$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생을 위한 공동체 기반 진로교육 앱 설계
Community-based career education app development for university students 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.2, 2021년, pp.387 - 403  

오동주 (부산대학교) ,  김진숙 (부산대학교 따뜻한교육공동체연구센터) ,  박수홍 (부산대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 대학생을 위한 공동체 기반 진로교육 앱을 설계하는 것이다. 현재 대학의 진로교육은 다양한 문제점을 가지고 있다. 첫째, 진로교육이 체제화 되어 있지 않았으며, 둘째, 참여 학생의 만족도가 높지 않고, 셋째, 역량중심 진로교육이 이루어지지 않고 있다. 대학생을 위한 공동체 기반 진로교육 앱을 설계한다면 대학진로교육 교수자 부족 문제를 해결하고, 진로교육에 참여하는 학생들의 만족도를 높일 수 있을 것이다. 이를 위해 대학생 대상 요구조사, 문헌분석, 네트워크 텍스트 분석 결과를 통해 핵심가치를 도출하고 래피드 프로토타입의 설계에 따라 앱의 프로토타입을 구안하였다. 앱에 활용될 진로교육 프로그램은 대학생이 학습공동체 단위로 실행할 수 있도록 온라인과 오프라인 활동을 나누어 설계하였다. 1, 2차 사용성 평가와 전문가 평가를 통하여 최종 프로토타입을 설계하고 앱의 화면을 디자인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to design a community-based career education app for college students. Currently, career education in universities has various problems. First, career education is not systemized, second, satisfaction of participating students is not high, and third, competency-based car...

주제어

참고문헌 (38)

  1. Jeong, B. I.(1996). Enhancing career awareness of hearing impaired students through self-understanding activity programs. The Korean Association for Special Education. 

  2. Korea Employment Information Service(2010). University Career Guidance Survey Report. Seoul: Korea Employment Information Service. 

  3. Kim, Y. C. & Lee, E. C.(2015). An effect of Blended Action Learning Program on the Self Directed Learning Skills. The Korea Contents Association. 15(11), 658-671. 

  4. KRIVET(2017). 2017 University Career Education Status Survey. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  5. Ministry of Education(2018). Ways to revitalize career education. Joint press releases of relevant ministries. 

  6. KRIVET(2019). 2019 college career and employment consulting. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  7. Park, S. H.(2014). Finding a career anchor of my life. Seoul: hakjisa. 

  8. Schein, E. H. (1975). How career anchorshold executives to their career paths . Personnel, 52. 11-24. 

  9. Schein, E. H. (1978). Career dynamics : Matching individual and organizational needs. reading. MA: Adoison-Wesley. 

  10. Schein, E. H. (1990). Career anchors. Discovering your real values. San Diego, CA. Preiffer & Company. 

  11. Schein, Edgar H ,Van Maanen, John. (2013). Career anchors : the changing nature of work and careers. [1], Participant workbook. New Jersey. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons. 

  12. Schein, Edgar H ,Van Maanen, John. (2013). Career anchors : the changing nature of work and careers. [2], Self assessment. New Jersey. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons. 

  13. Schein, Edgar H ,Van Maanen, John. (2013). Career anchors : the changing nature of work and careers. [3], Facilitator's guide. New Jersey. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons. 

  14. Barth, T. L. (1993). Career anchor theory. Review of Public Personnel Administration. 13. 27-42. 

  15. Danziger, N. Valency. R. (2006). Careeranchors: distirbution and impact on job satisfaction, the Israell case. Career Development International. 11(4). 293-303. 

  16. Mok, J. H., Heo, M. H., Kim, H. K., Jang, D. H., Kim D. G(2009). The Study on the Evaluation of Univerity Career Education. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  17. Park, H. W., Loet Leydesdorff(2004). Understanding the KrKwic: A computer program for the analysis of Korean text, Journal of The Korean Data Analysis Society. 6(5), 1377-1388. 

  18. Kim, S. W., Choi, T. J.(2007). Educational Research Methodology. Seoul: hakjisa. 

  19. Lee, J. B.(2014). A Case Study on the Company Recruitment Interview. Masters dissertation. Mokpo National University. 

  20. Jung, K. J.(2015). A Study on the Career Decision-Making Process of College Students in the Region of Busan from the Perspective of Grounded Theory. Kyungsung University, Ph.D thesis. 

  21. Jones, T. S., & Richey, R. C. (2000). Rapid prototyping methodology in action: A developmental study. Educational Technology Research and Developmen. 48(2), 63-80. 

  22. Lee, J. E.(2003). Rapid prototyping of courseware. Knowledge Management Solutions. Retrieved May 21, 2010. 

  23. Kim, H. S.(2012). The Effects of College Students' Career Education Program as Curriculum on Vocational Key Competencies, The Korean Society for Study of Career Education. 25(1), 73-89. 

  24. Min, C. G.(2013). A comparative Study on the Policies and Managements of the Career Education for Improving it at the Tertiary Level, Korean Journal of Comparative Education. 23(4), 31-58. 

  25. Koh, E. H., Park, H. R., Kim, D. H.(2015). Development of Hybrid Career Coaching Model and Effect Analysis, The Journal of Korean association of computer education. 18(6), 43-51. 

  26. Lee, Y. H., Oh, D. H., Park, S. H.(2015). The Web-Based Interface Design for University Students' Activity-Oriented Career Education, Journal of The Korean Association of Information Education. 19(3), 345-360. 

  27. Kim, H. Y. & Tak, J. K.(2021). The Relationship between Strengths Use and Life Satisfaction in University Student: The Mediating Effect of Career Adaptability. Korean Journal of Youth Studies 28(1), 311-339. 

  28. Hwang, M. H., Son, M. I., Kang, H. Y.(2007).The Effectiveness of A College Career Course, Asian Journal of Education. 8(1), 71-91, 

  29. Kim, K. H.(2012). An Analysis of the Educational Needs for the Competencies of Career Development in the Undergraduates. Korean journal of youth studies. 19(6), 359-379. 

  30. Kang, K.Y. & Kang, H. Y.(2019). Career Course Contents List for Developing Career Development Competency in Undergraduates: Focused on Expert Delphi Survey. The Journal of Career Education Research, 32(4), 71-92 

  31. JIN, M. S.(2013). Creative career development department and SCEP. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  32. Jung, J. S., Park, D., Joo, H. J., Shin, H. G.(2014). University Education Improvement to Enhance Employability for College Graduates. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. National Research Council for Economics, 23(1). 

  33. Kang, K.Y.(2019). Analysis of Career Course Education Requirement for College Students' Career Development Competency. The Korean Society for the Study of Career Education, 327-341. 

  34. Kang, S. J., Kim, Y. M., Lee, E. H., Jung, M. H.(2014). A Study on the Actual Conditions of Application of Technology Roadmap for SMEs, Knowledge Management Academic Symposium. 2014(1). 

  35. Lee, J. Y.(2001). Career guidance at higher education level in Korea. Korea Research Institute for Vocational Education and Training. 

  36. Hong, K. P., Park, S. H., Choi, C. H., Kang, S. G., Shim, D. H.(2011). The Development of a Career-Anchor Based on Career Education Model for Elementary Schools. The Journal of Vocational Education Research. 30(4). 

  37. Jung, H. J. (2016). The Development of a Career Education Programbased on Group Coaching Model for College Students, Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction. 16(2), 619-644. 

  38. Jin, Y. H. & Kim, S. J. (2020). The Effect of Emotional Support on Career Preparation Stress of College Student: Focused on the Mediating Effects of Self-efficacy. Journal of Social Science, 59(2), 427-458. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로