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대체불가능토큰(NFT)기반 블록체인 게임의 비즈니스모델 혁신요소 연구 : 게임 내 디지털 자산 유통 플랫폼 '플레이댑' 사례를 중심으로
A Study on the elements of business model innovation of non-fungible token blockchain game : based on 'PlayDapp' case, an in-game digital asset distribution platform 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.2, 2021년, pp.123 - 138  

최성원 ((주)수퍼트리) ,  이승목 ((주)수퍼트리) ,  고중언 (그레파트너스) ,  김현지 ((주)소리보기) ,  김정수 (명지대학교 산업경영공학과)

초록
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본 연구는, 블록체인기술을 접목하여 개발된 게임들이 NFT 기반 게임아이템의 상호 운용성(Interoperability)을 통해 게임서비스의 성과증대와 신 모델 창출 등 비즈니스모델 혁신을 만들어 낼 수 있다는 점을 '플레이댑' 플랫폼에 대한 실증사례 분석을 통해 확인하고자 하였다. 연구를 통해, 블록체인게임의 기술적 혁신성은, 사회경제적, 산업생태계적인 거시적 관점에서 긍정적인 영향력이 있음을 알 수 있었다. 또한 게임 내 자산의 소유권 확보 및 이를 통한 새로운 사업모델의 창출을 통해, 참여개발사 와 플랫폼 제공사 등 기업의 차별화 및 고객편익 증대 부분에서 명확한 영향력을 만들어 내고 있음을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to empirically prove that blockchain games can provide business model innovations through interoperability among NFT based game items. Through our research on 'PlayDapp platform', we figured out that the technological innovation of blockchain games not only has provided a positive in...

주제어

표/그림 (15)

참고문헌 (16)

  1. A. Osterwalder, Y. Pigneur, "Business model generation. A handbook for visionaries, game changers and challengers", Hoboken : John Wiley and Sons, 2010. 

  2. Jung-hee Han & Ok-joo Cho, "Study on Business Model Innovation : The Case of Joycube and Netflix', Journal of Information Technology Services v.13 no.1 , pp.253-267, 2014. 

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  4. Joong Kyung Shin, A-Rang Kim, Kyu-Soo Ha, "Business model innovation strategy for sustainable value creation in corporation", Journal of Digital Convergence v.11 no.4, pp.153-164, 2013. 

  5. Allan Afuah, 2017, 'Business model innovation', Sigma Press, p39, p283, 2017. 

  6. L. Keeley et al., 'Ten types of innovation : The discipline of building breakthroughs', New Jersey, Wiley, 2013. 

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  10. Yong-Ho Jang et al., "The survey on real money trade of online gamne items", KGDI research report, 06-011, 2006 

  11. Han Na Lim, "A study on the types of real money trade of game items and limited point of MMORPG", Journal of Korea Game Society, vol.9 no.1, pp.33-41, 2009. 

  12. Chang Hee Han, Jung Min Kim, Chae Hee Park, Yu Jin Hong, Min Kwan Kim, "Change of Value Chain and Current Issues in Game Items Real Money Trade", Journal of Korea Game Society, vol.11 no.2, pp.45-56, 2011. 

  13. Hae-Sang Jung, 'Inclination to Gambling on Game-items Transaction of Dapp Game', The Institute for Legal Studies, Sogang University, vol.9, no.3, 2020 

  14. Myun-Jae Lee, 'The Development of Blockchain Games by Analyzing the Current Status', Journal of Digital Art Engineering & Multimedia, vol.7, no.1, pp. 44, 2020. 

  15. Dapper Labs, White paper, 2017, 'CryptoKitties : Collectible and Breedable Cats Empowered by Blockchain Technology', ver.2.0, pp.8 

  16. SuperTree, White Paper, 2019, 'PlayDapp From dApp to Blockchain-Powered Gaming Entertainment Ecosystem, ver. 1.0, pp. 14-25 

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