기존 라멘교의 벽체에 작용하는 토압이 우각부에 큰 휨모멘트를 발생시켜, 벽체의 안정성과 경제성에 문제점을 유발하고 있다. 본 연구에서는 이를 개선한 개방형 벽체를 갖는 라멘교를 제안하고, 제안한 라멘교의 최적 개방률 범위를 산정하였다. 제안한 라멘교의 최적 개방률 범위 산정을 위해 경간장 20 m와 15 m에 대하여 벽체의 높이 폐쇄비(h/H)와 폭 폐쇄비(b/B)에 따라 각각 36개의 해석 CASE를 대상으로 한계상태설계법을 적용한 구조해석을 실시하였고, 우각부에서 높이 폐쇄비(h/H) 및 폭 폐쇄비(b/B)에 따른 부모멘트의 크기와 완전 폐쇄형 벽체에 대한 부모멘트의 크기의 비를 계산하여 최적 개방률을 산정하였다. 본 연구의 제한된 범위 내에서, 경간장 20 m인 라멘교에서는 헌지부와 만나는 벽체의 단부에 적절한 보강이 이루어진다면, 0.4 ≤ h/H ≤ 0.614 및 0.75 ≤ b/B < 1을 만족하도록 개방형 벽체를 형성하는 것이 바람직하며, 경간장 15 m인 라멘교에서는 슬래브 단부의 헌치부에 접하는 곳에 대한 적절한 보강이 이루어진다면, 0.229 ≤ h/H ≤ 0.586 및 0.833 ≤ b/B < 1을 만족하도록 개방형 벽체를 형성하는 것이 바람직하다. 따라서 개방형 벽체를 갖는 라멘교는 경제성과 현장 적용성을 고려한다면 기존 라멘교를 대체할 수 있을 것으로 판단한다.
기존 라멘교의 벽체에 작용하는 토압이 우각부에 큰 휨모멘트를 발생시켜, 벽체의 안정성과 경제성에 문제점을 유발하고 있다. 본 연구에서는 이를 개선한 개방형 벽체를 갖는 라멘교를 제안하고, 제안한 라멘교의 최적 개방률 범위를 산정하였다. 제안한 라멘교의 최적 개방률 범위 산정을 위해 경간장 20 m와 15 m에 대하여 벽체의 높이 폐쇄비(h/H)와 폭 폐쇄비(b/B)에 따라 각각 36개의 해석 CASE를 대상으로 한계상태설계법을 적용한 구조해석을 실시하였고, 우각부에서 높이 폐쇄비(h/H) 및 폭 폐쇄비(b/B)에 따른 부모멘트의 크기와 완전 폐쇄형 벽체에 대한 부모멘트의 크기의 비를 계산하여 최적 개방률을 산정하였다. 본 연구의 제한된 범위 내에서, 경간장 20 m인 라멘교에서는 헌지부와 만나는 벽체의 단부에 적절한 보강이 이루어진다면, 0.4 ≤ h/H ≤ 0.614 및 0.75 ≤ b/B < 1을 만족하도록 개방형 벽체를 형성하는 것이 바람직하며, 경간장 15 m인 라멘교에서는 슬래브 단부의 헌치부에 접하는 곳에 대한 적절한 보강이 이루어진다면, 0.229 ≤ h/H ≤ 0.586 및 0.833 ≤ b/B < 1을 만족하도록 개방형 벽체를 형성하는 것이 바람직하다. 따라서 개방형 벽체를 갖는 라멘교는 경제성과 현장 적용성을 고려한다면 기존 라멘교를 대체할 수 있을 것으로 판단한다.
The earth pressure acting on the wall of a Rahmen bridge generates significant bending moments at the corners. These moments create problems in the wall in terms of stability and economy. In this study, a Rahmen bridge with an open wall was adopted to solve the problems highlighted above, and its op...
The earth pressure acting on the wall of a Rahmen bridge generates significant bending moments at the corners. These moments create problems in the wall in terms of stability and economy. In this study, a Rahmen bridge with an open wall was adopted to solve the problems highlighted above, and its optimal opening rate was estimated. Structural analysis was performed for 36 analytical cases by applying the limit state design method according to lengths of 20 and 15 m for the closed height ratio (h/H) and closed width ratio (b/B) of the wall. Within the scope of this study, in the Rahmen bridge with a 20 m span, it is desirable to design an open wall to satisfy the 0.4 ≤ h/H ≤ 0.614 and 0.75 ≤ b/B < 1 conditions when adequate reinforcement is provided at the wall end in contact with the haunch. Additionally, an open wall should be designed for the 15 m span Rahmen bridge to satisfy the conditions of 0.229 ≤ h/H ≤ 0.586 and 0.833 ≤ b/B < 1 when suitable reinforcement is provided at the slab end in contact with the haunch. Therefore, the Rahmen bridge with an open wall can be used instead of the conventional Rahmen bridge, considering the economy and on-site applicability factors.
The earth pressure acting on the wall of a Rahmen bridge generates significant bending moments at the corners. These moments create problems in the wall in terms of stability and economy. In this study, a Rahmen bridge with an open wall was adopted to solve the problems highlighted above, and its optimal opening rate was estimated. Structural analysis was performed for 36 analytical cases by applying the limit state design method according to lengths of 20 and 15 m for the closed height ratio (h/H) and closed width ratio (b/B) of the wall. Within the scope of this study, in the Rahmen bridge with a 20 m span, it is desirable to design an open wall to satisfy the 0.4 ≤ h/H ≤ 0.614 and 0.75 ≤ b/B < 1 conditions when adequate reinforcement is provided at the wall end in contact with the haunch. Additionally, an open wall should be designed for the 15 m span Rahmen bridge to satisfy the conditions of 0.229 ≤ h/H ≤ 0.586 and 0.833 ≤ b/B < 1 when suitable reinforcement is provided at the slab end in contact with the haunch. Therefore, the Rahmen bridge with an open wall can be used instead of the conventional Rahmen bridge, considering the economy and on-site applicability factors.
Choi, Youngguk, Jang, Ilyoung.
A Study of Structural Behavior Rationality and Load Carrying-capacity Evaluation of Integral Abutment Bridge.
한국방재학회논문집 = Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation,
vol.17,
no.6,
313-321.
Dicleli, Murat, Eng, P., Albhaisi, Suhail M..
Maximum length of integral bridges supported on steel H-piles driven in sand.
Engineering structures,
vol.25,
no.12,
1491-1504.
Lee, Joo-Ha, Lee, Byung-Soo.
Effect of Aspect Ratio of Connection on Structural Behavior of Column-Slab Connection.
한국방재학회논문집 = Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation,
vol.17,
no.1,
23-29.
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