$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

과학기술자의 사회적 책임에 대한 이공계 대학생의 인식 탐색
Exploring the Views of College Students in STEM Fields on the Social Responsibility of Scientists and Engineers 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.25 no.2, 2022년, pp.42 - 56  

고연주 (이화여자대학교 해저드리터러시 융합교육연구소) ,  심성옥 (볼주립대학교 교육심리학과) ,  황요한 (서울여자대학교 교양대학) ,  최유현 (충남대학교 기술교육과) ,  옥승용 (한경대학교 사회안전시스템공학부) ,  남창훈 (대구경북과학기술원 뉴바이올로지 전공) ,  이현주 (이화여자대학교 과학교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to investigate the views of STEM college students on the social responsibility of scientists and engineers. A total of 660 students in STEM majors at several Korean universities participated in the study. We assessed social responsibility among college students in STEM majors using ...

주제어

참고문헌 (46)

  1. 고연주.이현주(2017). 과학관련 사회쟁점을 활용한 대학생 인성교육의 효과: 개인-집단중심성향에 따른 비교. 한국과학교육학회지, 37(3), 395-405. 

  2. 김가형 외(2021). 사회적 책임의식 함양을 위한 ENACT 모형기반 기초설계 교과목의 비대면 수업 운영 사례. 공학교육연구, 24(6), 3-19. 

  3. 박근영(2020). 학과(전공) 분류 자료집 (통계자료 SM 2020-08). 교육부, 한국교육개발원. 

  4. 송성수(2008). 과학기술자의 사회적 책임에 관한 논의의 재검토. 공학교육연구, 11(2), 5-14. 

  5. 이현주.고연주.홍지연(2022). ENACT 프로젝트에 참여한 예비 과학교사들의 과학기술자의 사회적 책임에 대한 인식 변화탐색. 한국과학교육학회지, 42(1), 111-125. 

  6. 최유현 외(2021). ENACT 프로그램 참여를 통한 예비 기술교사의 과학기술의 사회적 책임감과 교육 필요성에 대한 인식변화 탐색. 교과교육학연구, 25(2), 1-13. 

  7. Aikenhead, G. S., & Ryan, A. G.(1992). The development of a new instrument: "Views on science-technology-society" (VOSTS). Science Education, 76(5), 477-491. 

  8. Beck, U.(1992). Risk society: Towards a new modernity (Vol. 17). Thousand Oaks, CA: Sage. 

  9. Bielefeldt, A. R.(2018). Professional social responsibility in engineering. In I. Muenstermann (Ed.), Social responsibility (pp. 41-60). London, England: IntechOpen. 

  10. Biswas, W. K.(2012). The importance of industrial ecology in engineering education for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 13(2), 119-132. 

  11. Boateng, G. O. et al.(2018). Best practices for developing and validating scales for health, social, and behavioral research: A primer. Frontiers in Public Health, 6, 1-8. 

  12. Browne, M. W., & Cudeck, R.(1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage. 

  13. Canney, N. E., & Bielefeldt, A. R.(2015). A framework for the development of social responsibility in engineers. International Journal of Engineering Education, 31(1B), 414-424. 

  14. Canney, N. E., & Bielefeldt, A. R.(2016a). Validity and reliability evidence of the engineering professional responsibility assessment tool. Journal of Engineering Education, 105(3), 452-477. 

  15. Canney, N. E., & Bielefeldt, A. R.(2016b). Changes in the social responsibility attitudes of engineering students over time. Science and Engineering Ethics, 22(5), 1535-1551. doi:10.1007/s11948-015-9706-5. 

  16. Corley, E. A., Kim, Y., & Scheufele, D. A.(2016). Scientists' ethical obligations and social responsibility for nanotechnology research. Science and Engineering Ethics, 22(1), 111-132. 

  17. Dunnett, C. W.(1980). Pairwise multiple comparisons in the homogeneous variance, unequal sample size case. Journal of the American Statistical Association, 75(372), 789-795. 

  18. Enelund, M. et al.(2013). Integration of education for sustainable development in the mechanical engineering curriculum. Australasian Journal of Engineering Education, 19(1), 51-62. 

  19. Gilligan, C.(1982). In a different voice: Psychological theory and women's development. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

  20. Glerup, C., Davies, S. R., & Horst, M.(2017). 'Nothing really responsible goes on here': Scientists' experience and practice of responsibility. Journal of Responsible Innovation, 4(3), 319-336. 

