$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학령기용 음소지각검사 표준화를 위한 기초연구: 청각장애아동을 대상으로
A preliminary study on standardization of phoneme perception test for school-aged children : Focused on hearing impaired children 원문보기

한국음향학회지= The journal of the acoustical society of Korea, v.41 no.1, 2022년, pp.99 - 107  

신은영 (신은영청각언어재활센터) ,  조수진 (남부대학교 언어치료학과 & 일반대학원 사회복지학과) ,  이효인 (세한대학교 교양학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학령기용 음소지각검사(Phoneme Perception Test for School-Aged Children, PPT-S)를 활용하여 보청기와 인공와우를 착용하고 있는 청각장애아동의 자음지각능력과 오류를 분석하고, 청각장애아동에 대한 검사 목록의 적합성을 확인하고자 하였다. 연구결과, 청각장애아동들은 초성에 비해 종성을 지각하는 데 어려움을 더 느끼는 것으로 나타났다. 목표어와 보기어의 조음방법과 조음위치가 유사한 PPT-S의 어려운형을 쉬운형보다 더 어렵게 느꼈다. 초성은 기식음에 대한 오답률이 더 높았고, 종성의 경우 'ㄷ'와 'ㅁ'에 대한 오답률이 상대적으로 더 높았다. 검사자의 성별에 따른 정답률에 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 이상의 결과는 청각장애아동 대상 음소지각검사의 표준화와 청능재활 전·의 중재효과를 평가하기 위한 기초자료로 유용하게 사용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study attempted to analyze the consonant perception ability and errors and to verify compatibility items for hearing impaired children wearing hearing aids and cochlear implants using the Phoneme Perception Test for School-Aged children (PPT-S). As a result of the study, it was found that child...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (31)

  1. M. J. Bae and J. O. Kim, "The perceptual structure of Korean consonants" (in Korean), Journal of Korean Experimental and Cognitive Psychology, 14, 375-408 (2002). 

  2. Y. J. Lee, "Aging and speech understanding," J. Audiol. Otol. 19, 7-13 (2015). 

  3. M. J. Huh, "A preliminary study on development of prosodic perception test for hearing impaired children" (in Korean), The study of Education for Hearing-Language Impairments, 9, 45-61 (2018). 

  4. P. J. Blamey, J. Z. Sarant, L. E. Paatsch, J. G. Barry, C. P. Bow, R. J. Wales, M. Wright, C. Psarros, K. Rattigan, and R. Tooher, "Relationships among speech perception, production language, hearing loss, and age in children with impaired hearing," J. Speech. Lang. Hear. Res. 44, 264-285 (2001). 

  5. E. Y. Shin, H. I. Lee, and S. J. Cho, "The preliminary study for development of phoneme perception test tool in the school-aged children" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 17, 44-51 (2021). 

  6. B. I. No and J. H. Lee, "A comparison study of monosyllable recognition in listeners with sloping versus flat hearing loss types" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 8, 78-86 (2012). 

  7. K. A. Wenrich, L. S. Davidson, and R. M. Uchanski, "Segmental and suprasegmental perception in children using hearing aids," J. Am. Acad. Audiol. 28, 901-912 (2017). 

  8. S. A. Chang, E. J. Jang, and J. J. Jang, "Perception of sentences varying with prosody pattern, sound intensity, and signal-to-noise ratio" (in Korean), Phonetics and Speech Sciences, 9, 119-124 (2017). 

  9. J. L. Northern and M. P. Downs, Hearing in Children, 5th Ed (Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore, 2002), pp. 2-31. 

  10. N. Tye-Murray, Foundation of Aural Rehabilitation Children, Adults, and Their Family Members, 4th Ed (Delmar Cengage. Learning, San Diego, 2015), pp. 125-130. 

  11. C. C. Crandell, "Speech perception in noise by children with minimal degrees of sensorineural hearing loss", Ear. Hear. 14, 210-216 (1993). 

  12. M. C. Flynn, R. C. Dowell, and G. M. Clark, "Aided speech recognition abilities of adults with a severe or severe-to-profound hearing loss," J. Speech. Lang. Hear. Res. 41, 285-99 (1988). 

