$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

러시아의 국가통합시험에서 수학교과의 서술형 평가 연구
A Study on Descriptive Assessment of Mathematics in Russia's Unified State Examination 원문보기

과학교육연구지 : 경북대학교 과학교육연구소 = Journal of science education, v.46 no.1, 2022년, pp.121 - 149  

한인기 (경상국립대학교) ,  신블라디미르 (경상국립대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

서술형 평가는 수학과 교육과정에서 강조하는 문제해결 능력 신장, 추론 능력, 의사소통 능력과 관련하여 의미있는 평가 방법이라 할 수 있다. 우리나라에서는 제7차 수학과 교육과정 이후로 수행평가가 강조되면서 중등학교에서 수행평가의 한 방법으로 서술형 평가가 이루어지고 있다. 그렇지만, 대학수학능력시험에서는 여러 가지 이유로 서술형 평가가 도입되지 못하고 있다. 수학교실에서 서술형 평가가 강조되고 교육적으로 충분히 가치가 있다는 것을 감안하면, 대학수학능력시험에서 서술형 평가의 실시에 대한 진지한 논의가 필요할 것이다. 본 연구에서는 우리나라의 대학수학능력시험에 해당하는 러시아의 국가통합시험의 수학 교과에서 실시 중인 서술형 평가를 분석하였다. 문헌 연구를 통해, 국가통합시험에서 수학 시험 문제들이 어떻게 구성되었는지, 시험에서 요구되는 수학적 능력은 무엇인지 고찰하였다. 특히, 국가통합시험의 수학 2021년 출제 문제를 중심으로 문제들의 외적 구조를 분석하였고, 서술형 문제들의 채점 방법을 분석하였다. 본 연구의 결과는 우리나라의 대학수학능력시험에서 서술형 문제의 도입 가능성에 대한 다양한 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Descriptive assessment is a meaningful assessment method in relation to problem solving ability, reasoning ability, and communication ability as emphasized in mathematics curriculum. In Korea, as performance assessment has been emphasized since the 7th mathematics curriculum, descriptive assessment ...

주제어

참고문헌 (28)

  1. Federal Institute of Pedagogical Measurements [FIPM]. (2017). USE in mathematics 2017. Retrieved December 15, 2021, from http://shkolkovo.net (In Russian). 

  2. FIPM (2018). USE in mathematics 2018. Retrieved October 20, 2021, from http://math100.ru (In Russian). 

  3. FIPM (2019). USE in mathematics 2019-far east version. Retrieved December 15, 2021, from http://kotolis.ru (In Russian). 

  4. FIPM (2020a). Codifier requirements for the level of training of graduates educational organizations to conduct USE mathematics. Retrieved November 12, 2020, from http://fipi.ru (In Russian). 

  5. FIPM (2020b). Specification control measuring materials to be held in 2021 USE mathematics. Retrieved November 12, 2020, from http://fipi.ru (In Russian). 

  6. FIPM (2020c). USE in mathematics 2020. Retrieved December 15, 2021, from http://math100.ru (In Russian). 

  7. FIPM (2021a). Guidelines for teachers, based on an analysis of typical mistakes of USE participants in 2021 in mathematics. Retrieved October 11, 2021, from http://fipi.ru (In Russian). 

  8. FIPM (2021b). Methodological materials for chairmen and members of subject commissions on checking the completion of problems with a detailed answer to the examination papers of the USE 2021: Mathematics. Retrieved September 13, 2021, from http://fipi.ru (In Russian). 

  9. FIPM (2021c). Specification control measuring materials to be held in 2022 USE mathematics. Retrieved November 12, 2021, from http://fipi.ru (In Russian). 

  10. Han, I. (2001). A study on analyzing structure of mathematical problem, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 11, 279-290. 

  11. Han, I. (2009). An analysis of geometrical differentiated teaching and learning materials using inner structure of mathematics problems, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 23(2), 175-196. 

  12. Hwang, H., Choi, S., Cho, S., & Park, J. (2020). New theories of mathematics education 2. Seoul: Mooneumsa. 

  13. Kang O. (2007). Theories of teaching and assessment of mathematics, Seoul: Kyungmoonsa. 

  14. Kolyagin, Yu. (1977). Problems in teaching mathematics. Moscow: Prosveshenie. (In Russian). 

  15. Korea Institute for Curriculum and Evaluation [KICE]. (1999). Improvement of assessment methods in high school mathematics. Seoul: KICE. (Training data CRE 99- 1-3). 

  16. KICE (2003). Performance assessment materials of secondary school mathematics. Seoul: KICE. (R&D RDM 2003-11). 

  17. KICE (2014). Improvement method of performance assessment: Focusing on Korean, mathematics and English subjects. Seoul: KICE. (R&D CRE 2014-3). 

  18. KICE (2019). Substantialization method of essay and descriptive assessment of the school. Choongbuk: KICE. 

  19. Krupich, V. (1995). Theoretical foundations of teaching mathematical problem solving. Moscow: Prometei. (In Russian). 

  20. Ministry of Education [MOE]. (2018). 2015 revised curriculum evaluation criteria: High school mathematics, Sejong: MOE. 

  21. Ministry of Education of the Russian Federation [MERF]. (2004). Federal component of the state standard of general education. Part 2. Secondary (complete) general education. Moscow: MERF. (In Russian). 

  22. MERF (2021). On approval of the unified schedule and duration of the unified state examination for each academic subject, the requirements for the use of teaching and upbringing means during its conduct in 2021. Retrieved November 1, 2021, from http://publication.pravo.gov.ru (In Russian). 

  23. Pankratiev, A. (2021). Profile unified state examination in mathematics: Statistics on the solvability of problems and features of the solutions, Lecture Video Materials in MTsNMO. Retrieved January 22, 2022, from http://youtube.com. 

  24. Park, D. (2014). Three suggestions for improving college entrance examination, JoongAang Ilbo 2014. 12. 03. Retrieved January 10, 2022, from http://www.joongang.co.kr. 

  25. Park, H. (1991). History of Korean mathematics education. Seoul: Daehan Textbook Co., Ltd. 

  26. Yashchenko, I., Semenov, A., & Vysotsky, I. (2020). Methodical recommendations for teachers prepared on the basis of the analysis of typical mistakes participants of the USE 2020 in mathematics. Pedagogical measurements, 2020(3), 3-26. 

  27. Yashchenko, I., Vysotsky, I., & Semyonov, A. (2019). Methodical recommendations for teachers prepared on the basis of the analysis of typical mistakes participants of the USE 2019 in mathematics. Pedagogical measurements, 2019(3), 23-40. 

  28. Yashchenko I., Vysotsky I., & Semyonov A. (2021). Methodical recommendations for teachers prepared on the basis of the analysis of typical mistakes participants of the USE 2021 in mathematics. Pedagogical measurements, 2021(4), 3-28. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로