  21. Glerup, C., & Horst, M.(2014). Mapping 'social responsibility' in science. Journal of Responsible Innovation, 1(1), 31-50. 

  22. Godhade, J., & Hundekari, S.(2018). Social responsibility of engineers. International Journal of Academic Research and Development, 3(2), 125-126. 

  23. Harrigan, K. R.(1985). An application of clustering to strategic group analysis. Strategic Management Journal, 6(1), 55-73. 

  24. Harris, C. E. Jr., Pritchard, M. S., & Rabins, M. J.(2005). Engineering ethics, concepts and cases (3rd ed.). Belmont: Wadsworth/Thomson Learning. [김유신 외 옮김, 공학윤리, 북스힐, 2006]. 

  25. Held, V.(2006). The ethics of care: Personal, political, and global. New York, NY: Oxford University Press. 

  26. Hu, L., T., & Bentler, P. M.(1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6, 1-55. 

  27. Kline, R. B.(2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY: The Guilford Press. 

  28. Ko, Y., Shim, S. S., & Lee, H.(2021). Development and validation of a scale to measure views of social responsibility of scientists and engineers (VSRoSE). International Journal of Science and Mathematics Education. Online first. 

  29. Lambrinidou, Y., & Canney, N. E.(2017, June). Engineers' imaginaries of "the public": Content analysis of foundational professional documents. Paper presented at the Annual Conference of American Society for Engineering Education, Columbus, OH. 

  30. Lathem, S. A., Neumann, M. D., & Hayden, N.(2011). The socially responsible engineer: Assessing student attitudes of roles and responsibilities. Journal of Engineering Education, 100(3), 444-474. 

  31. Lee, H. et al.(2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of pre-service science teachers' moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953. 

  32. Lundstrom, M., Sjostrom, J., & Hasslof, H.(2017). Responsible research and innovation in science education: The solution or the emperor's new clothes?. Sisyphus: Journal of Education, 5(3), 11-27. 

  33. Martin, M. W., & Schinzinger, R.(2004). Ethics in engineering (4th ed.). New York: McGraw-Hill. 

  34. Mejlgaard, N. et al.(2019). Teaching responsible research and innovation: A phronetic perspective. Science and Engineering Ethics, 25(2), 597-615. 

  35. Noddings, N.(1984). Caring, a feminine approach to ethics & moral education. Berkeley and Los Angeles, CA: University of California Press. 

  36. Pimple, K. D.(2002). Six domains of research ethics. Science and Engineering Ethics, 8(2), 191-205. 

  37. Punj, G., & Stewart, D.(1983). Cluster analysis in marketing research: Review and suggestions for application. Journal of Marketing Research, 20, 134-148. 

  38. Sakharov, A.(1981). The responsibility of scientists. Nature, 291, 184-185. 

  39. Scheufele, D. A., & Lewenstein, B. V.(2005). The public and nanotechnology: How citizens make sense of emerging technologies. Journal of Nanoparticle Research, 7(6), 659-667. 

  40. Schlossberger, E.(2016). Engineering codes of ethics and the duty to set a moral precedent. Science and Engineering Ethics, 22(5), 1333-1344. 

  41. Splitt, F. G.(2003). Engineering education reform: A trilogy. International Engineering Consortium, 8-12. 

  42. Stilgoe, J., Lock, S. J., & Wilsdon, J.(2014). Why should we promote public engagement with science?. Public Understanding of Science, 23(1), 4-15. 

  43. Tassone, V. C. et al.(2018). (Re-)Designing higher education curricula in times of systemic dysfunction: A responsible research and innovation perspective. Higher Education, 76(2), 337-352. 

  44. Vanasupa, L., Slivovski, L., & Chen, K. C.(2006). Global challenges as inspiration: A classroom strategy to foster social responsibility. Science and Engineering Ethics, 12(2), 373-380. 

  45. Wyndham, J. M. et al.(2015). Social responsibility: A preliminary inquiry into the perspectives of scientists, engineers and health professionals. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science. 

  46. Zandvoort, H. et al.(2013). Editors' overview: Perspectives on teaching social responsibility to students in science and engineering. Science and Engineering Ethics, 19, 1413-1438. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로