$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나 시대의 온라인 도서관 이용교육이 정보활용능력에 미치는 영향

The Effects of Online User Instruction on Information Literacy Ability: Suggestions for COVID-19 Era

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.3, 2021년, pp.267 - 285  

박연경 (성균관대학교 문헌정보학과) ,  이용정 (성균관대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

대학도서관은 코로나-19로 인해 이용자 교육 프로그램을 대면으로 진행할 수 없었기 때문에 온라인으로 전환하게 되었다. 본 연구는 온라인 이용자 교육이 대학생의 정보 활용 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 조사하고자 하였다. 코로나-19의 발생 직후인 2020년에 대학에 진학한 신입생들을 대상으로 정보 활용 교육의 효과성을 측정하기 위해 이들 중 온라인 이용자 교육을 이수한 대학생(N=50)과 이수하지 않은 대학생(N=50)을 무작위로 선정하였다. 선행 연구들을 참고하여 본 연구를 진행하는데 필요한 정보 활용 능력 측정 도구를 개발하였다. 두 대학생 집단 간의 정보 활용 능력 측정 결과를 비교하기 위해 독립표본 t-검정을 실시하였으며, 그 결과 온라인 이용자 교육을 이수한 학생과 그렇지 않은 학생의 정보활용능력에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 연구 결과는 코로나-19 상황뿐 아니라 포스트 코로나19 시대에도 비대면 온라인 이용자 교육을 제공하는 것이 도서관 이용자의 정보 활용 능력을 향상시키고 디지털도서관의 특성을 적절하게 활용할 수 있도록 도와주는 데 효과적임을 확인시켰다. 본 연구에서 사용된 정보 활용 능력 측정 도구는 온라인 정보 활용 능력을 평가하기 위해 개발되었으며, 이는 디지털 정보 활용 능력 및 이용자 교육에 관한 연구의 확장에 기여하였으며, 또한 비접촉(언택트) 서비스가 의무화된 환경변화에 대처하면서 학술도서관이 어떻게 정보서비스를 촉진시킬 것인지에 대한 실질적인 함의를 제공하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Due to COVID-19, user instruction programs could not be conducted face-to-face, and the sessions have been moved online. The present study attempted to investigate how online user instruction influences the information literacy ability of college students. The study randomly selected college student...

주제어

참고문헌 (32)

  1. Chung, Jae-Young (2008). A study on the web-based information literacy model development for university libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(1), 195-217. 

  2. Hahm, Myung-Sik (2008). A study on the 'Information and the Library' curriculum and the roles of teacher-librarians. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(3), 169-188. 

  3. Jo, Meanjung & Gu, Meeok (2018). Convergence study of influence of nursing information literacy competency on problem solving ability, self-directed learning ability and clinical performance ability in nursing students. Journal of the Korea Convergence Society, 9(12), 495-507. 

  4. Jung, Young-Mi (2009). Information literacy education and the impact of self awareness on information literacy and libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4), 265-280. 

  5. Kang, Bong-Suk (2018). A case study on school library educational services to reduce the information literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(3), 307-329. 

  6. Kim, Sung-Een & Lee, Myeong-Hee (2007) An exploratory study on the effectiveness of information literacy education for college students. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(3), 91-115. 

  7. Kim, Sung-Jun (2011). A study on the development of information literacy textbook, school library and information literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(3), 271-292. 

  8. Lee, Jung-Yeoun & Jung, Dong-Youl (2005). A study on the development of evaluation model for undergraduate students information literacy. Journal of the Korean Society for Information Management, 22(4), 39-59. 

  9. Ministry of Education (2019, November 3). Online school starts for the first time in elementary, middle, high school, and special new semesters. Available: https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq80160&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m020402&opTypeN 

  10. Noh, Younghee, Knag, Pil Soo, & Kim, Yoon-Jeong (2020). A study on activation measures of library's online services to overcome COVID-19. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(4), 185-210. 

  11. Park, juhyeon (2018). A study on the direction of reading and information service through analysis of digital reading and information literacy competencies evaluation items: focusing on PIAAC and PISA. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(3), 61-89. 

  12. Park, Tae-Yeon & Oh, Hyo-Jung (2020). A study on library service in the Post-COVID era through issues on media. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(3), 251-279. 

  13. Song, Myungjin (2019). Information literacy and writing education for college freshman. The Korean Journal of Literacy Research, 10(2), 45-69. 

  14. Americna Library Association (2000). Information literacy competency standards for higher education. Available: https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence1&isAllowedyBlake. 

  15. Association of College and Research Libraries (1996-2021). Framework for information literacy for higher education. Available: https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework 

  16. Blake, J., Bowles-Terry, M., Pearson, N. S., & Szentkiralyi, Z. (2017). The impact of information literacy instruction on student success: a multi-institutional investigation and analysis. Southern Methodist University, United States. 

  17. Detlor, B., Julien, H., Willson, R., Serenko, A., & Lavallee, M. (2011). Learning outcomes of information literacy instruction at business schools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(3), 572-585. 

  18. Erlinger, A. (2018). Outcomes assessment in undergraduate information literacy instruction: a systematic review. College & Research Libraries, 79(4), 442-449. 

  19. Gotschall, T., Gillum, S., Herrings, P., Lambert, C., Collins, R., & Dexter, N. (2021). When one library door closes, another virtual one opens: a team response to the remote library. Medical Reference Services Quarterly, 40(1), 11-22. 

  20. Gross, D. E. (2009). Assessment of Information Literacy Instruction. Master's thesis, San Jose State University, United States. 

  21. Hofer, A. R., Hanick, S. L., & Townsend, L. (2018). Transforming Information Literacy Instruction: Threshold Concepts in Theory and Practice. California: ABC-CLIO 

  22. Howes, L., Ferrell, L., Pettys, G., & Roloff, A. (2021). Adapting to remote library services during COVID-19. Medical Reference Services Quarterly, 40(1), 35-47. 

  23. Hsjeh, M. L. & Holden, H. A. (2010). The effectiveness of a university's single-session information literacy instruction. Reference Services Review, 38(3), 458-473. 

  24. Hunt, S. (2019). Student demographics as a lens on library usage patterns and confidence in information literacy. Doctoral dissertation, California State University Channel Islands. 

  25. Julien, H., Gross, M., & Latham, D. (2018). Survey of information literacy instructional practices in US academic libraries. College & Research Libraries, 79(2), 179-199. 

  26. Lanning, S. (2017). Concise Guide to Information Literacy. California: ABC-CLIO 

  27. Mehta, D. & Wang, X. (2020). COVID-19 and digital library services-a case study of a university library. Digital Library Perspectives, 36(4), 351-363. 

  28. Norman, C. D. & Skinners, H. A. (2006). eHEALS: the eHealth literacy scale. Medical Internet Research, 8(4), e27. 

  29. O'Hanlon, N. (2007). Information literacy in the university curriculum: challenges for outcomes assessment. protal: Libraries and the Academy, 7(2), 169-189. 

  30. Stowe, B. (2013). Designing and implementing an information literacy instruction outcomes assessment program. College & Undergraduate Libraries, 20(3-4), 242-276. 

  31. Weeks, A., Houk, K. M., Nugent, R. L., Corn, M., & Lackey, M. (2020). UNLV health sciences library's initial response to the COVID-19 pandemic: how a versatile environment, oneline technologies, and liaison expertise prepared library faculty in supporting its user communities. Medical Reference Services Quarterly, 39(4), 344-358. 

  32. Yager, Z., Salisbury, F., & Kirkman, L. (2013). Assessement fo information literacy skills among first year students. Student Success, 4(1), 59-71. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 보고서와 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트