  13. A. E. Geers, "Techniques for assessing auditory speech perception and lipreading enhancement in young deaf children," Volta Review, 96, 85-96 (1994). 

  14. A. Erber, Auditory Training (Alexander Gram Bell Association, Washington DC, 1982), pp. 47-71. 

  15. S. Archbold, M. E. Lutman, and D. H. Marshall, "Categories of auditory performance," Ann. Otol. Rhinol. Laryngol. Suppl. 104, 312-314 (1995). 

  16. A. E. Geers, J. Nicholas, N. Tye-Murray, R. Uchanski, C. Brenner, L. S. Davidson, G. Toretta, and E. A. Tobey, "Effects of communication mode on skills of longterm cochlear implant users," Ann. Otol. Rhinol. Laryngol. Suppl. 109, 89-92 (2000). 

  17. J. Katz, M. Chasin, K. Emglish, L. J. Hood, and K. L. Tillery, Handbook of Clinical Audiology, 7th Ed (Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore, 2015), pp. 61-75. 

  18. A. S. House, C. E. Williams, M. H. L. Hecker, and K. D. Kryter, "Articulation-testing methods: Consonantal differentiation with a closed-response set," J. Acoust. Soc. Am. 37, 158-166 (1965). 

  19. Y. J. Song, H. J. Lee, and H. S. Jang, "A study on the development of KNISE-DASP (KNISE-Developmental Assessment of Speech Perception) for auditory training" (in Korean), Journal of Special Education, 18, 3-167 (2010). 

  20. D. J. Allum, J. H. J. Allum, W. Baumgartner, S. J. Brockermeier, M. Dahm, and B. Egelierler, "Multi language international perceptual test battery for comparing performance of children in different countries: evaluation for auditory response to speech (EARS)," Proc. 3rd European Symposium on Pediatric Cochlear Implantation, 5-8 (1996). 

  21. S. H. Lee, M. H. Park, and M. J. Huh, Evaluation of Auditory Responses to Speech-Korean Version: EARSK (EARS-K) (Chungwa, Daegu, 2003), pp. 38-40. 

  22. J. S. Kim, D. H. Lim, H. N. Hong, H. W. Shin, K. D. Lee, B. N. Hong, and J. H. Lee, "Development of Korean standard monosyllabic word lists for school aged children (KS-MWL-S) and preschoolers (KS-MWL-P)" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 4, 141-160 (2008). 

  23. J. S. Kim, E. Y. H. W. Shin, and K. D. Lee, "Development of Korean consonant perception test" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 30, 295-302 (2011). 

  24. E. Y. Shin, "Development of phoneme perception test for school-aged children" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 17, 187-197 (2021). 

  25. E. Y. Shin, S. K. Shin, and S. J. Cho, "Analysis of appearance frequency of phonemes for daily life speech sounds of 6 to 8 year old children" (in Korean), Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19, 387-409 (2019). 

  26. N. P. Erber, "Auditory, visual and auditory-visual in the recognition of oral speech stimuli," J. Speech. Hear. Res. 12, 423-425 (1972). 

  27. H. D. Ryu, H. Y. Shim, and J. S. Kim, "A study of the relation between korean consonant perception test (KCPT) and hearing thresholds as a function of frequencies" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 7, 153-163 (2011). 

  28. B. G. Yang, "A study of english consonants identified by college students" (in Korean), Speech Science, 12, 139-151 (2005). 

  29. J. Y. Lee and S. H. Lee, "A study of consonant perception and production by children with profound sensorineural hearing loss" (in Korean), Commun. Sci. Disord. 5, 1-17 (2000). 

  30. W. J. Han and J. W. Bang, "A review of development and standardization on Korean speech audiometry" (in Korean), Audiol. Speech. Res. 9, 113-126 (2013). 

  31. A. M. Nam, Effects of vowel context on the recognition of Korean initial and medial stops by cochlear implant users, (M. D. thesis, University of Yonsei, 2007). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로