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논문 상세정보

병원직원의 직무만족요인분석

Analysis of the Factors for Hospital Workers" Job Satisfaction

초록

병원의 경영환경은 소비자 욕구의 지속적인 증가와 의료시장의 개방등 대내외적인 여건의 변화로 급속도로 악화되고 있다. 생존경쟁이 치열한 의료시장에서 각 병원은 경영환경을 개선하고 병원의 경쟁력을 확보하기 위해 많은 노력을 하고 있다. 각급 병원들은 의료서비스의 질을 높이기 위해 경쟁적으로 다양한 직무개선 프로그램을 도입하여 직원들의 직무만족에 대한 대책을 수립하고 있다.

직무만족이란 종업원이 자신의 직무에 대한 평가 결과에서 발생하는 유쾌하고 긍정적인 정서상태로서 직무특성상 다양한 기술을 사용할 수 있고 업무가 명확하며 자율성이 있을 때 생길 수 있으며, 이것은 개인의 성취감, 안정감, 성장의 원천이 된다. 이처럼 직무만족은 자기실현의 감정과 성취감으로 정의하고 있기 때문에 종업원의 직무만족과 불만족에 따라서 고객서비스의 창출은 물론 생산성 향상과도 직결된다. 따라서 병원직원의 질과 진정한 서비스가 병원 경영에 있어서 절대적인 경쟁적 요소가 된다고 할 수 있다. 일반적으로 직무만족은 최고의사결정과정에게는 조직유효성의 중요한 지표로 인정되어 왔다. 조직의 입장에서 볼 때 직무만족이 높으면 구성원의 이직율과 결근율이 감소되어 생산증대효과가 있다는 많은 연구결과들이 있다. 이렇게 볼 때 병원직원들의 직무만족정도는 병원경영에 중요한 변수로서 본 연구에서는 직무만족요인을 분석하기 위해서 경기도에 소재한 3개병원의 350명의 직원들을 대상으로 직무여건을 둘러싸고 있는 환경적인 요인만이 아니라 내재인 요인들과의 관련성을 밝히고자했다.

본 연구에서 직무만족영향요인인 조직특성요인ㆍ직무환경요인ㆍ인간관계요인ㆍ심리적인요인ㆍ가치실현요인들이 직무만족에 미치는 영향을 분석한 결과를 보면 다음과 같다.

첫째, 조직특성요인에서 나타난 바와 같이 자기개발기회가 가장 높은 상관관계를 나타내고 작업 환경은 가장 낮은 관계를 보였다. 이는 병원 직원들의 직무만족에 영향을 미치는 조직특성 요인 중에서 개발기회가 가장 민감한 부분으로 받아들여지고 있음을 알 수 있다. 직원들의 사기진작을 위해서 근무시간을 조정하거냐 자기개발을 위한 프로그램 개발의 도입이 요청된다.

둘째, 인간관계요인에서는 직무만족에 동료와의 관계보다는 상사와의 관계가 더 높은 상관관계를 보여주고 있음은 향후 병원 관리방식 중 상사의 역할의 중요성에 대해 관심을 두어야 할 부분이라고 생각한다.

셋째, 직무환경요인은 ‘공정한 임금기준’이 가장 높은 상관관계를 나타내고 공정한 승진제도는 가장 낮은 관계를 보였는데 이는 직무만족에 영향을 미치는 조직특성 요인 중에서 ‘공정한 임금기준’이 직무만족에 중요한 변수로 받아들여지고 있음을 알 수 있다.

넷째, 심리적인 요인인 사회적 인식이 직무몰입보다 직무만족에 더 큰 상관관계를 보여 주고 있다. 직업에 대한 사회적인 인식이 병원 근무자들의 근무의욕을 높이는 중요한 변수가 된다는 것이다.

다섯째, 가치실현요인으로는 가치실현의 요인은 다른 변수들과 다르게 직무만족과 가장 낮은 상관관계를 보이고 있다. 상향이동의 추구, 사회적 지위, 소득에 대한 태도로 상관성 정도가 20%이하로 매우 낮다.

장차 직원들의 직업관이나 사회적인 직업윤리에 대한 교육이 필요하다고 판단되며 사실상 동기부여가 가능하다고만 한다면 병원업무상 사회와 국가를 위해서 병든 자를 위해서 사랑을 베푼다는 정신이 바로 서기만 한다면 직무만족에 가장 강한 상관변수가 될 것으로 판단된다.

결론적으로 병원직원들이 직무만족을 통해서 병원의 생산성을 높이는데 중요한 요인으로는 제1요인인 사회적 친교, 개발기회, 근무시간, 복지제도, 작업 환경이 매우 중요했다. 다음으로는 제4요인인 심리적인 요인 즉 직무몰입, 활동 선호, 사회적 인식이 병원직원의 직무의 만족을 결정하는 요인으로 추정되었다.

Abstract

The management environment for hospitals is rapidly getting worse because of changes in the circumstances in and out of hospitals such as continuous increase of consumers" needs and opening of the medical market. In the medical market where competition for survival is severe, each hospital is striving to improve its management environment and to get its competitiveness. And in order to increase the quality of its medical service, each hospital employees various programs for job improvement, through which it is establishing countermeasures for its employees" job satisfaction. Job satisfaction is pleasant and positive emotional status that employees get to have through their job results. It can be made when various technologies can be used, jobs are clear, and autonomy is guaranteed. In addition, it becomes the origin of an individual"s sense of accomplishment, stability, and growth. Job satisfaction is defined as a feeling of self-realization and as the sense of accomplishment so employees" job satisfaction or dissatisfaction is closely related with the creation of customer services and with improvement of productivity. Consequently, the quality and the true service of hospital employees can be absolute competitive factors in management of hospitals. In general, job satisfaction has been recognized as the important index for efficacy of an organization in the process of the top management"s decision making. There are many research results showing that from the viewpoint of an organization, high job satisfaction brings reduction of the members" job change or absence, which makes an effect of production increase. In this respect, hospital workers" job satisfaction is an important variable for the management of hospitals. This study intended to clarify the relations among workers" job satisfaction, the environmental factors around the workers, and other factors. This study classifies the factors for job satisfaction into: the characteristics of an organization; job environment; interpersonal relations; psychological factor; and value realization. The findings are summarized as follows: First, in terms of the factor of interpersonal relations, the relationship with seniors, rather than with colleagues, showed higher correlation with job satisfaction. It means that hospitals need to put more importance on the roles of seniors in their management. Second, in terms of the factor of job environment, "fair criteria for wage" showed the highest correlation while "fair promotion system" showed the lowest correlation. It means that out of the characteristics of an organization influencing job satisfaction, "fair criteria for wage" is regarded as an important factor of job satisfaction. Third, the social understanding, one of the psychological factors, had higher correlation with job satisfaction rather than job immersion. That is, the social understanding of the job becomes an important factor to increase hospital workers" will to work. Fifth, the factor of value realization showed the lowest correlation with job satisfaction unlike other factors. Pursuit of movement to a higher position, social position, and attitude toward income had less than 20% correlations. It is judged that education for employees in terms of the sense of job and the social job ethics will be needed, and only if hospital workers are correctly motivated (it is difficult in reality though) and they have the correct mind to give love to the sick for the society and the country, it will become the strongest factor for correlations with job satisfaction. In conclusion, it can be said that the first factor-social friendship, the opportunity for development, welfare systems, and working environment-is very important in increasing the productivity of hospitals through hospital employees" satisfaction with t..

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