$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

의과대학생이 생각하는 좋은 일자리 유형에 관한 Q방법론 연구
Q-Methodology Study on Medical Students' Perceptions of Good Jobs 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.23 no.2, 2021년, pp.108 - 117  

이재무 (부산교육대학교 컴퓨터교육과) ,  박경혜 (연세대학교 원주의과대학 의학교육학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated medical students' perceptions of good jobs. We classified medical students' perceptions of good jobs and analyzed the characteristics of each type. The Q methodology was used to extract medical students' subjective thoughts. After extracting statements based on previous studi...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (16)

  1. Korean Institute of Medical Education and Evaluation. Accreditation standards of Korean Institute of Medical Education and Evaluation 2019 [Internet]. Seoul: Korean Institute of Medical Education and Evaluation; 2019 [cited 2020 Nov 26]. Available from: https://kimee.or.kr/board/data/?uid1318&moddocument&pageid1. 

  2. Lee JH, Kim GI, Park KH, Yune SJ. Differences in factors affecting medical specialty choices between medical college students and graduate medical school students. Korean J Med Educ. 2009;21(4):393-402. 

  3. Kim IH, Ko E, Kim EJ, Ban SH, Jung JJ, Lee SH, et al. Effects of temperament and character on the specialty interests of medical students. Korean J Biol Psychiatry. 2012;19(4):199-204. 

  4. Lee CW. Gender difference and specialty preference in medical career choice. Korean J Med Educ. 2013;25(1):15-21. 

  5. Park KH, Yoo HH, Yim J. Medical student perception of physician values in practice by individual characteristics and preferred medical specialty field. Korean J Med Educ. 2014;26(4):309-19. 

  6. Kwon OY, Park SY. Specialty choice preference of medical students according to personality traits by Five-Factor Model. Korean J Med Educ. 2016;28(1):95-102. 

  7. Harris M, Wainwright D, Wainwright E. What influences young doctors in their decision-making about general practice as a possible career?: a qualitative study. Educ Prim Care. 2020;31(1):15-23. 

  8. Carroll AL, Chan A, Steinberg JR, Bryant TS, Marin-Nevarez P, Anderson TN, et al. Medical student values inform career plans in service & surgery: a qualitative focus group analysis. J Surg Res. 2020;256:636-44. 

  9. Kim H. Q methodology: philosophy, theories, analysis and application. Seoul: Communication Books; 2008. 

  10. Aboshady OA, Zenhom MS, Nasr AA. What should medical students do to choose their specialty? Pan Afr Med J. 2015;22:282. 

  11. Park KH, Jun SK, Park IeB. A qualitative study on physicians' perceptions of specialty characteristics. Korean J Med Educ. 2016;28(3):269-79. 

  12. Jang H. A study of the perception of decent jobs by university students: using Q methodology [dissertation]. Seoul: Sookmyung Women's University; 2019. 

  13. Kim R, Jeon M, Lee HE, Lee JY, Kim SY, Choi J, et al. Trend Korea 2018. Seoul: Mirae Book Publishing Co.; 2018. 

  14. Association of Academic Health Centers. Academic Health Center CEOs say faculty shortages threaten health workforce [Internet]. Washington (DC): Association of Academic Health Centers; 2010 [cited 2021 Mar 18]. Available from: http://aahcdc.org/Newsroom/Press-Realeases/View. 

  15. Lin S, Nguyen C, Walters E, Gordon P. Residents' perspectives on careers in academic medicine: obstacles and opportunities. Fam Med. 2018;50(3):204-11. 

  16. Brueckner-Collins JK, Stratton TD, Conigliaro RL. Inspiring the next generation of academic physicians: the academic health careers program. Med Educ Online. 2018;23(1):1530559. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로