$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 학업적 자기효능감, 의사소통 능력이 셀프리더십에 미치는 영향
The Effects of Self-Leadership on Academic Self-Efficacy and Communication Ability of Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.10 no.4, 2022년, pp.209 - 218  

이경임 (진주보건대학교 간호학과) ,  정경순 (경남정보대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : This study examined how of nursing students affects their academic self-efficacy and communication ability on self-leadership. Methods : The subjects of this study included 269 nursing students enrolled in a college located in City B, South Korea during a period between June and July 2021....

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생의 학업적 자기효능감, 의사소통 능력, 셀프리더십 정도 및 이 세 변수 간의 상관관계, 학업적 자기효능감, 의사소통 능력이 셀프리더십에 미치는 영향을 살펴본 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 간호대학생의 학업적 자기효능감, 의사소통 능력, 셀프리더십의 정도와 관계를 파악하고 간호대학생의 셀프리더십 함양을 위한 교육 및 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 시도되었으며, 그 결과에 대한 논의는 아래와 같다.
  • 본 연구는 간호대학생의 학업적 자기효능감, 의사소통 능력, 셀프리더십의 정도와 이들 간의 상관관계, 학업적 자기효능감, 의사소통 능력이 셀프리더십에 미치는 영향을 파악함으로써 간호대학생의 셀프리더십 증진을 위한 프로그램 개발의 기초자료로 활용하고자 시도되었다. 본 연구결과 학업적 자기효능감과 의사소통 능력, 셀프리더십은 상관관계를 보이며, 의사소통 능력, 학업적 자기효능감, 전공만족도, 임상실습 경험 순으로 셀프리더십에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Bae JY(2009). The relationships among the level of communication competence. the types of communication, and the level of nursing performance. Graduate school of Kosin University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  2. Bak YG(2018). The relationship amomg empathy, self-leadership, communication ability of nursing students. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(11), 181-192. https://doi.org/10.21742/AJMAHS.2018.11.60. 

  3. Cho JH, Baek KH, Cho MO(2019). Influence of communication competence and compassionate competence on academic self-efficacy of nursing students. J Digital Convergence, 17(6), 257-265. https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.6.257. 

  4. Choi JY(2016). The effects of communication competence and academic self-efficacy of nursing students on self-leadership. J Korea Contents Assoc, 2016(5), 381-382. 

  5. Ha JH, Lee HJ(2020). The effect of the education applying havruta's method on communication competency, critical thinking competency, and self-leadership of nursing students. J Korean Acad Community Health Nurs, 31(3), 337-347. https://doi.org/10.12799/jkachn.2020.31.3.337. 

  6. Houghton JD, Neck CP(2002). The revised self leadership questionnaire: testing a hierarchical factor structure for self leadership. J Manager Psychol, 17(8), 672-691. 

  7. Hur GH(2003). Construction and validation of a global interpersonal communication competence scale. Korean J Journalism Communication Studies, 47(6), 380-408. 

  8. Hwang EH, Lee SY(2020). Factors influencing the self-leadership in nursing students. J Korean Appl Sci Technol, 37(6), 1718-1727. https://doi.org/10.12925/jkocs.2020.37.6.1718. 

  9. Hwang HJ, Lim MR(2017). The mediating effects that nursing college students' self-leadership and communication competence have on their profession and psychological-wellbeing. Asia-pacific J Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Soc, 7(10), 215-227. https://doi.org/10.14257/ajmahs.2017.10.17. 

  10. Joung WJ, Park EB, Kim RH, et al(2020). The effect of nursing college student's communication ability and self-esteem on self-leadership. J Kyungpook Nurs Sci, 24(2), 49-57. https://doi.org/10.38083/JKNS.24.2.202008.049. 

  11. Kim AY, Park IY(2001). Construction and validation of academic self-efficacy scale. Korean J Educational Research, 39(1), 95-123. 

  12. Ko GY, Park SO, Park SJ, et al(2019). The influence of nursing students with clinical practice on their communication capabilities, majority satisfaction, practice satisfaction and self-leadership. J Korean Nurs Res, 3(1), 41-49. https://doi.org/10.30580/jknr.2019.3.1.41. 

  13. Ko YS, Han SM(2021). Influence of online lecture quality, self-leadership on academic self-efficacy of nursing students. J Korea Converg Soc, 12(4), 327-336. https://doi.org/10.15207/JKCS.2021.12.4.327. 

  14. Lim JH, Choi MH(2021). The influences of self-leadership and communication skills on character among undergraduate nursing students. J Korean Data Anal Soc, 23(3), 1383-1398. https://doi.org/10.37727/jkdas.2021.23.3.1383. 

  15. Lee DY, Cho JH(2018). Convergence influence of self-resilience, critical thinking, and academic self-efficacy on self-leadership of nursing students. J Korea Converg Soc, 9(10), 561-569. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.10.561. 

  16. Lee ES, Bong EJ(2017). The effects of self-leadership, academic self-efficacy and instructor-student interaction on self-directed learning in nursing students. J East-West Nurs Res, 23(2), 107-114. https://doi.org/10.14370/jewnr.2017.23.2.107. 

  17. Lee OS(2015). The relationship between emotional intelligence, academic self-efficacy and self-leadership among nursing students. J Korea Acad-Industr Cooper Soc, 16(9), 6036-6043. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.9.6036. 

  18. Oh HS(2017). Influence of learning motivation, communication skill, academic self-efficacy on self-directed learning ability in nursing students. J of Digital Convergence, 15(8), 311-321. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.8.311. 

  19. Seong JA(2018). The influence of academic self-efficacy and job-seeking stress on career preparation behavior of nursing students. J Korean Nurs Res, 2(4), 25-35. 

  20. Shin YK, Kim MS, Han YS(2009). A study on the validation of the Korean version of the revised self-leadership questionnaire (RSLQ) for Korean college students. Korean J School Psychol, 6(3), 377-393. 

  21. Whang SA(2021). The influence of major satisfaction, academic self-efficacy, and clinical practice stress on college student burnout among nursing students. J Korean Soc Simulation Nurs, 9(2), 73~85. https://doi.org/10.17333/JKSSN.2021.9.2.73. 

  22. Yun MJ, Kwon YC(2018). The effect of self-efficacy and communication ability to self-leadership of nursing student. J Digit Converg, 16(11), 433-440. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.11.433. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로