban-air-mobility-with-VTOL.html
FAA, "Urban Air Mobility(UAM) Concept of Operations v1.0", 2020, pp.8. https://nari.arc.nasa.gov/sites/default/files/attachments/UAM_ConOps_v1.0.pdf
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